Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-14, 19:37   #46
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Tack!

När ändå var i tagen att konvertera ut i RW passade jag på och göra ordning C3g-vagnen också. Tror inte jag gör så mycket mer med den än att ska montera dit lite bromsar så det går att åka annat än bara långsamma växlingsrörelser...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg C3goxo_02.jpg (83.6 KB, 564 visningar)
Filtyp: jpg C3goxo_01.jpg (74.3 KB, 561 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-15, 14:12   #47
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Snygga vagnar må jag säga! Vilken shader använder du för fönstren?
Jag använder BlendATexDiff med TRANSLUCENCY satt och då fungerar det både i RS och RW.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-15, 15:48   #48
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Snygga vagnar må jag säga! Vilken shader använder du för fönstren?
Jag använder BlendATexDiff med TRANSLUCENCY satt och då fungerar det både i RS och RW.

tackar! Aha, den ska jag prova. Den shader jag nu använt är TrainGlass.fx
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-15, 16:27   #49
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Misstänkte det, den finns som sagt endast i RailWorks men BlendATexDiff funkar i båda.
Vore ju synd att låsa sig endast till RailWorks på enbart en sådan liten detalj.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-15, 23:23   #50
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Rasande vackra vagnar, Mazz! Er diskussion av "shaders" begriper jag mej inte på men en tanke slog mig: både du och KMW bygger ju i Blender för RS/RW medan jag harvar på med Max/Gmax för Trainz. Jag och KMW hade ju ett lyckat utbyte av Xoa/Uoa7 för ett tag sedan och jag vet att du Mazz stödde detta starkt då och att du håller på med D-lok för olika simulatorer. Det vore ju befrämjande för hela tågsimulatorgemenskapen om vi kunde samarbeta. Jag vill minnas att jag och KMW hittade ett bra utbytesformat i .obj-filer. Med .mtl-filer och .psd-texturer skulle vi kunna ha ett samarbete av modeller!? Animationer är jag säker på att det går att hitta ett exportformat för också. På Trainz-forumet är det väl just nu mest Korvtiger och jag som bygger rullande material (Korvtiger bygger för övrigt i Blender numera) och några till.

Tror ni att denna idé skulle vara "hållbar"? Utan några tvång utan helt frivilligt!
Om ni är intresserade så hör av er!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 00:51   #51
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Rasande vackra vagnar, Mazz! Er diskussion av "shaders" begriper jag mej inte på men en tanke slog mig: både du och KMW bygger ju i Blender för RS/RW medan jag harvar på med Max/Gmax för Trainz. Jag och KMW hade ju ett lyckat utbyte av Xoa/Uoa7 för ett tag sedan och jag vet att du Mazz stödde detta starkt då och att du håller på med D-lok för olika simulatorer. Det vore ju befrämjande för hela tågsimulatorgemenskapen om vi kunde samarbeta. Jag vill minnas att jag och KMW hittade ett bra utbytesformat i .obj-filer. Med .mtl-filer och .psd-texturer skulle vi kunna ha ett samarbete av modeller!? Animationer är jag säker på att det går att hitta ett exportformat för också. På Trainz-forumet är det väl just nu mest Korvtiger och jag som bygger rullande material (Korvtiger bygger för övrigt i Blender numera) och några till.

Tror ni att denna idé skulle vara "hållbar"? Utan några tvång utan helt frivilligt!
Om ni är intresserade så hör av er!
O ja, jag är en stor anhängare av samarbete, det finns ju så många sätt vi kan samarbeta på oavsett vilken simulator man själv i huvudsak sysslar med. Vet att korvtiger nog är på samma linje också, som i vart fall kommer märkas i denna tråd... Och när det handlar om gammelfordon har jag ett hyggligt förråd av bilder. Även annat för den delen. Förr i tiden kunde man uttrycka nått i stil med "åhh, vilken vacker byggnad" när man såg t.ex. ett fint hus... Nu brukar min fru utbrista med glimt i ögat i liknande situation typ "nej men titta, så fina texturer..." Nåja, hur som helst, bilder kan jag som bekant ibland bidraga med.

Så om våra modeller som vi lägger ner massa energi på kan komma till nytta i fler simulatorer är helt lysande och jag alla tjänar på det i längden, så det stödjer jag helhjärtat såklart. Själv har jag inte Blender utan harvar på med 3ds max v8 som jag känner mig ganska hemma med. Låt oss försöka permanenta det samarbete som redan nu pågår mellan simulatorbyggarna och bygga upp bra rutiner runt detta.

__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 01:57   #52
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Mazz,
jag "harvar med 3D max 7 som jag fått överta av ett företag jag jobbat hos och som du tänker jag inte ägna möda åt att lära mig Blender (i min ålder) utan överlåter med varm hand detta till "den yngre" generationen. Frågan är hur vi hittar en standardiserad plattform att utbyta mesher, animeringar och mappningar? Jag tror många av våra "nya" byggare skulla vara betjänta av detta.
Skall vi öppna en tråd om detta under "Allmänt om Tågsimulatorer"?

Tack för stödet av min idé!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 09:57   #53
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Thumbs up

Jag stödjer också detta fullhjärtat.
Faktum är att jag just i detta nu håller på samarbetar med Marcus Gustavsson om ett projekt för RS/RW och Trainz som vi inte annonserat något om.
Min plattform är 3D Canvas (inte Blender) och Marcus håller på i Maya(!).
Jag har även haft kontakt med Per Björn (Bear) och har planer på att konvertera en av hans modeller till RS/RW fast det dragit ut på tiden tyvärr.
Det format som jag upplever som bäst att utbyta modeller i är 3DS vilket Mazz och LAn uppenbarligen inte ska ha några problem med.
Texturer är väl bmp och tga för alla simulatorer fast originalen kan gärna göras i psd-filer med lager (Photoshop) som brukar kunna öppnas av de flesta ritprogram.

För att underlätta samarbete över simulatorgränserna skulle jag föreslå ett 3D-design forum i den allmänna delen.
Jag tjuvtittar lite i Trainz-forumet vad som händer (snyggt J-lok) men deltar inte där.
Med ett simulatoroberoende forum tror jag att vi skulle kunna lyfta samarbetet.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 00:05   #54
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Tänkte få nånting klart också... O-vagnarna är inte mycke kvar att göra på, bara bromsslangar/cylindrar och några olika laster att fixa.

En fråga i sammanhanget, när man transporterar hjul, hur är dessa säkrade? Träklossar? Spännband? Annat?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Os_bild037U.jpg (65.0 KB, 396 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2011-02-09 klockan 00:08.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-10, 01:13   #55
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Ser fram emot att byta ut betaversionen mot en färdigmonterad vagn då den är på tok för snygg för att fastna i ett betastadium
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 13:39   #56
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Bara lite kvar nu att lägga upp några O-vagnar till RW.

Finns fler laster i tankarna, förslag är naturligtvis välkommet det också.

Bifogade bilder
Filtyp: jpg Om_samling01.jpg (169.0 KB, 247 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 14:30   #57
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Skitsnyggt
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 17:03   #58
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Så man har längtat och så snygga de är! Sätter man ut ett antal av dessa på spåret så blir det per automatik en mer svensk-känsla på hela rutten.
Har du väl säkert i planerna redan men ser gärna en variant med massor av rostigt järnskrot huller om buller
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 17:21   #59
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Grymt Mazz, efterlängtat!
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 20:43   #60
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Tack!

Skrot, ja absolut. En vanlig transportuppgift för O-vagnarna vad jag förstår, måste finnas med. Kan det här funka?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Om_2xxxx_scrap01.jpg (45.7 KB, 216 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:06.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009