Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-24, 02:36   #1
stora vågen
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
Standard Skivsignal, Träsemafor

God afton, tog för mig för ett par kvällar sedan att bygga äldre signaler, OBS dessa är bygda som växlar och kan då manuellt läggas, skulle någon vilja göra om dessa skulle det gå att diskutera om saken
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Semafor o skiv.jpg (90.7 KB, 180 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp Signaler.cdp (4.29 MB, 46 visningar)
__________________

stora vågen besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-03-24, 12:13   #2
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Mitt problem är att signalerna hamnar mitt i spåret och inte vid sidan om. Vad gör jag för fel?
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-24, 15:53   #3
stora vågen
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
Standard

du gör inget fel, den är så konstruerad så den ska gå ställa överallt
__________________

stora vågen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-29, 09:24   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Kul signaler! När Svenolov fått igång signalscriptet igen så skulle vi kunna ordna så att dessa fungerar med STLs signalsystem.

Vad har du byggt efter för förebild? Jag tänker att T-semaforen ser ut att vara av 1800-talsmodell, där vingarna pekar nedåt vid kör istället för uppåt som man bytte till och använde under 1900-talet. (Det är ju ganska opraktiskt om signaler ramlar ned i körsignal om något går sönder... ). Och var använder man den andra signalen? Infartssignal? Jag har ju sett modellen, men tror inte jag har sett någon beskrivning över var man använder dessa.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 04:36   #5
stora vågen
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
Standard

Jo det hade varit trevligt

Precis de är efter orginalritningar inför Södra stambanans öppnade.
T semaforen placeras med fördel mitt på stationen framför stationhuset, med röd/vite sidan är den som gäller för respektive håll.

Skrivsignalen är den även likt den förra en infartssignal, den kunde placeras vid yttersta växeln, tåg skulle ändå stanna på givet avstånd från växeln vid stoppsigna (den röda skivan vänd mot tåg, "kör varsamt" bar då den lilla gröna skivan var vänd mot tåg, denna sistnämda skiva var dock ingen självklarhet att denna fanns så om föraren på ankommande tåg ej kunde se skivan "spärrar spåret" ansågs det som klart in.

Ganska väl mycket riskfyllt tänk från dagens perspektiv om båda, semaforen som du nämner om mekanismen skulle fela och då av gravitationen falla ned i "kör" finns en anledning varför dessa försvann rätt tdiigt som ni nog förstår
__________________

stora vågen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009