Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-27, 06:40   #1471
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Exclamation deblurr?

Lite mer igen idag.

högerbordet är gjort.

har också gjort aktiveringspanelen men jag behöver lite hjälp

www.svoyager.com/newpanel6.jpg

Den enda bild som jag har är lite "blurr". Jag har försökt att fixa den men har inte fått en jättebra resultat. Om någon här vill försöka att göra nånting bättre än jag har gjort är ni välkomna att försöka!

Originel bild finns här: www.svoyager.com/tobedeblurred1.jpg

Detta är vad jag kunde göra: www.svoyager.com/attempt1.bmp

Cheers!
SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 12:33   #1472
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

SV: Det ser ju lysande ut, se detta som ett förslag att fundera på:
Börvärdet fallar lite för fort kanske, Går det att göra att det faller lite mer långsammare?
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 17:46   #1473
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Standard

hmm, förlåt jag förstår inte "börvärdet". Vad betyder det?
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 17:58   #1474
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager Visa inlägg
hmm, förlåt jag förstår inte "börvärdet". Vad betyder det?
Det är ingen fara, Börvärdet=Orangea pricken på hastighetsmätaren.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 18:54   #1475
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Standard

Ahh okej!

Du säger att tåget bromsar för fort då??

Hmm, jag jämförde mellen en film jag spelade in när jag var i hytten när vi tog en c20 på en prov körning och tåget bromsar lika svårt att det bromsade när vi var i hytten. The engine sound fits too.

Det finns bara en sak jag kunde inte göra. Det var att börvärdet "lags" lite. Kanske 0.5 sekund "lag", (om man accelera eller bromsa, det tar nästan 0.5 sekund tills man ser det på hastightetmätaren) men jag kunde inte göra det i TS.

SV

edit: Hmm, kollat igen. kanske en sekund skillnad mellan TS och det riktiga tåg (TS 1 sekund för fort). Det börjar att bromsa för fort (it goes full brakes too fast i think, the time it would take to reach full brakes could maybe be a lill longer. Maybe a small intentional lag on the main controller should fix this, I remember the train having a small lag on this so that could add to the realism. Hmm not sure if i can do that tho, will have to try things)

Senast redigerad av SVoyager den 2009-03-27 klockan 19:09.
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 17:01   #1476
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager Visa inlägg
Ahh okej!

Du säger att tåget bromsar för fort då??

Hmm, jag jämförde mellen en film jag spelade in när jag var i hytten när vi tog en c20 på en prov körning och tåget bromsar lika svårt att det bromsade när vi var i hytten. The engine sound fits too.

Det finns bara en sak jag kunde inte göra. Det var att börvärdet "lags" lite. Kanske 0.5 sekund "lag", (om man accelera eller bromsa, det tar nästan 0.5 sekund tills man ser det på hastightetmätaren) men jag kunde inte göra det i TS.

SV

edit: Hmm, kollat igen. kanske en sekund skillnad mellan TS och det riktiga tåg (TS 1 sekund för fort). Det börjar att bromsa för fort (it goes full brakes too fast i think, the time it would take to reach full brakes could maybe be a lill longer. Maybe a small intentional lag on the main controller should fix this, I remember the train having a small lag on this so that could add to the realism. Hmm not sure if i can do that tho, will have to try things)
Ja precis, tåget går fullbromsar istället för smyg bromsar men visst det går att leva med i gues... Sen en annan sak, kamera vinklarna, kan man inte ändra dem så man lättare kan öppna hyttdörrarna från insidan.. För i den n.v versionen om man börjar i förarstolen så är ju kamera vinklarna följande:

Första gången man trycker på "Å" så kommer man till dörrtablån på vänstersida..
Andra gången man trycker på "Å" så tittar man ut genom vänster hyttdörr.
Tredje gången man trycker på "Å" så tittar man ut genom höger hytt dörr. Fjärde gången man trycker på "Å" så hamnar man vid höger dörrtablå..

Förslag till ändring: Byt plats på fjärde och tredje kamera vinkeln istället så att man öppnar hyttdörrarna från insidan innan man tittar ut genom hyttdörrarna.. Hoppas du förstod vad jag mena..
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 17:54   #1477
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot Visa inlägg
Ja precis, tåget går fullbromsar istället för smyg bromsar men visst det går att leva med i gues... Sen en annan sak, kamera vinklarna, kan man inte ändra dem så man lättare kan öppna hyttdörrarna från insidan.. För i den n.v versionen om man börjar i förarstolen så är ju kamera vinklarna följande:

Första gången man trycker på "Å" så kommer man till dörrtablån på vänstersida..
Andra gången man trycker på "Å" så tittar man ut genom vänster hyttdörr.
Tredje gången man trycker på "Å" så tittar man ut genom höger hytt dörr. Fjärde gången man trycker på "Å" så hamnar man vid höger dörrtablå..

Förslag till ändring: Byt plats på fjärde och tredje kamera vinkeln istället så att man öppnar hyttdörrarna från insidan innan man tittar ut genom hyttdörrarna.. Hoppas du förstod vad jag mena..
Jag håller med dig, det är lite jobbigt. Men jag föreslår att om man till exempel trycker på nummer: 1 så kommer man till vänstra dörren (i hytten) och trycker man 2 så ser man ut från hytten på vänstra sidan. och trycker man på nr: 3 så kommer man till högersida osv. Istället för att börja trycka på (Å) knappen hela tiden. så att man kan när som helst gå direkt till högersida genom att trycka på knappen 3. HOppas du förstår vad jag menar.

PS! Annars ser panelen utmärkt ut.
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 19:58   #1478
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Exclamation there is another key!!

hmm men varför går du inte direkt på vänstersidan istället att går genom högersidan?

när man finns på förarbordet är man på "middle position". Knappar är på fel ordning

På engelsk tangentbord är "[" för höger och "]" för vänster.
På svensk tangentbord är "å" för vänster och "´" för höger.

Det är i fel ordning. (wrong order). På engelsk tangetbord det skulle vara "[" för vänster "]" för höger.

Im in the wrong order when i compare to the TS standard, I remember building the train when i was on my swedish keyboard and i just realised today that the keys for the english keyboards are in the wrong order. I will have to stick to the standard. The å and ´ key will be in opposite order. the ´ key being over the å key.

I dont know exactly why the keys are like that on the swedish keyboard tho, maybe asking auran could prove useful. The english [ and ] keys are next to eachother left-right and makes alot of sense while the swedish ´ and å keys are rather up-down. This is why you guys have troubble as you think there is only one key for the cameras when there is actually two, one for going right and another one for going left (wich are inverted for now but will be in the standard order on the next version).

Sorry for my english today, im a bit short on time and it takes abit longer for me to write in swedish as I have to re-read myself a few times to correct the mistakes ;-).


So in short the cameras could be described as follow:

-3 left view, outside the train looking back
-2 left view, inside the train looking at the panels to open the doors
-1 closeup view of the left driving console looking forward with the throttle in view
0 (default, starting view) head level view, dead center looking forward, simulate what the driver would see.
1 right view, inside the train looking at the panels to open the doors
2 right view, outside the train looking back

3 center view, looking back thru the cab door's window to see the passengers

So you can go left or right depending on the key you press, you dont have to cycle all the views!!!! (note that in the config.txt file, it is not written exactly like this but this is how it works). Again, wrong order in the config.txt file, ill have to switch things to fit with the standard.

Find the other key to cycle the other way!! Damn, it must have been difficult all this time cycling with only one key!!

SV

Senast redigerad av SVoyager den 2009-03-28 klockan 19:59.
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 20:09   #1479
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Sv: Thats explain a little bit, gonna search for the right button then..
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 20:27   #1480
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager Visa inlägg
hmm men varför går du inte direkt på vänstersidan istället att går genom högersidan?

när man finns på förarbordet är man på "middle position". Knappar är på fel ordning

På engelsk tangentbord är "[" för höger och "]" för vänster.
På svensk tangentbord är "å" för vänster och "´" för höger.

Det är i fel ordning. (wrong order). På engelsk tangetbord det skulle vara "[" för vänster "]" för höger.

Im in the wrong order when i compare to the TS standard, I remember building the train when i was on my swedish keyboard and i just realised today that the keys for the english keyboards are in the wrong order. I will have to stick to the standard. The å and ´ key will be in opposite order. the ´ key being over the å key.

I dont know exactly why the keys are like that on the swedish keyboard tho, maybe asking auran could prove useful. The english [ and ] keys are next to eachother left-right and makes alot of sense while the swedish ´ and å keys are rather up-down. This is why you guys have troubble as you think there is only one key for the cameras when there is actually two, one for going right and another one for going left (wich are inverted for now but will be in the standard order on the next version).

Sorry for my english today, im a bit short on time and it takes abit longer for me to write in swedish as I have to re-read myself a few times to correct the mistakes ;-).


So in short the cameras could be described as follow:

-3 left view, outside the train looking back
-2 left view, inside the train looking at the panels to open the doors
-1 closeup view of the left driving console looking forward with the throttle in view
0 (default, starting view) head level view, dead center looking forward, simulate what the driver would see.
1 right view, inside the train looking at the panels to open the doors
2 right view, outside the train looking back

3 center view, looking back thru the cab door's window to see the passengers

So you can go left or right depending on the key you press, you dont have to cycle all the views!!!! (note that in the config.txt file, it is not written exactly like this but this is how it works). Again, wrong order in the config.txt file, ill have to switch things to fit with the standard.

Find the other key to cycle the other way!! Damn, it must have been difficult all this time cycling with only one key!!

SV
Tack så hemskt mycket... Du har räddad mig.
Har bara en fråga hur kan man byta knapparna till andra knappar... istället för å.
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 00:25   #1481
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Standard

jag tycker att man kan inte ändra det.

Det finns en keyboard.txt fil men jag vet inte om man kan ändra knappen i den. Jag kan inte kolla nu för jag är på mitt arbete. Men kolla keyboard.txt fil, det kanske finns nånting där eller skriva på auran om att ändra det.
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 04:08   #1482
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Standard

ooh, det finns nånting på keyboard.txt fil

camera_prev leftbracket
camera_next rightbracket
camera_prev_fast ctrl leftbracket
camera_next_fast ctrl rightbracket

ni kan försöka att ändra det.

ts2009/settings/keyboard.txt

backup your file before changing anything!!!
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 21:12   #1483
RoniisH
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 6
Standard

Ruskigt snyggt detta!

En fråga dock, har precis skaffat TRS09 och tänkte att jag skulle köra T-bana för första gången, men det funkade inte (inte oväntat då du har skrivit det på din hemsida). Du skrev dock någonting om compatibility mode, hur fixar man detta?

Vet att det fanns någon checkbox i spelet, men detta gjorde varken eller när man t.ex. försökte öppna alla dörrar eller köra iväg.
RoniisH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 12:49   #1484
Andreas
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sweden
Inlägg: 907
Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Skicka ett meddelande via Skype™ till Andreas
Standard

Kan du inte göra så det blir lättare att komma åt nyckeln?
__________________
MVH Andreas

Blogg : http://oxiepagen.wordpress.com
Andreas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 17:39   #1485
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

För den som inte följt denna låååånga tråd från början kan det vara värt att veta att denna modell nog är ovanligt väl baserad på fakta.

David (SVoyager) hade våren 2006 vid flera tillfällen tillgång till C20-vagnar i Nybodadepån för fotodokumentation och iakttagelser.

Den 10 juni 2007 fick David låna en C20 (2163) med förare i Rissnedepån för att i hytten kunna göra video- och ljudinspelningar. Två vändor gjordes Hallonbergen - Akalla och åter.

Se här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=16294

Detta kunde göras genom vänligt tillmötesgående från Tågia, det företag som sköter underhållet av Stockholms tunnelvagnar.

Rulla ner en stycke på projektets hemsida http://www.svoyager.com/ så får ni fler detaljer.

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009