Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-16, 16:07   #1
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard Trainz 2010 superslukaren!

Måste bara få utlopp för lite frustration. Efter att länge ha byggt i trainz, med upprepade "pauser", tex, när du byter menyer, scrollar fram genom landskapet eller bara kör genom landskapet med "lagg", alltså ryckningar, bestämde jag mig för en rejäl uppgradering av min dator.

Detär ju vinter snart, och jag har dessutom beställt trainz 2012 som antagligen vill ha kraftfullare dator. Döm om min förvåning, när trainz 2010 fortfarande vill pausa och rycka. Inte så farligt som förr, men felfritt går det inte.

Läs själva vad jag stoppade i burken.

Moderkort Intel med nya processorn Intel I7 64 bitars med 4 kärnor.
Ramminne på hela 12 gigabbyte.
Grafikkort Asus GTX 570 1048.

Om ni hänger med i detta, så förstår ni vad jag menar. När kommer trainz att bli nöjd med utrymme och hastighet? Aldrig - är min bedömning! Det är alltså inte resurserna det hänger på, utan själva programmets förmåga att utnyttja hastughet och minne. Om detta som jag upplever stämmer, så blir ju faktum att man i princip inte kan bygga sig till ett riktigt bra och problemfritt flyt, i spelet?
Hobo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 16:51   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hobo Visa inlägg
Måste bara få utlopp för lite frustration. Efter att länge ha byggt i trainz, med upprepade "pauser", tex, när du byter menyer, scrollar fram genom landskapet eller bara kör genom landskapet med "lagg", alltså ryckningar, bestämde jag mig för en rejäl uppgradering av min dator.

Detär ju vinter snart, och jag har dessutom beställt trainz 2012 som antagligen vill ha kraftfullare dator. Döm om min förvåning, när trainz 2010 fortfarande vill pausa och rycka. Inte så farligt som förr, men felfritt går det inte.

Läs själva vad jag stoppade i burken.

Moderkort Intel med nya processorn Intel I7 64 bitars med 4 kärnor.
Ramminne på hela 12 gigabbyte.
Grafikkort Asus GTX 570 1048.

Om ni hänger med i detta, så förstår ni vad jag menar. När kommer trainz att bli nöjd med utrymme och hastighet? Aldrig - är min bedömning! Det är alltså inte resurserna det hänger på, utan själva programmets förmåga att utnyttja hastughet och minne. Om detta som jag upplever stämmer, så blir ju faktum att man i princip inte kan bygga sig till ett riktigt bra och problemfritt flyt, i spelet?
Hobo,
med en sån Superdator skall ALLT bara flyta!!! Kolla alla inställningar i Trainz och Grafikkort, samt intällningarna för växlingsfiler i Windows. Finns mängder om detta på nätet! Om du spelar mest Trainz skall du trimma inställningarna så att Trainz får max prestanda och grafik!

Jag har en 5 år gammal dator med tillbehör och hos mig flyter det bra om jag inte har för mycket på banan.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 20:27   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hobo Visa inlägg
Måste bara få utlopp för lite frustration. Efter att länge ha byggt i trainz, med upprepade "pauser", tex, när du byter menyer, scrollar fram genom landskapet eller bara kör genom landskapet med "lagg", alltså ryckningar, bestämde jag mig för en rejäl uppgradering av min dator.

Detär ju vinter snart, och jag har dessutom beställt trainz 2012 som antagligen vill ha kraftfullare dator. Döm om min förvåning, när trainz 2010 fortfarande vill pausa och rycka. Inte så farligt som förr, men felfritt går det inte.

Läs själva vad jag stoppade i burken.

Moderkort Intel med nya processorn Intel I7 64 bitars med 4 kärnor.
Ramminne på hela 12 gigabbyte.
Grafikkort Asus GTX 570 1048.

Om ni hänger med i detta, så förstår ni vad jag menar. När kommer trainz att bli nöjd med utrymme och hastighet? Aldrig - är min bedömning! Det är alltså inte resurserna det hänger på, utan själva programmets förmåga att utnyttja hastughet och minne. Om detta som jag upplever stämmer, så blir ju faktum att man i princip inte kan bygga sig till ett riktigt bra och problemfritt flyt, i spelet?
Jag håller med om att Trainz är otroligt ineffektivt - det är löjligt vilka resurser som krävs. Ändå så tycks vissa resurser ta slut - försök t.ex. att sätta ut många olika typer av speedtree....

Trots detta borde din dator gå bra. Jag har samma CPU, ett något långsammare grafikkort och 16gb ram. Jag har över 100 fps på DONJ där jag förut hade 20 fps med min gamla dator.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 18:15   #4
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Nu har jag fått trainz 2012 att flyta riktigt bra. Kan scrolla och köra 140 kmh utan hack och ryck. Detta med hjälp av lätt överklockning av processorn. Fortfarande kan det dröja sekunder mellan flikbyten i verktygsmenyn, vilket verkligen förvånar mig.

2012 vill även "frysa" ibland mellan byten windows/trainz, men släpper om man gör om preceduren. jag har altid undrat vad Trainz pysslar med när det ideligen skall stanna upp, tänka 10 låååånga sekunder, innan man kan snurra vidare?

Hur som helst. Nu kör jag ryckfritt efter linjen i alla fall. Alltid något!
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009