Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-11-22, 21:35   #1
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard Återställa rutt till tidigare version

Hej,

jag har "mergat" ihop två rutter och när jag gjorde det lyckades jag skriva över sessionen i den ena rutten varpå allt som var sparat där försvann.

Går det att återställa rutten och sessionen till tex. gårdagens version?

Tack på förhand!
henke327 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-11-22, 21:43   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Ja, om du har sparat route och session. Dom kanske ligger kvar i Content.

Tämligen surt svar men ett försök.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-22, 22:00   #3
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Hej Nisse,

Jag är inte riktigt med på hur du menar att jag ska gå tillväga?

I bifogad bild kan du se hur det ser ut i content manager. Det verkar vara två sessioner där en är "unknown". Vet du eller någon annan något om detta?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlös.jpg (175.1 KB, 92 visningar)
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-22, 23:10   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Grattis! Mitten-Swden är routen, Sweden ovanför sessionen. Botten-Sweden är troligtvis en skums Trainz-session. Den kan du nog ta bort. Går det inte får du leva med den.

Innan du mergar så kolla att banan är up-to-date och spara. Har du gjort mycket jobb på banan så spara den om möjligt externt. en sticka exempelvis.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-22, 23:29   #5
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Grattis! Mitten-Swden är routen, Sweden ovanför sessionen. Botten-Sweden är troligtvis en skums Trainz-session. Den kan du nog ta bort. Går det inte får du leva med den.

Innan du mergar så kolla att banan är up-to-date och spara. Har du gjort mycket jobb på banan så spara den om möjligt externt. en sticka exempelvis.

Nisse
Hej igen,

Nu är jag inte riktigt med så jag ska försöka förklara vad jag gjorde.

1. Jag skulle utöka min rutt "Sweden" som har en Session som också heter Sweden.

2. Jag tog rutten Sweden och mergade den med en DEM-karta

3. När jag sedan öppnar Sweden sessionen igen efter jag mergat ser det ut som på denna bifogade bild. All räls och signaler etc. finns med på "mini map" men inte i spelet.


Så nu är min fråga om jag kan återställa sessionen till innan jag mergade eller om det finns ngt sätt att ta fram allt jag byggt i sessionen så det syns i spelet igen för det verkar ju uppenbarligen som att allt finns där?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg henke327_20141122_0000.jpg (136.4 KB, 88 visningar)
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-23, 01:00   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Ser väldigt skumt ut. Det verkar som om all data från sessionen finns med någonstans i alla fall. Consists sparas vanligtvis i sessionlagret. Var grejerna tagit vägen är en bra fråga. Jag vet att Trainz hade en hel del problem med merging mellan vissa builds för TS2010, men det brukade vara mer att det gick spår hit och dit än att allt försvunnit. Kolla så att de inte ligger under marken på något sätt.

Att återställa som det såg ut före du mergade går om du inte skrev över originalbanan (Sweden) efter att du mergade. Då borde den se ut som förut. Om du skrev över den så är det nog rätt kört. Alternativt om Trainz autosparade din rutt. Finns som ruttnamn auto-save eller något i den stilen om jag minns rätt. Kolla om den innehåller din gamla rutt.
Vad den andra sessionen gör i CM vet jag inte.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-23, 18:11   #7
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Ser väldigt skumt ut. Det verkar som om all data från sessionen finns med någonstans i alla fall. Consists sparas vanligtvis i sessionlagret. Var grejerna tagit vägen är en bra fråga. Jag vet att Trainz hade en hel del problem med merging mellan vissa builds för TS2010, men det brukade vara mer att det gick spår hit och dit än att allt försvunnit. Kolla så att de inte ligger under marken på något sätt.

Att återställa som det såg ut före du mergade går om du inte skrev över originalbanan (Sweden) efter att du mergade. Då borde den se ut som förut. Om du skrev över den så är det nog rätt kört. Alternativt om Trainz autosparade din rutt. Finns som ruttnamn auto-save eller något i den stilen om jag minns rätt. Kolla om den innehåller din gamla rutt.
Vad den andra sessionen gör i CM vet jag inte.
Hej,
Trist att höra att det verkar kört, är ganska mkt jobb som går förlorat... Vart kan jag hitta autosave? De verkar ju inte finnas på samma ställe i content manager som den övriga routen och sessionen?
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-23, 20:12   #8
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Hej igen,

Jag lyckades hitta en autosave och har nu några frågor.

Se bilderna.

1. Så här ser min session "Sweden" ut, tämligen tomt

2. Så här ser "autosave" ut, betydligt mer innehåll.


Vågar jag bara klistra in min mapp autosave på rätt ställe i rutten "Sweden" tror ni?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlös1.jpg (84.4 KB, 67 visningar)
Filtyp: jpg Namnlös3.jpg (88.6 KB, 67 visningar)
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-23, 20:27   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Att klippa och klistra i ruttfiler bör du absolut inte göra!

Jag föreslår att du kopierar innehållet i AUTOSAVE till någon säker mapp på datorn så att du har en backup, ifall Trainz skulle få för sig att göra en ny autosave och skriva över den gamla. Sedan så är det ju inte säkert att just den autosaven är din bana.
Anledningen till att de ser olika ut är för att autosaven är en rutt och sweden är en session, de innehåller olika typer av data, därav är innehållet olika.

När du har backupat mappen och commitat alla saker i CM så öppna Trainz och leta reda på rutten "Autosave", borde ligga högst upp i listan. Ladda den och se om det är din Sweden rutt som den såg ut före mergen. Om inte så är det inget att göra åt. Om det är den och även sessionen är intakt, kör en "save as" och spara den som "Sweden backup" eller liknande så att den inte autosaveas bort.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-23, 20:31   #10
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Tack Tigern!

Jag ska kolla!

Jag håller
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-26, 22:56   #11
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Hej,

En summering av tråden. Det gick tyvärr inte att återställa banan utan autosave hade skrivit över den tidigare versionen. Dock hade jag en kopia på local-mappen som var någon månad gammal så jag förlorade inte så mkt jobb som jag först var rädd för.
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-26, 23:55   #12
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Tips. Gå in i Surveyor/Options och inaktivera Autosafe. Rekommendation från Svenolov. Och var inte rädd för att spara det dagliga arbetet.

Jag har mergat en ny DEM-bana och en befintligt. Inga problem. Men jag hade sparade filer och det var bara att ersätta sessionen. Däremot uppstod diverse obehagligheter där banorna möts.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009