Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-09, 17:44   #1
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard Hjälp med signalerplacering!

Hoppas ni kan hjälpa mig bli klokare. Jag måste vara superkorkad. Nu har jag läst och läst om signaler och dess placering, men det bara snurrar i skallen. Jag ska försöka rita ett par skisser som visar några spårscenarios.

min fråga till er som begriper vart och varför: vad skulle ni ställa för signaler där jag ritat A,B,C,D ... osv..? Pilarna visar huvudfärdrikning, men ofta har jag trafik i bägge riktningar.

Figur 3 är en liten del av en bangård, vilket gör att jag antar det skall vara delvis dvärgar?

Vore jättekul om någon tog sig tid att enkelt bara svarar vad ni skulle ställa ut för signaler. Just nu kör jag med signalerna "Signal USA 1-5" .

Vore så roligt att veta, att man ställt ut rätt när man släpper på AI-förarna.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg signalskiss.jpg (246.8 KB, 100 visningar)
Hobo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 20:48   #2
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Hej hobo. Det där med signaler kan vara lite frustrerande ibland. Med utgång av dina skisser gjorde jag en route i trainz (2009). Den ligger förhoppningsvis som en cdp fil. Om jag gjorde rätt så skall du bara behöva installera den i trainz. Det är kanske enklaren än att ha det på papper. Om du använder "get verktyget" Så kan du se vilka signaler jag har använt. Du skrev att du använder .Signal USA 1-5, vilka är dom jag har använt också. Om du använder Signal USA 2. Så är det samma, skillnaden är att USA2 har dubbla huvud. Men funktionen är samma.

Såsom jag har gjort, är som jag gjorde ibörjan. Och det fungerade för mig. Lycka till

Hoppas det funkar.
Bifogade filer
Filtyp: cdp signaler.cdp (3.0 KB, 53 visningar)
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 20:49   #3
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Tack allra ödmjukast. hoppas jag kan lära mig något av detta nu!
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 21:00   #4
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

En sak jag glömde hobo. När du sätter ut signaler i växlar. Så använd 02 när sidospåret går åt höger. Och L02 när sidospåret går åt vänster.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 23:33   #5
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Har provkört nu och det gick över förväntan. Tycker mig även se att AI-förarna fått en liten extra lektion i intelligens i TS2012?

Finslipning krävs, då en rysk lokförare tyckte att han skulle hålla 80kmh genom ett stationsomådet och körde förbi avlastningen. Dock var han smart nog att panikbromsa, vänta 2 minuter och backade sedan tillbaka för att lasta av!

Tror jag är hjälpt av såkallade blocksignaler, så det får det bli efter de långa sträckorna. Tack än en gång. Behövde få bekräftat att fler gör ungefär som jag.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 18:21   #6
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Roligt det fungerar för dig. Du nämnde Blocksignaler. Jag vet inte riktigt vilken det skulle kunna vara av dom signalerna du använder. Skuller kunna tänka mig att det är den som heter 01, är dock inte helt hundra på att det är en blocksignal. För den finns som både 01 och L01. Och det skulle ju innebära att den har med växlar att göra.

Själv använder jag inte dessa signaler längre, utan jag använder nu Jointedrails Safetran signaler. Dom finns på deras hemsida som freewere. Dom är scriptade. Lite kluriga att få rätt på. Men fungerar utmärkt. Dom har inte gjort någon guide ännu. Så det är lite prova och se.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009