Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-02-07, 16:18   #16
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Exclamation Nya taveltyper

Jag har gjort en modernare Orienteringtavla med måtten 810x810 mm - den gamla var 700x700 men såg för "sockertoppig" ut så den är uppdaterad. Till detta två passande tilläggstavlor, stl 3.1 ITavla Infotavla 645x645mm och stl 3.1 ITavla Infotavla Romb 645x645mm passande den nya orienteringstavlan.

Tecturegroupen till dessa är klonad rätt av men här kan man hålla den uppdaterad mednya eller andra varianter. Textstorleken på texter är anpassad till dessa större tavlor.

Dessutom en del textur och färgfix på de äldre texturgroupsen.

Var noga när ni refererar så jag vet vad ni syftar på !

Bilden visar den gamla och nya O-tavlan (den gamla i förgrunden).

Allt som är fixat med finns i RAR-filen:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2017-02-07 150451.jpg (300.7 KB, 168 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: rar STL Tavlor Update 2017.0207.rar (1.17 MB, 60 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-07, 16:20   #17
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Jag använde mig av samma tavla både som hastighet och avstånd, dock så finns det inget val i listan för hastighet så jag använde mig av "Utan text" valet.

Jag tycker att den tjockare texten är mycket snyggare och matchar mera verkligheten.
Problemet ligger egentligen i tavlornas original dimension, varför Banverket/SJ valde att göra på detta vis kan man ju undra.
Dessa mått är från materialsidan:
480x510mm
Fyrkantig hastighetstavla med 2 siffror (även mätt i verkligheten)
Avståndstavla med 3 siffror

510x645mm
Fyrkantig hastighetstavla med 3 siffror
Avståndstavla med 4 siffror
"Gäller ej alla spår" - tavla

En idé kan ju vara att behålla original tavlorna som de är, bara snygga till texturerna som du har gjort och skapa en ny större tavla med texture-group så kan de som vill ändra till de större tavlorna vid behov.

Jag upptäckte en annan detalj när jag kollade tavlorna i spelet, om du blir glad eller ledsen vet jag ej, men Ljudsignaltavlan (<kuid:67375:101347> STL 3.1 ITavla Ljudsignaltavla modern) verkar vara korrekta yttre mått, alltså samma som orienteringstavlan ska ha.

En annan detalj, jag såg att det fanns Systemgränstavlor med tillhörande "texture group",
<kuid:67375:101483> STL 3.1 ITavla Systemgränstavla 350x350mm
<kuid:67375:101482> STL 3.1 Systemgräns 350x350 texture group
Dessa tavlor har samma kvadratiska mått och samma figur som Förvarningstavlan och Fiktiv-försignal, 645x645mm, snedvriden.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-08, 09:18   #18
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Exclamation Update igen

Nya tavlor enl. Blomsson, färger justerade, form och storlek likaså.
Allt detta kan väl bara en signaltekniker på Banverket hålla reda på !?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2017-02-08 085911.jpg (294.9 KB, 159 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: rar STL Järnvägstavlor Update 20170208.rar (1.03 MB, 63 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-08, 11:53   #19
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Kanske en gammal yrkesskada som gör att man observerar detaljer omedvetet, eller också är man bara konstig...! En kollega sa till mig en gång "Du tänker alldeles för mycket", kunde inte sagt det bättre själv!

Har testat en del av de senaste uppdateringarna och är på det hela nöjd!
Gjorde en ny sammansättning som den tidigare bilden och har några funderingar:
OT150 Trainz mm nytt.jpg

H-tavlan i den blå rutan är perfekt, och exakt den formen och storleken har den "Fiktiva-försignalen" och "Förvarningstavlan".

Texten på tilläggstavlorna borde matcha Hastighetstavlans text, då blir det perfekt!

Nu till det konstiga, de små pilen-upp tavlorna (antar att det är lika på pilen-ner).
Den gula rutan är korrekt i form och storlek men fel textur och är <kuid:67375:101465> STL 3.1 ITavla Infotavla Romb 350x350mm.
Den röda rutan är fel i form men korrekt storlek och rätt textur och är <kuid:67375:101338> STL 3.1 ITavla Infotavla 350x350mm.
Bägge två länkar i configen till samma texture-group <kuid:67375:101322> STL 3.1 ATC sign 350x350 texture group.

Den röda texturen på den gula tavlan är den korrekta kombinationen! Hur blir det så att texturen ser så annorlunda ut på de olika tavlorna?

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-08, 13:11   #20
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det beror på just att de är mappade på samma textur. en romb inskriven i en kvadrat. Vi hade en egen texturegroup till rombiska tavlor förrut men tyckte det skulle räcka med en, men då måste man göra texturerna på annat sätt.
Får se vad jag orkar med?

Nya Rombiska tavlor med gemensam ny texgroup (den 645z645 som jag laddade upp var av fel typ)_
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2017-02-08 142851.jpg (297.4 KB, 151 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: rar Rombiska Tavlor.rar (205.2 KB, 64 visningar)
Filtyp: cdp STL 3.1 ATC sign 350x350 texture group.cdp (24.5 KB, 62 visningar)
Filtyp: cdp stl 3_1 ITavla Infotavla 510x480mm b3.cdp (108.8 KB, 60 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2017-02-08 klockan 15:48. Anledning: Done och en färgjusterad texgroup och fel textstorlek på en annan
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-28, 19:45   #21
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Jag missade att du hade lagt upp nya filer (edit tiden syns inte i forumet, så om man bara skummar på senaste inläggets tid så kan man tydligen missa en del!), men nu har jag testat och är på det hela väldigt nöjd.

Dock såg jag två detaljer som kanske kan vara värt att åtgärda:
T FV och Fiktiv Fsi.jpg
Tavlan till vänster: Förvarningstavlan där är den inre "pilen" för liten, jag såg att du hade mappat den lilla piltavlan på den, vet inte om det en stor sak att den är lite för liten men du hade en snygg Förvarningstavla i en tidigare post i denna tråd.

Tavlan till höger: "Fiktiv försignal", populärt kallad "Hockeypuck" eller "Puck" där är den svarta pucken för stor. Jag gjorde lite extrapolering med hjälp av de bilder som finns tillgängliga och kom fram till följande slutsats:
Diametern på pucken i bilden är ca 450mm medan diametern på tavlan som finns först i denna tråd är ca 225mm.
Båda dessa tavlor hör till:
<kuid:67375:103652> STL 3.1 ITavla Infotavla Romb 645x645mm
<kuid:67375:101321> STL 3.1 ATC sign Romb 350x350 & 645x645 texture group

Det saknas fortfarande en tavla, (bl.a) därför så lägger jag upp ett par bilder på mitt tavelprojekt:
T Mitt system olika tavlor.jpg
Tavlan som saknas är den lilla runda tavlan "Försignalering" eller som det betyder i denna bild "Orientering för Huvudsignal" med tilläggsskylt "Tpl-signatur".
Tavlan på bilden har jag fått utav Nisse. Dock så finns det ett par problem med tavlan:
  • Den borde ingå i STL:s tavelpaket så alla kan använda den.
  • Eftersom den inte är gjord på samma vis som STL:s tavlor så fick jag "trolla" lite för att få det som jag ville.
  • Dessutom så är den alldeles för liten, den ska ha en diameter på 365mm, extrapolerat så blir den ca 290mm.

Några ytterligare kommentarer om tavlorna som syns på bilden, alla kombinationer som syns skapas genom val i propertyrutan, där kan man också ändra höjden, avståndet mot spårmitt och positionen längs med spåret. Man kan också ändra avstånden mellan tavlorna. Allting räknas ut automatiskt och placeras korrekt i förhållande till de övriga tavlorna.
Positioneringen i höjdled är baserat på de regler som finns, men går att ändra. Även fast jag tycker att vissa val är onödiga så har jag tagit med dessa ändå eftersom de säkert kommer att efterfrågas...
Jag har även testat att använda samma texturer till Orienteringtavlans hastighetsbesked som används till Hastighetstavlans besked, blir det bättre eller sämre tycker ni?
Storleken på tilläggstavlorna bestäms automatiskt beroende på vilka värden som väljs. Signalen finns bara för att jämföra höjden på objekten vid placering i brygga.

Alla mesher är LAn:s (all cred till de som förtjänar den) och dependencis är STL:s texturegroups som finns i deras tavelpaket.

Jag har tagit bort (kan återinstalleras om önskemål finns) montage på annan stolpe eftersom alla tavlor placeras som en grupp så finns inte det behovet tyckte jag. Däremot så har jag infört två andra monteringar, Ktl-stolpe och Ktl-sträva!
T Snedsträva.jpg
Detta är placeringen av skyltarna vid montering på Ktl-sträva, är samma tavlor som på mellersta bilden. Allting räknas ut automatiskt och här kan man då behöva flytta tavlorna i längsled för att passa. Tror att jag fick till vinkeln rätt, tycker det ser skapligt ut! Tyvärr så har jag inga fästen till Ktl montage. Håller på och testar lite men dröjer ju när man är ovan och innan SP2 kommer ut på marknaden.

Tavelsystemet är nästan klart, lite uppsnyggningar i propertyrutan och en del tavel-kombinationer som ska in, sedan så kanske det blir dags att prångla ut det på marknaden. Håller också på med ett par andra delprojekt som jag tänkte slänga ut samtidigt och kanske en första version av manualen i samband med detta...!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 00:29   #22
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Blomsson och Lan:
Har inte hunnit hänga med i denna diskussionen, så jag skulle gärna vilja ha en lista på vad som är gjort så att jag kan uppdatera STLs tavelpaket på hemsidan. Vilka skyltar är uppdaterade/tillagda och klara för uppladdning?

De jag vet om är:
* Km-tavlan som fått text på båda sidor
* Tre kontrolltavlor som legat i flera månader från någon tidigare diskussion (broöppning och växel bland annat)
Vad mer?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-02, 23:36   #23
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej korvtiger, sent svar, men bättre sent...

De problem som jag upplever är de som jag skriver om i mitt senaste inlägg, framförallt att tavla "Försignalering" saknas i STL:s tavelpaket för allas användande. Det vore bra med en tavla med samma standard och kvalité som de övriga, måtten finns angivna tidigare i denna tråd.

Jag skrev också om något felaktiga utseenden på två tavlor, jag har tagit mig friheten att göra ett par egna texturer.
FvT och FFsi.jpg

I arbetet med detta så upptäckta jag att även hastighetstavlorna med pilsymboler såg lite tunna ut, så jag gjorde ett par sådana också!!
Bilden till vänster ny och gammal.
HT ny HT gammal.jpgHT ny.jpg

Om dessa är till belåtenhet så får de gärna användas, bara att hojta!

I övrigt så tror jag kanske att LAn har koll på vilka tavlor som är färdiga, vilket väl borde vara resten?!

De övriga bilderna som jag visar i mitt senaste inlägg är från mitt eget tavelsystem, jag vet inte om det är något som ska ingå i STL:s försorg eller om mina (del)projekt ska hållas helt separerat från STL:s arbeten även när jag använder mig av era alster?

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2017-05-02 klockan 23:39.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-03, 17:54   #24
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Ska försöka få tid att fixa klart denna uppdatering någon gång.

Det är lite förvirrat eftersom jag inte har haft tid att hänga med i vad som hänt och LAn nog glömt hälften sedan han byggde dem, så mycket ångloksfakta som jag försökt trycka in i huvudet på honom!

Tänkte att jag går igenom alla tavlor i denna tråd och installerar dem så jag har senaste versionen av dem. Sedan sätter jag ihop ett paket, likt det som jag kommer att ladda upp sedan på hemsidan där alla tavlor är med, både gamla (uppdaterade), och nya. Sedan mailar jag det paketet till dig, Blomsson, så kan du installera och uppdatera dessa med dina fixade texturer, samt kika igenom att jag inte missat något. Du skickar sedan tillbaka de assets du uppdaterat. Sedan kan vi släppa en uppdatering av det. Hur låter det?

LAn behöver bygga en försignaleringstavla, så vi får väl se om han kan komma fram ur elskåpet för att göra det sedan.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-03, 18:06   #25
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Det låter bra, kör i vind...

Vi får hoppas LAn klarar sig från för många stötar i elskåpen, räcker med oss som finns i forumet...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-03, 19:04   #26
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Har skickat ett paket med de tavlor som jag lyckats hitta. Kolla över dem och lägg till dina texturer till dem.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-03, 23:37   #27
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Försignaltavlan är viktig. Den används i allt större utsträckning i stället för försignalstavlan med ljus och stor rund skiva. Jag använder tavlan fullt ut nu och bygger den själv med att kombinera STL Orienteringstavla, STIL:s stora infotavla och STW:s Supplement sig Presignal (en rund liten svart tavla med vit prick). Presignal är svår att hantera i TANE eftersom den är statisk - orienterings- oc h infotavlorna får rätta sig efter Presignal-

Presignal kallas ofta för Tioöringen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 00:29   #28
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Försignaltavlan är viktig. Den används i allt större utsträckning i stället för försignalstavlan med ljus och stor rund skiva. Jag använder tavlan fullt ut nu och bygger den själv med att kombinera STL Orienteringstavla, STIL:s stora infotavla och STW:s Supplement sig Presignal (en rund liten svart tavla med vit prick). Presignal är svår att hantera i TANE eftersom den är statisk - orienterings- oc h infotavlorna får rätta sig efter Presignal-

Presignal kallas ofta för Tioöringen.

Nisse
Fel!
De tavlorna har inget med varandra att göra. Tavla Försignalbaliser (Fiktiv försignal/Hockey puck) används istället för Försignal när ett försignalbesked ska visas för första gången. Detta föranleder att det ALLTID sitter baliser vid en sådan tavla. Eventuell efterföljande Försignal agerar då som repeterförsignal.

Den som du kallar för "Tioöringen" (har jag bara hört från dig) och som jag benämner tavla "Försignalering" har två betydelser. När den sitter under en Huvudljussignal så betyder den att signalen inte automatiskt går till stopp vid uteblivet försignalbesked och lokföraren ska då agera som att signalen visade Kör 80 v. Stopp.

Den andra betydelsen är tillsammans med en Orienteringstavla och heter då "Orienteringstavla för huvudsignal" och ska vara placerade minst 800m före de huvudljussignaler som saknar fristående försignal. Den kan vara försedd med tilläggstavla för avstånd om den orienterar för en infartsignal så ska den vara försedd med tilläggstavla Tpl-signatur.
Kan även förekomma för att orientera om en huvudljussignal med kort siktsträcka.
Denna tavla har bara betydelse vid körning utan ATC-besked och betyder att lokföraren ska använda det senaste försignalbesked som om det lämnades vid tavlan. Det finns ALDRIG baliser som har med tavlan att göra (kan ju finnas andra baliser på samma ställe!).

Kortfattat, det går inte att ersätta den ena tavlan med den andra och tro att funktionen blir den samma!!!!!!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 10:30   #29
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Förtydligande: Banan jag bygger är DVVJ och har inte ATC. Signalsystemet skall vara så modernt som möjligt och anpassat till Trainz, cab- och AI-körning samtidigt. Testas för närvarande.

Tioöringen = lokförarslang.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 10:44   #30
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Kan så vara att du inte bygger en ATC-utrustad bana, men din förklaring på tavlorna stämmer inte vad du än bygger!

Eftersom tavlorna "Försignalbaliser" (hockeypuck) och "Försignalering" (tioöring!) inte har samma betydelse så går de inte att ersätta varandra, vilket du påstår i ditt inlägg.

Dessutom har jag förklarat för dig flera gånger vad tavla "Försignalering" är och hur den används, men du verkar inte ta åt dig informationen vilket är väldigt tråkigt.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:08.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009