Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-06, 13:59   #1
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard Signalteknisk fråga

Hej!

Har några undringar som jag både länge och väl har funderat på.

1. Kolla på följande bild. http://www.ekeving.se/r/bgd/EJ/SRJ/AutLb_1942c10.jpg
Jag vill kunna växla smidigt vid Stockholm Ö och Dj. Ösby. Problemet är bara det att använder jag mellansignaler så går det inte att växla eftersom dessa alltid lyser rött när påföljande utfartssignal visar stopp.
Skulle det gå att byta ut samtliga signaler, förutom infartssignalerna, till blocksignaler utan att påverka trafiken påtagligt?

2. Nästa bild: http://www.ekeving.se/r/sr_Ebrsi/Ebrsi_2506-001.jpg
Om jag sätter dit blocksignaler på 206, 208, 207, 209 så fungerar det att t.ex. rangera ett lok. Men problemet är då att vid möte så kommer ai-tåget att köra ut på linjen och ställa sig vid utfartssignalerna och blockera infarten.
Hur löser man det?

3. Sista bilden: http://www.ekeving.se/r/sr_Ebrsi/Ebrsi_1457-001.jpg
En station med enbart infartssignaler, som ju var vanligt förr. Är det ens möjligt att i OR lyckas få möte utan några som helst signaler inne på stationen? Alla stationer norr om Lindholmen hade enbart infartssignaler (förutom någon enstaka).

Har klurat på detta rätt länge, men inte kommit fram till något vettigt. Är det någon här som vet?
Lämpliga signalscript har jag letat efter, men förgäves...
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 16:14   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Några tankar. Jag tror att det blir svårt att få till det med blocksignaler, man måste ju kunna ge signalbesked för avvikande huvudspår och det kan ju inte en blocksignal göra.

Växling får i verkligheten inte ske på kör i huvudsignal om det inte står i stationens (driftplatsens) säkerhetsplan, alt efter muntligt tillstånd från tågklareraren. Jag saknar detta i MSTS/OR lika mycket som du gör, jag skulle verkligen önska att simmen kunde skilja på tåg och växlingsrörelser och tillåta separata signalbesked för tågväg och växlingsväg. Antagligen svårt att få till.

På en station med enbart infartssignal, vilket är ganska vanligt än idag, finns det S-tavlor placerade där mellansignalerna annars hade stått. Dessa har betydelsen "tågvägs slutpunkt" och här måste tåget stanna.

För att få köra vidare, måste något av följande vara uppfyllt:
  • Stationen är obevakad med ställverket ställt till fri genomfart. Detta framgår på tågordern och möten kan därmed inte ske.
  • Tågklareraren har gett körtillstånd
  • Om möte måste dessutom föraren muntligt ha bekräftat med tågklareraren att mötande tåg inkommit

Detta kan alltså enbart förekomma på system M (tåganmälan, TAM). Om angränsande linje har linjeblockering räknas stationen ändå som system M.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 16:44   #3
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Några tankar. Jag tror att det blir svårt att få till det med blocksignaler, man måste ju kunna ge signalbesked för avvikande huvudspår och det kan ju inte en blocksignal göra.

Växling får i verkligheten inte ske på kör i huvudsignal om det inte står i stationens (driftplatsens) säkerhetsplan, alt efter muntligt tillstånd från tågklareraren. Jag saknar detta i MSTS/OR lika mycket som du gör, jag skulle verkligen önska att simmen kunde skilja på tåg och växlingsrörelser och tillåta separata signalbesked för tågväg och växlingsväg. Antagligen svårt att få till.
Jag förstod nästan det. Har ju haft problem med tågmöten när jag bara kört med blocksignaler. Läst om OR:s signalhantering i manualen, som är väldigt omfattande, men fick mest huvudvärk

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
På en station med enbart infartssignal, vilket är ganska vanligt än idag, finns det S-tavlor placerade där mellansignalerna annars hade stått. Dessa har betydelsen "tågvägs slutpunkt" och här måste tåget stanna.
Där sa du något! Det finns ju en scriptad S-tavla i det äldre signalpaketet. Är det en mellansignal tro? EDIT. Det var den inte. Ett script som inte verkar kunna påverka något.


Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
För att få köra vidare, måste något av följande vara uppfyllt:
  • Stationen är obevakad med ställverket ställt till fri genomfart. Detta framgår på tågordern och möten kan därmed inte ske.
  • Tågklareraren har gett körtillstånd
  • Om möte måste dessutom föraren muntligt ha bekräftat med tågklareraren att mötande tåg inkommit
Trist att det inte verkar fungera i OR (vad jag vet).
__________________
Och detta hälsar Patrik!

Senast redigerad av patsun den 2016-08-06 klockan 17:05.
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 17:03   #4
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Det är mycket möjligt att det finns en S-tavla, den kan nog fungera som mellansignal.

Man skulle kanske kunna få till en tågklarerare som ger körtillstånd när S-tavlan visar "kör" och mötande tåg har inkommit, i MSTS ögon en semafor. Denne är lämpligtvis scriptad som en försignal. Enda kruxet är att det i så fall behövs 4 st tågklarerare för en enkel mötesstation vilket minst sagt är överdrivet.

Alternativt kan man ha en utfartssignal och sätta försignals-tågklareraren mellan S-tavlan och utfartssignalen. Då behöver vi bara 2 tågklarerare. Ännu en för mycket dock...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 17:15   #5
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Kan tillägga att jag också är i högsta grad intresserad av att få till stationer utan mellansignaler i MSTS, jag avser bygga Siljansbanan så som den signaltekniskt såg ut före fjärrstyrnigen 1993.

Jag är osäker på huruvida stationerna var fullständigt signalreglerade, men Mora är i alla fall än idag inte det. Endast en mellansignal bortom den yttersta växeln (utfartsblocken står längre ut), tkl ger körtillstånd till samtliga tåg.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 17:16   #6
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

S-tavlan är scriptad väldigt enkelt. Verkar inte kunna påverka något.

Ett alternativ som jag tänkt på är att "gräva ner" de signaler jag inte vill ska synas. Kanske det enda sättet.

Men signaleringen på de större bangårdarna är värre. SHUNT-dvärgarna, som jag gärna vill använda, är ju jämt i stort behov av huvudsignaler åt samma håll bakom sig - vilket ju inte alltid är så lämpligt.

Svårt är det...

EDIT: Jag förstår att du också vill skippa mellansignalerna på vissa stationer. Det blir lixom en större prick över i:et då
__________________
Och detta hälsar Patrik!

Senast redigerad av patsun den 2016-08-06 klockan 17:19.
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 17:20   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
MSTS är förenklad signalsystem. Det går inte att följa precis efter signalkartorna. Om två signaler åt samma håll placerade så funkar det inte. De röda kuberna måste mötas mot varandra, spets mot spets och platta mot platta.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 17:40   #8
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Ja, förhoppningsvis kommer det att gå att göra mer avancerade signalsystem i OR i framtiden.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 18:20   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Så här ska det vara.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-08-06 17.19.42.jpg (120.1 KB, 43 visningar)
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 18:39   #10
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Men inte ska det vara block inne på stationen. Det bör vara mellansignal och sen en blocksignal efter växeln. Det har fungerat för mig i alla fall!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 18:51   #11
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Ja, sådär brukar jag göra (men med mellansignaler ist. för block på stationen).

Min fråga handlade främst om hur man kan få till Dj. Ösby. på ett smart sätt för växling. Kolla ritning: http://www.ekeving.se/r/bgd/EJ/SRJ/AutLb_1942c10.jpg
Men nu har jag förstått att det inte är så lätt. Min bana följer dessutom noga ritningen där varje spår är enkelriktat. Då blir det extra krångligt att placera ut växlingsdvärgar (SHUNT).

En annan del av frågan handlade om hur man får tågmöten på en station med enbart infartssignaler. Men det verkar inte gå heller.
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 19:29   #12
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag såg t.ex. uppspåret så står många signaler i samma håll, det klarar inte MSTS. Tyvärr.
Prova placera 7-dvärg bakom HD-singaler så att kuberna blir rätt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-08-06 18.54.25.jpg (89.4 KB, 38 visningar)
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 19:36   #13
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Jag såg t.ex. uppspåret så står många signaler i samma håll, det klarar inte MSTS. Tyvärr.
Prova placera 7-dvärg bakom HD-singaler så att kuberna blir rätt.
Men det är ju linjeblockering. Det har jag gjort och det fungerar fin-fint, utan 7-dvärg.
Vad ska jag med 7-dvärgen till?
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 19:41   #14
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Okej, du gör som du vill. Lycka till!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 19:50   #15
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

På gamla anläggningar (nu talar vi långt tillbaka, fram till 70/80-talet kanske) fanns det dubbelspåriga sträckor med linjeblock som inte var fullständigt signalerade, då fanns dvärgar i den icke normala färdriktningen. Det är mig veterligen det enda tillfälle då dvärgsignaler används ute på linjen.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009