Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-03, 11:21   #1
Spirot
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Lund, Sweden
Inlägg: 59
Standard CDP filer

Hej!
Är nybörjare här med Trainz, TANE. I vilken mapp lägger man in CDP filerna och andra filer som laddas ner från STL. Har prövat men jag får det inte till att fungera.
Tacksam för hjälp från er som kan detta.
Med vänliga hälsningar/Spirot
Spirot besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-06-03, 13:17   #2
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 408
Post Hej!

När jag laddar ner CDP filer så lägger jag dom i Hämtade filer (på datorn), sen dubbel-klickar jag på filen och CM öppnas, sen installeras tåget eller vad det nu är automatiskt. det är iallafall så det är i Trainz 12 men det borde inte va någon skillnad.
----------------------------
ArvidG03SWE
germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-03, 17:47   #3
Spirot
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Lund, Sweden
Inlägg: 59
Standard

Hej igen!
Tack för hjälpen. nu får jag in loken och vagnarna i rätt mapp. Jag gör enligt beskrivningen ovan. Men dock så är texten röd och jag kan alltså inte använda materialet på någon rutt. Men jag fortsätter att pröva mig fram och kanske är där fler tips av någon. Jag har köpt och laddat ner spelet via steam. Kanske är det därför jag inte kan komma åt filerna jag laddar ner.
Ha det bra alla där ute/Spirot
Spirot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-03, 17:56   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

När du startar Trainz så kommer det att komma upp en ruta där du vanligtvis trycker "Start Trainz" eller liknande för att köra igång spelet. Där finns en annan knapp som heter "Manage Content", tryck på den.

Då kommer hjälpprogrammet Content Manager(CM) att öppna sig, där alla assets (=delar, som lok, banor, vagnar, byggnader, ljud,.. you name it) som finns installerade i ditt Trainz kan hanteras.

Det enklaste nu är att bara dra .cdp-filerna in i detta program och se dem installeras. Välj filtret "Today" för att se de assets som installerats från cdp:n.
Kontrollera också att listan ska vara tom om du väljer filtret "Open for edit". Om du installerar en cdp som innehåller en asset som redan är installerad så kommer TANE att göra den asseten open for edit, vilket ger dig möjlighet att välja om du vill reverta den, alltså behålla din gamla version av asseten, eller submitta den och skriva över din version med den ifrån cdp:n. Generellt sett så kommer versionerna att vara identiska, så det spelar ingen roll vilken du väljer. Markera bara alla, högerklicka och välj "Submit".

Självklart går det även att göra som germundal föreslår och dubbelklicka på en .cdp-fil för att den ska installeras. För mig själv fungerar dock inte detta då jag har flera Trainz-versioner installerade och den då kommer installeras i min gamla version.

Själva cdp-filerna kommer du inte att behöva efter det, så de kan du radera. TANE tar själv hand om innehållet i cdp:erna och lägger in det i rätt mappar.


Hade faktiskt planer på att skapa en "Hur man installerar cdp-filer"-guide till STLs hemsida, men det blev aldrig av.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-03, 18:00   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Om testen är röd och säger "Missing dependencies" så saknar du någon komponent till det du har laddat ned.

Jag gissar att du laddat ned ifrån STL:s hemsida och då är det antagligen paketet STL Soruce du saknar. Den hittar du på övrigt-sidan på hemsidan.

Hjälper inte det så kan du högerklicka på den asset som är röd och välja List Dependencies för att se alla assets som den asseten är beroende av.
De som det <unknown asset> på är de som saknas.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009