Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-22, 23:38   #136
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

JohanV dina signaler blir uppskattade de med, mina signaler har några tusen polygoner styck så de kräver sin dator, och de har ingen LOD tyvärr för det orkar jag inte göra. Men har du verkligen tittat på STW's hemsida (väldigt) nyligen?

Mitt trainzande brukar gå som i vågor med nått halvårs paus emellan innan inspirationen kommer tillbaka, så det blir som naturligt att projekt stagnerar. Så vi hoppas det håller i sig ett tag så signalerna blir färdiga denna gång

svenolov jag skickade ett privat meddelande till dig med lite frågor rörande signalerna så vi kan börja bena i hur jag gör dem kompatibla med ditt script.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-08-22, 23:56   #137
JohanV
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Lund , Sweden.
Inlägg: 159
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas Visa inlägg
JohanV dina signaler blir uppskattade de med, mina signaler har några tusen polygoner styck så de kräver sin dator, och de har ingen LOD tyvärr för det orkar jag inte göra. Men har du verkligen tittat på STW's hemsida (väldigt) nyligen?

Mitt trainzande brukar gå som i vågor med nått halvårs paus emellan innan inspirationen kommer tillbaka, så det blir som naturligt att projekt stagnerar. Så vi hoppas det håller i sig ett tag så signalerna blir färdiga denna gång

svenolov jag skickade ett privat meddelande till dig med lite frågor rörande signalerna så vi kan börja bena i hur jag gör dem kompatibla med ditt script.

/Tomas
Jo jag har märkt av intresset i tråden så myckert det går över internet men vem som helst som visar en bild på nya signaler väcker väl intresse just nu.
Mina signaler har också sina polygoner (med min nya bärbara behöver jag inte precic snåla) och LOD vad är det?

Och jag kan ju tillägga att jag också haft mina intressesvängningar, så det förstår jag. I mitt fall vill´jag ibland bara vara en "vanlig" tonåring eller så är det för mycket i skolan för att man ska ha tid o s v. Motsvarande gäller väl även för resten av livet, stora projekt tar ju sin tid.
__________________
M V H Johan

Senast redigerad av JohanV den 2009-08-23 klockan 00:09.
JohanV besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-09-11, 02:40   #138
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Johan, Tomas och Tomas...

Nu har jag äntligen tid över för signalerna (och även andra gamla/nya projekt för Trainz). Jag har kontaktat dom det berör.

Jag kommer att övervintra i Ifjord, norra Norge (världens ände?), men det innebär inte att jag lämnar civilisationen helt och hållet. Jag har ett starkt bredband här uppe och mycket tid över, under den kommande mörka perioden.

Om någon vecka kommer jag att ladda upp grundbulten till de svenska signalerna. Alla versioner, från TRS2004 SP4 t.o.m. TS2009 SP2.

Så nu är det snart dags för respektive modellmakakare att bekänna färg också. Jag vet vad dom har. Jag har testat deras modeller.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-09-11 klockan 11:53.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-09-11, 13:09   #139
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! det ska verkligen bli spänande
gubben50 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-09-30, 18:51   #140
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Byta rörelseform under pågånde session

Hej

Det går ju att få ett fordon att permanent ha rörelseformen växling och därmed kunna köra på stop/rörelse tillåten i en huvuddvärg genom att lägga till AV i slutet av fordonets namn.

Finns det någon möjlighet att växla mellan att vara tåg och växling under en pågående session? Det jag skulle vilja göra är att komma in på en station som tåg. Byta till växling och göra rundgång, nu kan jag alltså passera huvuddvärgen som utgör mellansignal. Sedan byta tillbaka till att vara tåg och därmed behöva invänta kör i utfarten och därmet mellansignalen och andra hållet. Motsvarande gäller ju för ett godståg som ankommer till en station och där skall växla ut vagnar till industrier och liknande. I verkligheten byter man ju relativt ofta mellan att vara tåg/vut/växling med samma dragfordon.

Det bästa vore väll ett "Driver command" typ "inhämta växlingstillstånd" "Avsluta växling".

Finns denna funktionalitet redan implementerad? Är den möjlig att implementera på ett rimligt enkelt sätt?

Ps. Mina demosignaler saknar kuid:177292:200099, men verkar fungera ganska bra ändå, vad/var är det?
bear besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-09-30, 20:36   #141
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Hej

Det går ju att få ett fordon att permanent ha rörelseformen växling och därmed kunna köra på stop/rörelse tillåten i en huvuddvärg genom att lägga till AV i slutet av fordonets namn.

Finns det någon möjlighet att växla mellan att vara tåg och växling under en pågående session? Det jag skulle vilja göra är att komma in på en station som tåg. Byta till växling och göra rundgång, nu kan jag alltså passera huvuddvärgen som utgör mellansignal. Sedan byta tillbaka till att vara tåg och därmed behöva invänta kör i utfarten och därmet mellansignalen och andra hållet. Motsvarande gäller ju för ett godståg som ankommer till en station och där skall växla ut vagnar till industrier och liknande. I verkligheten byter man ju relativt ofta mellan att vara tåg/vut/växling med samma dragfordon.

Det bästa vore väll ett "Driver command" typ "inhämta växlingstillstånd" "Avsluta växling".

Finns denna funktionalitet redan implementerad? Är den möjlig att implementera på ett rimligt enkelt sätt?

Ps. Mina demosignaler saknar kuid:177292:200099, men verkar fungera ganska bra ändå, vad/var är det?
Nej det finns ingen möjlighet, i nuläget, att växla mellan att vara tåg och arbetsfordon under en pågående session. Men din tanke är bra. Att implementera detta är inga problem. Man kan göra det med ett 'Driver command' eller... Detta kommer att implementeras, på ett eller annat sätt.

Den kuid som du saknar är ett funktionsbibliotek (MSL Debug Library) som används främst av mig och modellbyggare för att debugga funktionen av en viss signal. Men det kan också vara använbart för en banbyggare. Oftast är funktionen avslagen och den påverkar inte på något sätt signalerna i övrigt. Men biblioteket ska dock alltid finnas med, för att undvika 'script error'.

En helt ny fräch version av grundbulten till signalerna kommer att laddas upp här på forumet, förmodlingen under denna helg. Jag måste bara meddela modellbyggarna först, om vissa nya detaljer som är införda.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-01-05 klockan 08:39.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-10-06, 23:03   #142
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Svenska Signaler - skarp version

Nu är det dags att ladda upp grundskripten för signalerna. Detta är den första skarpa versionen av skripten. Jag har informerat modellbyggarna (Johan, Tomas och Tomas) och jag har testat en del av deras objekt. Modellerna är förstklassiga och fungerar precis som tanken.

Paketet som jag ger ut och är ansvarig för, innehåller bara f.n. en Osynlig Mastersignal (som är det enda visuella objektet) och sweSignalLibrary (grundbulten).

Detta paket är kompatibelt med alla nuvarande Trainz versioner fr.o.m. TRS2004/SP4.

Jag kommer att uppdatera detta paket efterhand, men det betyder inte att modellbyggarnas objekt behöver uppdateras i samma takt (om nån'sin). Om de följer mina instruktioner från start, vilket jag är övertygad om, så kommer deras objekt att fungera (skriptmässigt) även i framtiden.

Något som kommer att ingå senare är också Signal Manager (som är i stort sett färdig för TS2009, jag undersöker bara om jag kan implementera den för TRS2004 och TRS2006 också). I Signal Manager kan man definiera tågvägar, blockrikning m.m. Signal Manager är en regel (rule) och ett HTML objekt (popup fönster) som tillåter att ställa tågvägar, inhämta växlingstillsånd (tack bear för denna ide') m.m. dynamiskt, direkt i Driver under pågående session.

Nya kompatibla demosignaler kommer också att laddas upp av mig, efter behov.

Swedish_Signal_Stub finns att hämta här: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...284#post193284
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-10-06 klockan 23:47.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-12-10, 03:10   #143
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Semafor envingad

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Nu har jag börjat köra Trainz 2010 och Auran har i sin vanliga visdom misslyckats med att vara bakåtkompatibla. Semaforerna har där följande problem.

Första felet

Error: The Tag 'trackside' is not permitted within a container of type 'scenery'.
Error: The Tag 'function' is not permitted within a container of type 'scenery'.

Detta verkar vara lätt fixat genom att plocka bort nycklarna som saknar värde ur configen.

Sedan får man följande, och så vitt jag kan förstå så kommer felet genom arv från ett av de compilerade scripten och är alltså inget som jag kan göra något åt.

Error: Script class does not match asset kind (trackside).
Jo, det är helt riktigt att du kan ta bort dessa taggar då de används bara för trackside object.

Det andra problemet ligger i mitt grundskript. Jag har själv testat lite grann i TS2010 och får samma problem.

Jag håller just nu på med en del tillägg i grundskriptet så att det ska fungera felfritt för TS2009, samt att korvtigers tvåvingade semafor och T-semafor ska fungera som det är tänkt. Jag har löst den delen t.o.m. trainzversion 3.1 (TS2009).

Jag testar lite i TS2010 emellanåt, och noterar vissa problem. Men min ambition är att det ska komma en version för TS2010 också, så småningom.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-12-10 klockan 03:21.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-01-10, 12:06   #144
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Betatestare sökes.

Vi behöver betatestare för de uppdaterade signalskripten, då jag har för lite tid över att testa allt själv. Skript till Xnn hytt-, vagn- och T-semafor tar sin tid, dessutom. Jag har också fått en del synpunkter från proffs i verkligheten, som jag jobbar vidare med.

Det finns nu en fungerande version, som TS2010 inte klagar på.

Tidplan/abetsordning.

Först ut är huvudsignalerna hsi2, hsi3, hsi4 och hsi5.
Sen kommer försignaler och dvärgar.
Sen blir det några specialsignaler.
Sist ut kommer vägskyddssignaler.

Efter hand som dessa testas och godkänns, kommer jag att ladda upp tillbehör och en del demosignaler. Och förhoppningsvis kommer Tomas (korvtiger) att ladda upp sina semaforer som betatestas just nu. Han trimmar motorer och testar bromsar också, till alla Xnn projekt, så han har så han klarar sig ett tag till. Johan (JohanV) har fullt upp med sina studier just nu, men han bidrar samtidigt med sina modeller så att jag kan fortsätta med skripten för olika kombinationer och varianter.

Vi behöver alltså ett par tre stycken betatestare som bygger banor och använder signaler, inte bara för utsmyckning. En viss kännedom om det svenska signalsystemet är bra, men framför allt att man har intresse och tycker det är kul.

Det är TS2010 och TS2009 versionerna som ska testas, men också TRS2004 och TRS2006 (TC) behöver en genomkörare till då det är mycket som har förändrats p.g.a. av TS2009/10.

Du som är intresserad att hjälpa till, skicka ett PM till mig.

MVH
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-01-10 klockan 12:09.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-01-10, 19:08   #145
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Vi behöver betatestare för de uppdaterade signalskripten, då jag har för lite tid över att testa allt själv. Skript till Xnn hytt-, vagn- och T-semafor tar sin tid, dessutom. Jag har också fått en del synpunkter från proffs i verkligheten, som jag jobbar vidare med.

Det finns nu en fungerande version, som TS2010 inte klagar på.

Tidplan/abetsordning.

Först ut är huvudsignalerna hsi2, hsi3, hsi4 och hsi5.
Sen kommer försignaler och dvärgar.
Sen blir det några specialsignaler.
Sist ut kommer vägskyddssignaler.

Efter hand som dessa testas och godkänns, kommer jag att ladda upp tillbehör och en del demosignaler. Och förhoppningsvis kommer Tomas (korvtiger) att ladda upp sina semaforer som betatestas just nu. Han trimmar motorer och testar bromsar också, till alla Xnn projekt, så han har så han klarar sig ett tag till. Johan (JohanV) har fullt upp med sina studier just nu, men han bidrar samtidigt med sina modeller så att jag kan fortsätta med skripten för olika kombinationer och varianter.

Vi behöver alltså ett par tre stycken betatestare som bygger banor och använder signaler, inte bara för utsmyckning. En viss kännedom om det svenska signalsystemet är bra, men framför allt att man har intresse och tycker det är kul.

Det är TS2010 och TS2009 versionerna som ska testas, men också TRS2004 och TRS2006 (TC) behöver en genomkörare till då det är mycket som har förändrats p.g.a. av TS2009/10.

Du som är intresserad att hjälpa till, skicka ett PM till mig.

MVH
Jag vet inte varför vi håller på att anpassa våra alster till TS2004 och TRS2006, det skapar bara en massa problem. Den standard som nu gäller är väl så vitt jag förstår TS2009/2010?
Kostnaden är ringa att uppdatera och vi får en enhetlig bas att bygga på. Nästan alla "gamla" modeller fungerar (med små justeringar) om man inte kör i "native" mode.
Jag höll envetet fast vid 2004 alldeles för länge och är nu glad att jag gått över till 2010.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-01-13, 00:36   #146
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Betatest startar idag

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag vet inte varför vi håller på att anpassa våra alster till TS2004 och TRS2006, det skapar bara en massa problem. Den standard som nu gäller är väl så vitt jag förstår TS2009/2010?
Kostnaden är ringa att uppdatera och vi får en enhetlig bas att bygga på. Nästan alla "gamla" modeller fungerar (med små justeringar) om man inte kör i "native" mode.
Jag höll envetet fast vid 2004 alldeles för länge och är nu glad att jag gått över till 2010.
Ja, problem blir det, och dessutom så kommer själva installationen (och config.txt) att bli helt annorlunda i TS2009/10. Skripten är i och för sig bakåtkompatibla, men det hjälper inte i det här fallet.

Signalskripten (signalsystemet) finns installerade på endast ETT ställe i 09/10, till skillnad mot 04/06 som måste ha "include" filerna bifogade till varje enskild signal. Det innebär, att om jag behöver modifiera grundskripten så behövs det endast EN uppdatering av SignalLibrary, så blir alla installerade signaler som använder skripten uppdaterade. I 04/06 måste alla enskilda signaler uppdateras var för sig, och det blir svårt att hantera då det kommer att vara flera leverantörer av signaler.

Idag startar betatesten av signalsystemet, och den blir endast för TS2009/10. Jag stänger inte ute 04/06, för det. Det går att använda skripten, om modellen också är kompatibel med 04/06. Men det kräver, som sagt, en helt annorlunda installation. Detta får modellbyggaren (upphovsmannen) själv avgöra, om han/hon vill göra signaler för 04/06. Jag ställer upp med all information till modellbyggaren i sådana fall.

Det är alltså modellbyggaren själv som avgör, inte jag, om det ska finnas en version för 04/06. Modellbyggaren ansvarar då också själv för eventuella uppdateringar av skript. Om jag får frågor från enskilda användare, om jag vill göra en signal så att den fungerar till 04/06, så kommer jag att hänvisa till modellbyggaren.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-01-13 klockan 06:01.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-02-13, 00:05   #147
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Exclamation Publik efteterlysning!

Var håller ni hus, Tomas Nordenadler... Henrik... Mats... Fredrik... m.fl., alla ni som var aktiva på detta forum en gång för länge sedan?

Jag behöver er hjälp! Er uteblivna närvaro inverkar negativt på signalerna! Nu har jag åter igen kommit till en återvändsgränd (upplevde samma sak för två år sedan), eller kanske man ska säga stoppbock, så att ni förstår.

Mina betatestare gör/har gjort ett jättejobb för att få signalerna att fungera som vi/ni vill. En stor eloge till Per (bear) och Joel som har sett till att det fungerar i praktiken.

Sen vill jag också nämna mina närmaste medarbetare, Tomas (korvtiger) och Lennart (LAn) som har bidragit med kunskap som jag inte hade en aning om. Bear och korvtiger har också sett till att signalsystemet kommer att fungera i äldre miljö (30..40..50 tal). Eloge nummer 2 till bear och korvtiger.

På gång...
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1.jpg (164.2 KB, 399 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2.jpg (107.5 KB, 355 visningar)
Filtyp: jpg Bild 3.jpg (120.9 KB, 352 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-02-14 klockan 12:02.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-02-23, 13:19   #148
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! här kommer en lite film från trainz 09 med svenolov signaler som jag håller på och testar.

här länken

http://www.youtube.com/watch?v=R0Jp8lBJ9Yo

gubben50
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P

Senast redigerad av gubben50 den 2010-02-23 klockan 20:53.
gubben50 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-02-25, 11:29   #149
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50 Visa inlägg
Hej! här kommer en lite film från trainz 09 med svenolov signaler som jag håller på och testar.

här länken

http://www.youtube.com/watch?v=R0Jp8lBJ9Yo

gubben50
Det var inte mycket utav signalerna, som man såg.

Var det 2 eller 3 st, på 5½ minuts körning?

Är det bara en tillfällighet på denna bild, angående hörnen på signalen?

EDIT: Ser inte även skenet, väldigt svagt ut. Kanske ser annorlunda ut i spelet, än vad det gör på filmen. Svårbedömt, när man inte såg så värst mycket utav signalerna.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg signaler.jpg (55.2 KB, 274 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2010-02-25 klockan 11:34.
Bengan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-02-25, 12:18   #150
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! jag är inte så bra på att göra en film,signalerna är beta en så länge.jag ska se om jag kan göra en bättre film med signalerna.

John


Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Det var inte mycket utav signalerna, som man såg.

Var det 2 eller 3 st, på 5½ minuts körning?

Är det bara en tillfällighet på denna bild, angående hörnen på signalen?

EDIT: Ser inte även skenet, väldigt svagt ut. Kanske ser annorlunda ut i spelet, än vad det gör på filmen. Svårbedömt, när man inte såg så värst mycket utav signalerna.
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009