Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-28, 16:54   #1
Xilver
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 16
Standard Content Manager

Hej alla, entusiaster

Jag köpte nyligen TRS12 och har installerat och registrerat mitt serienummer med Auran. På deras hemsida så står det att man ska ha tillgång till alla tidigare versioners kuid:ar, men jag har laddat ner en hel del härifrån för att göra iordning mitt lilla projekt, men kan verkligen inte få tag i de saknade kuid:arna till t.ex. X14 eller Morabryggan.
Gör jag något fel när jag försöker ladda ner de saknade kuid:arna från Content Manager?

Hjälp uppskattas
Xilver besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 20:12   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Undrar inte om du är ett offer för Aurans marknadsföringstrix. För att bygga och kunna använda de förnämliga äldre svenska objekten är TRS 2010, eller tidigare versioner, ett måste. Jag bygger i 2010 men har också 2012. Jag har lyft över en bana från 2010 till 2012. Av objekten i den gamla banan återstår bara ett fåtal. De äldre fina svenska verktygen, som verkligen underlättar byggandet, går exempelvis inte att använda.

Att bygga i 2012 är inget för mig.

Du får tyvärr leva med de objekten som går att installera - lycka till och njut av det som går att njuta.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-29, 17:35   #3
Xilver
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 16
Standard

Tack för svaret, även om det var lite nerslående... Egentligen så kan jag säga att det är få objekt som fungerar och speciellt inte de objekten som jag skulle vilja ha för att få igenom min egna lilla sjuka idé... *hum* dröm.

Inga Västtrafiktåg bl.a. Men men, det kanske var menat att det skulle vara som i verkliga livet, dvs. inga Västtrafik-tåg på banan
Xilver besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-29, 18:46   #4
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard Det fungerar

Hej det går visst att få dessa att fungera i 2012.

Sök på trådar här i forumet, bla på Images2TGA och PM2IM
Jag fick mycket god hjälp med detta av Ekan.

Lycka till

Christer
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-29, 21:50   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Xilver Visa inlägg
Tack för svaret, även om det var lite nerslående... Egentligen så kan jag säga att det är få objekt som fungerar och speciellt inte de objekten som jag skulle vilja ha för att få igenom min egna lilla sjuka idé... *hum* dröm.

Inga Västtrafiktåg bl.a. Men men, det kanske var menat att det skulle vara som i verkliga livet, dvs. inga Västtrafik-tåg på banan
Jag har i dag installerat 2012 och upptäckte att jag saknar cirkus 175 cdp-filer till min tidigare utlagda cabbana. Räknar kallt med att en tredjedel måste ersättas på något sätt, det gäller bl a samtliga byggnader.

Det är bara att kämpa på och svära över Auran.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 02:02   #6
Xilver
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 16
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Jag har i dag installerat 2012 och upptäckte att jag saknar cirkus 175 cdp-filer till min tidigare utlagda cabbana. Räknar kallt med att en tredjedel måste ersättas på något sätt, det gäller bl a samtliga byggnader.

Det är bara att kämpa på och svära över Auran.

Nisse
Jag ska pröva med det som crille40 skrev, men i det hela taget känner jag mig ganska så lurad. Jag levde i den tron att om jag köpte 2012, så skulle jag utan problem kunna använda mig av content manager och få tag på de saknade kuid:arna. Så uppfattade jag det när jag läste beskrivningen.

Men visst, nu kostar ju inte trainz 2010 så mycket. Om jag skulle köpa 2010, vad kan jag då vänta mig för problem?
Xilver besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 15:02   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag skulle nog hävda att du blev lurad. Jag har köpt 2012 och det är för mig som banbyggare helt värdelöst. Det beror på att all svensk utveckling sker i 2010 eller tidigare versioner. Om den utvecklingen går att implicera i 2012 är jag mycket osäker om.

Exempel: I höstas lade jag in Svenolovs moderna svenska signaler i en 2012-bana. Sen dess har jag bytt dator. När jag nu öppnade datorn igen var samtliga signaler spårlöst försvunna. Nyligen höll jag på med våra lutningsstolpar. Dom kan jag säga adjö till.

Även om du skaffar 2010 så får du problem - det har alla mer eller mindre, men det är lättare att gå runt dem. Viktigt är att göra rätt inställningar direkt efter installationen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009