Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-17, 14:53   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Samsung 75-tummare

Fick tillbaka rätt bra på skatten (för en gångs skull!) och då började tankarna på en ny tv komma. Hade visseligen två 55-tummare, en Sony i vardagsrummet och en LG i sovrummet. LG´är dock gammal och ingen 4K tv. Sonyn har jag vart nöjd med, men alltid tyckt att den varit lite liten (antagligen för jag haft projektor?).

Kollade en massa omdömen och tester på nätet och bestämde mig för en Samsung QE75Q60R https://www.netonnet.se/art/ljud-bil...1007302.16252/ Köpte den förra söndagen och fick hem den i onsdags. Koppla datorn (Dator - HDMI - Tv + Dator - Optisk - Logitech Z906), Playstation 4 (PS4 - HDMI - Tv) och kopplade även en optisk mellan tv´n och Logitech systemet.

Första intrycket var, förutom storleken, vilken underbar bild. Såg sen några filmer genom datorn och blev besviken. Speciellt mörka scener såg för jäkliga ut. Dan efter såg jag en bluray film genom PS4an och blev glad igen. Nu var det snudd på en fantastisk bild.

Gav mig sen på inställningarna av bilden. Finns en bra sida på nätet, med tester och inställningar https://www.rtings.com/ Efter ställt in den, så var bilden mycket bättre. Mer naturlig och bättre vid mörkare scener. Använder dessa inställningar vid tv/film tittande, Vid spelande på PS4, så har jag andra inställningar. Då ändrar tv´n också aut. till spelläge, för att få lägre input lag.

Hitta även på nätet att man kan ändra upplösningen till 2560 x 1440 och köra i 120 Hz på datorn. Provade detta och det fungerar utmärkt! Har du ett AMD grafikkort (eller en Xbox), så kan du även köra Freesynk på tv´n.

Då jag har Google Home, så provade jag även detta på tv´n. Måste dock installera SmartThings i Goggle Home appen på mobilen först. Gjorde det och nu kan man prata med tv´n.

Fjärren till tv´n kan även styra PS4an, men den är lite begränsad. Fungerar bra i menyerna, men önska att man kunde göra mer, när ska se film. Kan spela, pausa, snabbspola och byta kapitel. Man inte byta text, ljudspår m.m.

Just nu får man med 10 hyrfilmer från Rakuten Tv https://www.rakuten.tv/se , när man köper vissa Samsung tv. Har sett tre 4K filmer där och det fungerar perfekt med bra bild. Man får 10 rabattkoder per mail, väljer en film, knappar in koden och har sen 48 timmar på sig att se filmen.

Så vad tycker jag om denna tv? Finns såklart bättre, men då är det en annan prisklass också. För denna storlek, med dessa finesser och inställningar, så den både prisvärd och bra (enligt mig). Men man måste ställa in den rätt!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 13:04   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tog bort den optiska kabeln mellan datorn och tv´n. Den var helt onödig. Har samma ljud i Logitech Z906 systemet som tidigare (DD och DTS som bäst) och slipper nu välja input (tv eller dator) på ljudet.

Då tv´ns fjärr ska kunna styra andra apparater, förutom tv´n, så testa jag på Z906an. Går att höja/sänka ljudet samt använda mute. Går dock inte stänga av/sätta på systemet. Lite surt, då jag tänkt förpassa Logitech fjärren till garderoben.

Funderat så smått på en soundbar, men dom är så jäkla dyra. Ja, om man ska ha en som klarar alla ljudformaten och har bra ljud. Klarar mig dock med Logitechen...ett tag till!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 11:26   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Har fibblat vidare med inställningarna. Man blir smått knäpp. 2560 x 1440 120 Hz funkar bra i PC spel, men blir inte bra i annat (surfa, youtube). 4K 60 Hz orkar knappt grafikkortet med, det blir ett jäkla laggande, men ser bra ut vid surfande.

Har nu 1080p 120 Hz med HDR ikryssat och det fungerar vettigt till det mesta. Spelen flyter finfint och tack vare HDR, så ser det bra ut, i Windows och när man surfar.

Testade RW, rutten Isle of Wight och starta vid piren. I 4K 60 Hz får jag mellan 25 - 30 FPS. I 1080p 120 Hz får jag runt 100 FPS. Lite skillnad!


Min dator:

Processor - Intel I5 9600K
Minnen - Corsair 3200MHz 2x8GB DDR4
Moderkort - ASUS ROG Strix Z390-F GAMING
Grafikkort - Asus Dual GTX1070 OC
SSD 1 - Samsung 850 PRO 512GB
SSD 2 - Samsung 860 EVO 500GB


Undrar vad man behöver för spelande i 4K? 2080 super?
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2020-05-24 klockan 11:28.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009