Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-15, 03:53   #331
andreas_92
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Laxå, Örebro län
Inlägg: 235
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Standard Testat alla uppdaterade lok i TS 2010

SJ & TGOJ Ma
1. Efter ominstallation kvarstår ändå: När jag placerar ut loken sitter gallerplogar redan på, och trycker jag fram "Properties-rutan" står det "inga plogar".
Men jag kan välja plogar, men "frånbörjan" gallerplogarna sitter kvar oavsett vilken plog jag väljer.
2. inga scriptfel
3. "Properties-rutan" fungerar

SJ Mg
1. Efter ominstallation kvarstår ändå: 3 scriptfel*.
2. Finns det en uppdaterad hytt som jag har missat att ladda ner?
3. "H" och "hytt-H" ger ej samma ljudande tuta (Med "H" ljuder 'swe horn' men "hytt-H" en annan tuta)

*Se bild:
https://www.dropbox.com/s/pvykbf98fr...14.45.png?dl=0

SJ Ra
1. inga scriptfel
2. "Properties-rutan" fungerar utan fel
3. "H" och "hytt-H" ger ej samma ljudande tuta (Med "H" ljuder 'swe horn' men "hytt-H" en annan tuta)

TGOJ Bt, SJ DmA/B, Du/Da/Ds snälltågslok Trä & F
1. inga scriptfel
2. "Properties-rutan" fungerar utan fel
3. "H" och "hytt-H" ger samma ljudande tuta

SJ & TGOJ Ub, BJ O, TGOJ Hb, SJ Hc
1. inga scriptfel
2. "H" och "hytt-H" ger samma ljudande tuta

SJ Ds
1. inga scriptfel
2. "H" och "hytt-H" ger ej samma ljudande tuta (Med "H" ljuder 'swe horn' men "hytt-H" en annan tuta)

Uppdaterade loken testade i TS 2010 build 3.3

Kan finnas eventuella missar och eller fel.
__________________
Mvh Andreas
Kör just nu TS 2009.

www.fleischmann.de

Senast redigerad av andreas_92 den 2016-01-15 klockan 04:16.
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-15, 18:54   #332
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Just nu ägnar jag mig åt att få loken så felfria det går i TANE SP1 och jag kommer inte att testa hur de fungerar i tidigare versioner. De har kvar trainz-build 3.3 för att möjligen kunna användas i preTANE SP1 versioner.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 11:57   #333
Trainsmith
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 165
Standard Torpet och Tane

Ja du Torpet, även jag har skaffat Tane och är positiv, så du får nog prova. :-)

Var skeptisk till en början men det är verkligen ett stort lyft och stabilare.
Trainsmith besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 13:17   #334
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Måste bara fråga om det är jag som missat nåt eller det är ett nytt fel med SP1...

Laddade hem några av STL uppdaterade Grf-vagnar med Bengans texturer men kan inte få dem på spåret pga följande fel:

- VE21: Attachment point 'Pallast' referenced by tag '0' in 'queues/normallast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Hellast' referenced by tag '1' in 'queues/normallast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Skrymmande' referenced by tag '2' in 'queues/normallast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Storlast' referenced by tag '3' in 'queues/normallast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Normallast' referenced by tag '0' in 'queues/pallast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Hellast' referenced by tag '1' in 'queues/pallast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Skrymmande' referenced by tag '2' in 'queues/pallast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Storlast' referenced by tag '3' in 'queues/pallast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Normallast' referenced by tag '0' in 'queues/hellast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Pallast' referenced by tag '1' in 'queues/hellast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Skrymmande' referenced by tag '2' in 'queues/hellast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Storlast' referenced by tag '3' in 'queues/hellast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Normallast' referenced by tag '0' in 'queues/skrymmande/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Pallast' referenced by tag '1' in 'queues/skrymmande/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Hellast' referenced by tag '2' in 'queues/skrymmande/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Storlast' referenced by tag '3' in 'queues/skrymmande/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Normallast' referenced by tag '0' in 'queues/storlast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Pallast' referenced by tag '1' in 'queues/storlast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Hellast' referenced by tag '2' in 'queues/storlast/conflicts-with-queues' was not found.
- VE21: Attachment point 'Skrymmande' referenced by tag '3' in 'queues/storlast/conflicts-with-queues' was not found.


Är detta nåt nytt problem med SP1 att den kräver en fysisk punkt, vagnarna funkade tydligen med Tane tidigare?
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 19:48   #335
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

I den här tråden har det redovisats ett stort antal detaljbilder av de växlar som ingår i TANEs PT-spår, Swe-varianten. Byggherren själv, Lan, ställde vid ett tillfälle frågan om hur mycket en lokförare ser av detaljerna.

Just det; vad ser en lokförare av hur en växel är ställd – och hur bra är Lans TANE Swed Trk i förhållande till TANEs? Jag fixade en enkel test, ni får själva svara på frågan.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg LAn 100.jpg (248.9 KB, 191 visningar)
Filtyp: jpg Tane 100.jpg (241.9 KB, 191 visningar)
Filtyp: jpg LAn70.jpg (246.5 KB, 190 visningar)
Filtyp: jpg Tane 70.jpg (240.8 KB, 189 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-28, 19:05   #336
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Jag personligen skulle vilja ha den högsta lod att den täcker typ 50-100m
Alternativt ska näst högsta vara lite mindre avancerad, man ser rätt bra skarvarna (vilket jag tycker är synd)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-03, 18:01   #337
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs down Allt är inte en dans på rosor

... efter att ha byggt i en gammal licens med 3Dmax har den plötsligt upphört och jag har inte råd att uppdatera, så jag blir tvungen att nedgradera till gmax.
Fungerar i princip lika bra men jag saknar Render-möjligheten.

För att återuppta färdigheterna har jag börjat med litt Os, den korta O-vagnen och lyckats skapa ritningen. Jag tar detta som ett "LärpåNytt"-projekt. Hmm.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Os.jpg (75.2 KB, 150 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-03, 19:06   #338
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... efter att ha byggt i en gammal licens med 3Dmax har den plötsligt upphört och jag har inte råd att uppdatera, så jag blir tvungen att nedgradera till gmax.
Fungerar i princip lika bra men jag saknar Render-möjligheten.

För att återuppta färdigheterna har jag börjat med litt Os, den korta O-vagnen och lyckats skapa ritningen. Jag tar detta som ett "LärpåNytt"-projekt. Hmm.
Nyfiken fråga.

Kommer ritningen från dom som jag la upp under Allmän 3D igår?
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-03, 19:10   #339
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Nyfiken fråga.

Kommer ritningen från dom som jag la upp under Allmän 3D igår?
Självklar Bengan, du är min outsinliga källa till inspiration!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-03, 21:16   #340
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Aj mina tår!

Os är ju den vagnen som N3, NN3 I3 och R3 blev ombyggd till, så jag behöver bara sätta plåtlämmar på dessa för att få Os. Det hade jag tänkt göra när jag blivit klar med I3!

Du får bygga den om du vill, men annars kan du ju dra ut din vagn någon meter och bygga Or istället, det som tidigare var NN4, NN5. Mellansyskonet till O och Os (se Godsvagnsboken kapitel 7, del 17 för ritningar och historia):
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KAGB00255
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-03, 21:19   #341
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Självklar Bengan, du är min outsinliga källa till inspiration!
Kul.

Då känns det som väl investerade slantar, då det i.a.f. dyker upp 1 vagn.
97:- tillsammans med frakten.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image5.jpg (58.7 KB, 146 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-04, 09:07   #342
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Aj mina tår!

Os är ju den vagnen som N3, NN3 I3 och R3 blev ombyggd till, så jag behöver bara sätta plåtlämmar på dessa för att få Os. Det hade jag tänkt göra när jag blivit klar med I3!

Du får bygga den om du vill, men annars kan du ju dra ut din vagn någon meter och bygga Or istället, det som tidigare var NN4, NN5. Mellansyskonet till O och Os (se Godsvagnsboken kapitel 7, del 17 för ritningar och historia):
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KAGB00255
Ursäkta att jag trampade dig på tårna! Om du nu inte har Or i planerna så kan jag lika gärna bygga den som övning! Skaffa datortoffler med stålhätta ;-}
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-04, 10:44   #343
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Or...

Trimmat in Gmax och det fungerar lika bra som 3Dmax, t.o.m. bättre för det jag kommer att använda det till. Det är skitenkelt att importera mina gamla byggen, förändra dom för att göra nya vagnar

Jag lade in 3 bildplan utgående från Bengans ritning, sedan konvertera gamla Oa till Wavefront .obj och importera delarna till gmax - färdigtexturerade
Sedan är det bara att flytta, skala och justera. Allt ni ser på bilden är gjort på ca 3 timmar.

Fått in Or i TANE, resten är rent filande på detaljerna:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Or.jpg (150.3 KB, 134 visningar)
Filtyp: jpg 2016-02-04 161340.jpg (111.5 KB, 125 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2016-02-04 klockan 17:46. Anledning: Ini TANE
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-04, 18:25   #344
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Ingen fara!

Din vagn saknar konsoler under durken. De sitter vid nederkanten på varje stolpe och går rakt in till långbalken. Syns halvtydligt på dessa bilden:
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KAGB00256
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KBDB02062

De är något liknande detalj 326 på plansch A 30 i Arlöfs katalog: http://www.wnj.se/arkiv/dokument/Wag...riken_1913.pdf (sida 44)
Hur de sitter syns även på här: http://www.gmjs.se/standard/JC01-05.pdf (Sida 17, Orn. De konsoler som visas på sidan före för Or är de som satt på NN4, man verkar ha bytt när man byggde om dem.)

Notera att märkningarna på rambalken därför sitter mitt emellan stolparna.

Sedan så saknar din Or en bromsplattform för skruvbromsen som användes vid uppställning eller rangering:
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KBDB03401
Själva bromsskruven syns tydligt i detta videoklipp: (vid 1m 15s, även vid 4:50 sett från andra hållet)
https://youtu.be/-jUI-05QLLg?t=1m15s

Som jag nämnde i mitt mail så saknade 1/5 av alla Or denna plattform, så det är inte inkorrekt, bara du ger vagnen ett korrekt nummer.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2016-02-04 klockan 18:26.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-04, 19:20   #345
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Kul filmsnutt.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009