Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-01-23, 11:27   #1
Hengelo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 26
Standard Byggnader runt Göteborg C

Hej!

Håller på och bygger en karta över Göteborg (och så småningom till Borås). Har börjat med en del byggnader nu, men det går väldigt långsamt och tråkigt pga besväret att ordna bra texturer till de ofta stora byggnaderna... Några frågor också:

1. Någon annan som byggt några hus i området? För det är ju dumt att göra onödigt arbete.
2. Allmänna tips för att kunna göra bättre texturer?
3. Någon som har bättre foton ("rensade") på exempelvis husen runt Centralstationen?
4. Ett bra sätt att göra lejon-statyn på Skansen lejonet? Har provat med ett plane mappad med bilden på statyn och la sedan en opacity-map runt, gick inte så bra...
5. Allmänna kommentarer? Något som verkar intressant?
6. När jag bygger Centralstationen, är det bättre att bygga egna perronger och -tak i gmax i ett och samma objekt, eller är det bättre att lägga till sådant i Trainz?
7. Vad krävs för att en station ska bli "passenger handling" i TRS2004?

Mvh /Henrik


Skansen Lejonet och västkustbanan.

Första blocksträckan ut från G, med Skansen i bakgrunden.

Göteborg C med Centralhuset.

Centralen till höger, i mitten Centralhuset och längst till vänster Nils Ericssonsterminalen.
Hengelo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-01-23, 12:12   #2
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Hej Henrik,

Som Göteborgare är ju detta naturligtvis ett väldigt intressant projekt du håller på med. Jag har själv funderat flera gånger på att påbörja ett sånt här projekt. Jag har ju detta precis runt knuten så att säga. En speciell favorit för mig är Sävenäs bangård som ju är ännu större än infarten till stationen. Det största problemen jag sett framför mig har med framerates att göra. Spårområdena med signaler, skyltar och all stadsbebyggelse runtomkring är ju enormt minst sagt.

En tanke som slog mig då var att man skulle begränsa sig till en låg vy, kanske till och med enbart från förarhytten. Isåfall skulle man kunna göra stadsbebyggelsen mot Friggagatan som kulisser. Sen gör man enbart vissa utstickande byggnader som lejonet, stationen mm i 3D. Huruvida detta blir bra är svårt att säga utan att testa. Risken med ett sånt här projekt är att man i sin iver att få det detaljerat bara får ett bildspel i slutändan. Jag tror man måste "luras" lite och ta lite genvägar för att få det spelbart.

Hur tycker du hastigheten är som den är nu? Spåren och signaler verkar ju ligga redan enligt dina bilder.


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-23, 17:27   #3
Hengelo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 26
Standard

Hej Mats!

Jovisst blir modellen besvärande stor så att säga. Din idé med kulisser är nog inte dum, eftersom det spar både arbete och datorkraft. Svårare blir det kanske där järnvägen går i upphöjda lägen, t.ex. genom Olskroksmotet, backarna i Mölndal eller partihalls/slakthusområdet, där man egentligen har en vida utsikt när man åker tåg. Jag har redan lagt alla spår på fastlandssidan. Har bara inkluderat första delarna av hamnbanan, bohusbanan eller nordlänken ännu. Speciellt runt centralen och Olskroksmotet orsakar alla splines att cachingen går långsamt, men det går. Datorn får inte var för dålig, man kan sänka Trainz-inställningarna en del också, att vara i förarhytten förenklar det hela som du säger. Men trots allt detta känns det roligt att bygga bara för att det äntligen är möjligt!

Har du sett rutten "New York City region" på DS? Titta på den isåfall. Om man kan bygga Manhattan i Trainz, så kan ju inte Göteborg vara omöjligt... En smart taktik i den banan är att den är byggd som ett "schakt" med järnvägen omgiven av skyskrapor, men det finns inget annat med utanför "schaktet". Samma på min bana som bara är en baseboard bred. Tyvärr har vi ju få skyskrapor i Gbg att skymma sikten med...

Är du eller någon annan intresserade av att hjälpa till att bygga hus eller kartlägga signaler el. dyl.???

Mvh /Henrik
Hengelo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-24, 02:05   #4
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Jag hoppas jag inte säger för mycket nu men angående #7 så kommer det krävas en fristående modell med styrpunkter för var passagararna kan röra sig, sitter, ställer sig i kö, stiger på tågen osv. Så var det i betan iallafall och jag misstänker SP2 kommer erbjuda något liknande[][].

Stationsområdet ser fö väldigt bra ut redan nu Henrik! Jag har så mycket annat på gång men på ett eller annat sätt så hjälper jag gärna till att förverkliga din bana. Kanske lokstallarna och några baseboards Sävenäs?


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-24, 15:55   #5
Hengelo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 26
Standard

Så passagerarstationer är inte helt färdigutvecklade ännu? Man kanske kan spara det arbetet till en senare version av Göteborg C. Finns det någon form av tutorial för att göra detta?

Jo tiden är ju ett problem, mitt projekt kommer nog ta månader beroende på hur noggrann jag orkar vara... Det vore jättebra med hjälp, hur lite/mycket det än blir! Jag har en del ritningar och foton, de täcker delvis Sävenäs, som vi kan använda. Har vissa byggnadsritningar också. Kan du hantera AutoCAD förresten? Mejla ifall det verkar intressant.

Finns det en gräns för hur många texturer ett objekt får ha? Lönar det sig att göra lod-modeller på husen? Det kanske vore bra att göra ett separat objekt som "markplatta" med alla perronger och -tak, för att ha under själva stationshusen. Då kan man ju göra markplattan till den egentliga interaktiva stationen med styrpunkter, medan stationshusen bara står i bakgrunden?

/Henrik

Några fler byggbilder...



Hengelo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-24, 19:52   #6
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Nej detta togs bort i sista stund innan release för att komma ut i ett Passenger Pack som blev SP2. Det finns därför ingen officiell dokumentation om detta. Då jag sett hur det fungerat i betan så är du nog helt rätt ute med att göra funktionaliteten separat. Då kan man lugnt jobba på husen och sen lägga till den funktionen. Enda problemet blir att synka placeringen efteråt i Surveyor.

Det finns en fast laddningstid på varje textur så det är bättre att ha en stor istället för flera små enligt Auran. Jag brukar göra en blandning på lok mest för att det är praktiskt. Det finns ingen känd gräns för antalet texturer, inte heller verkar storleken ha det. 2048x2048 är testat utan problem. Däremot finns det ju praktiska problem med så stora.

Den största vinsten med LOD är då man har riktigt "högpolygoniga" relativt små objekt som lok och vagnar. En hög procentuell minskningen av polygonerna på ett kort avstånd blir väldigt effektivt för LOD. Hus ser man ju oftast på längre avstånd och dom är inte så detaljerade nära. Dom försvinner oftast utanför synvinkeln innan man hinner få ner storleken så att säga. Därmed inte sagt att det är onödigt jobb. Ett annat skäl för LOD är att minska texturstorleken med avståndet. Detta görs iofs av grafikkortet i form av mipmapping men man minskar laddtiden om inte annat.


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-25, 00:43   #7
Hengelo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 26
Standard

Men vad skulle vara lättast för spelet att hantera; STWs spline-plattformar och tak, eller ett enda gmax-objekt med alla plattformar i? En fördel med att bygga dem själv är ju att på G är perrongerna både böjda och avsmalnande samtidigt, vilket ju inte går med splines...

Så lod-modellering är åtminstone inte lika viktigt på hus som rullande material? Husen har ju sällan många polygoner.

En annan fråga; kan man ändra standardhastigheten på 65km/h till 40? Eller finns det osynliga hastighetsskyltar? Eftersom G är en säckstation, så skyltar ju HUDen 65 för avgående tåg. Det skulle ju se bra fult ut om jag måste sätta dit en 40-skylt precis framför varje stoppbock! Ett tänkbart men konstlat alt. är att dra spåret in i stationshuset, sätta dit en hastighetsskylt som döljs "inne i huset", lägga på perrong och stoppbock utanför huset...

Tack för all hjälp Mats, du är en klippa!
/Henrik
Hengelo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-25, 00:50   #8
rojo75
Member
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 43
Standard

Henrik,

Jag tycker att ditt arbete ser mycket imponerande ut.

Om du släpper dina hus för fritt användande så är de ju intressanta även för mig när jag kommer till de centrala delarna av spårvagnssträckningen...

En fråga: Hur svårt är det att tillverka ett hus i gmax, inklusive lära sig de delar i programmet man behöver för att göra det? Har ju en del hus längs mina sträckningar som behöver specialtillverkas.

/rojo
rojo75 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-25, 01:34   #9
Hengelo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 26
Standard

Hej rojo!

Tack. Jovisst ska jag släppa det, när jag känner mig någorlunda färdig med det hela. Enda problemet är att det tar lång tid att bygga för mig, så det dröjer nog...

Att bygga hus i gmax är enkelt tycker jag, eftersom hus har så enkla former. Ritningar underlättar modellerandet, men det har man sällan. En stadskarta med husen synliga kan räcka för bredd och längd, och så får man uppskatta husens höjd på plats - t.ex. en våning brukar vara 2,6-3,0 m hög, en dörr brukar vara ca 2,1-2,5 m hög osv.

Att applicera material/texturer är heller inte svårt, däremot är det mycket jobbigt att skapa texturerna! Först fick jag gå runt centralstationen en halv dag och fota fasader och hus med digitalkamera. Speciellt svårt är det med stora hus, där du måste gå långt ifrån för att fota hela fasaden, och därmed hamnar massor med saker i vägen. Kan ju hjälpa om man fotograferar ovanifrån ett tak eller nåt. Om hela fasadfoton är omöjliga, kan man ta detaljbilder och fota fasadmaterialet, som man sen "tilar" över fasaderna i gmax.

Jag fick lägga bra mycket mer tid på bearbetning av bilderna i Photoshop till texturer, än på själva modellerandet i gmax. Man måste räta ut perspektivet, sudda/måla över människor, stolpar, bilar, skyltar mm. En hel del skräp är kvar, som du ser på mina bilder, eftersom jag ville testa huset i TRS tidigt. Får väl rätta till resten sen.

För enkla och bra tutorials för gmax titta på:
http://www.bluefinmicro.com/~garyp/t...xtutorials.htm
http://www.tafweb-trainz.co.uk/tutorial_bank_1.html

Lycka till!
/Henrik
Hengelo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-25, 11:29   #10
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Snabbast för spelmotorn är att undvika splines. De är ökända för att dra framerate. Eftersom det ändå är så mycket räls och vägar inne i centrum är det nog bättre att göra perrongerna som lösa objekt. En ytterligare fördel är du då kan utnyttja LOD för varje enskild perrong. Då kan man göra väldigt detaljerade tak och dylikt som sen skalas bort med LOD då man är några spår bort.

Standardhastigheten går inte att ändra. Att den sätts automatiskt på placerade lok är en bugg som jag ser det. Vid utplacering borde spelmotorn se efter vilken hastighet som råder på sträckan. Ett sätt att gå runt detta är att sätta osynliga hastighetsskyltar som du säger. Jag tror tom såna finns på DLS redan, men rätta mig om jag har fel.


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-28, 22:20   #11
j_mathiesen
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: , , Denmark.
Inlägg: 9
Skicka ett meddelande via ICQ till j_mathiesen Skicka ett meddelande via MSN till j_mathiesen
Standard

Hej..

Jeg synes det er rigtig flot det du har lavet..

Selvom Øresundstogene er svensk / danske, er det alligevel sjovt at se dem holde helt oppe i Gøteborg...
Jeg plejer kun at se dem herhjemme i DK, som lufthavnstog til Kastrup, har aldrig taget toget helt til Sverige-..

Ha' en god aften



___________________
Mvh.
Jesper Mathiesen
Train-sim.dk: jesper
Besøg BaneBilleder på www.banebilleder.frac.dk
Trainz Danmark - Bygger Odderbanen
j_mathiesen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-28, 23:02   #12
prymikom
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 838
Standard

I Sverige gå Öresundstågen i stortsett hela skåne och upp till göteborg på ena hållet och till alvesta på andra hållet!


//MVH John
http://prymi.net
"Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter"
prymikom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-29, 03:16   #13
rojo75
Member
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 43
Standard

Tack för tipsen Henrik! Och letar man bara runt och läser lite noggrannare så hittar man en del tutorials. Förstår att texturerna är jobbigast, men självklart avgör man ju själv ambitionsnivån... Synd att man är perfektionist.

Jag provade även att göra ett litet "lok" i gmax och exportera, men det var ett herrejösses jobb innan man hittade en tutorial som hade ett flöde och en config som faktiskt fungerade med TRS2004. Läste lite i Aurans officiella dokumentation också, den är bra. Till slut dök loket upp i TRS men nu har jag lite limfront/back/bog-problem (antar jag) som gör att loket spårar ur direkt. Det löser sig nog.

Man lär sig...

/rojo
rojo75 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 15:20   #14
ph1567011
Junior Member
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 6
Standard

Snygg bild på Centralhuset, lite fel proportioner dock.

Jag kanske är lite petig men det är faktiskt jag som ritat/konstruerat eländet.

Hela bygganden finns redan ritad i 3D, har använt ett program som heter Xsteel till det.

Skickar en skärmdump från modellen, här ser ni allt bärande stål i "hotel" delen, ni efterfrågade ju ritningar på typ sådana här byggnader, antar att ni är förvånade att konstruktören sitter och läser i detta forum.




P.S Vi håller oxå på att projektera Odin huset som ligger granne med GP huset =)

Patrick
ph1567011 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 15:28   #15
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Nej det hade vi inte direkt räknat med att få sådant fint besök

Exportera 3d-modellen till något format som 3D Studio klarar av och vips har du din "egen" byggnad både i verkligheten och i en tågsimulator

Förmodar att den består av en väldans massa polygoner om man nu skulle lyckas få in det till 3D Studio/gmax.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Spårvägen i Göteborg rojo75 Landskapsdesign - Trainz 46 2005-09-03 15:12
Göteborg! Angelsmind Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 1 2004-02-09 01:56
Göteborg och stockholm Orbiter fan Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 25 2003-10-18 18:50
Göteborg! johnskarin Lokaltrafik 2 2003-10-06 20:01
Någon som fotograferade sjösättningen av Göteborg? Trigger Off-topic 5 2003-06-09 19:08



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009