Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-03, 20:49   #1
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard Updating Trainz Assets Database...

Hej,

Denna ruta dyker upp oftare och oftare numera. Är det någon som vet varför? Numera kan denna ruta dyka upp var tredje eller var fjärde gång jag startar spelet. Det ända jag har gjort är att bygga på en bana, jag har inte installerat några nya objekt etc. Att uppdatera tar flera timmar.

Går det att komma undan detta på ngt sätt? Det är ganska irriterande att få denna uppdatering så ofta.

Tack på förhand!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild.jpg (33.5 KB, 106 visningar)
henke327 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-10-03, 21:16   #2
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

testa att göra en Extended database repair brukar lösa många problem. Du hittar den funktionen i CMP
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlös.jpg (138.5 KB, 107 visningar)
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-03, 23:31   #3
tedje
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Netherlands
Inlägg: 27
Standard

Sorry for my bat englisch, my conclusion is that you the computer to fast turn off, when you close the trainz. When you close trainz, then you must wait for 15 minutes for you turn the computer off, trainz turn on the background close the database. when you not do that than have you every time when you want to play with trainz database repair.

I hope that you understand this my answer.

greetings,
Tedje
tedje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-04, 04:58   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tedje Visa inlägg
Sorry for my bat englisch, my conclusion is that you the computer to fast turn off, when you close the trainz. When you close trainz, then you must wait for 15 minutes for you turn the computer off, trainz turn on the background close the database. when you not do that than have you every time when you want to play with trainz database repair.

I hope that you understand this my answer.

greetings,
Tedje
Do you really need to wait 15 minutes? I'm just waiting until TSDeamon (or something simular) aint visable in "Aktivtetshanteraren" (someone maybe know the english word..) anymore. Or is maybe that's not enough? I'm never starting my Trainz via the launcher, becouse of the trouble I only have using that.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-04, 17:27   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Do you really need to wait 15 minutes? I'm just waiting until TSDeamon (or something simular) aint visable in "Aktivtetshanteraren" (someone maybe know the english word..) anymore. Or is maybe that's not enough? I'm never starting my Trainz via the launcher, becouse of the trouble I only have using that.
Aktivitetshanteraren = Task manager
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-04, 18:22   #6
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rac_hammer Visa inlägg
testa att göra en Extended database repair brukar lösa många problem. Du hittar den funktionen i CMP
Tack! Jag ska testa det så fort jag får tillfälle. Är det läge att ta en back-up innan?
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-05, 11:32   #7
herlev
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: China
Inlägg: 72
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
Tack! Jag ska testa det så fort jag får tillfälle. Är det läge att ta en back-up innan?
Hi.
Når du lukker for trainz will du se nede I højre hjørne 2 hvide icons de skal begge 2 forsvine før du kan slukke din computer.
Også go im I option when you start trainz open , Developer ,og tick whor det siger ,Show database process windows ,
Håber det vil hjælpe dig
herlev
herlev besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-05, 12:14   #8
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
Tack! Jag ska testa det så fort jag får tillfälle. Är det läge att ta en back-up innan?

Nej ska inte behövas. Jag har gjort det många gånger utan att spara något. Men det är alltid en bra idée att säkerhetsspara trainz med jämna mellanrum
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-05, 16:46   #9
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av herlev Visa inlägg
Hi.
Når du lukker for trainz will du se nede I højre hjørne 2 hvide icons de skal begge 2 forsvine før du kan slukke din computer.
Også go im I option when you start trainz open , Developer ,og tick whor det siger ,Show database process windows ,
Håber det vil hjælpe dig
herlev
Det är är en väldigt viktig fråga. TADDaenom spelar en mycket viklig roll för hur Trainz databaser skall fungera. TADDaenon är ett kommunikationsinstrument.

Man skall aldrig avsluta Trainz och sedan direkt datorn! TADDaenon behöver tid för att avsluta sig.


Förutom Herlevs fina förslag kan man tänka sig andra lösningar; spara dagens arbete på Skrivbordet och/eller externt. Andra viktiga exempel: Städa datorn efter dag (bra program finns), kolla eposten och rensa Inkorgen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-05, 17:12   #10
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Standard

Håller med Nisse. En lösning är att bocka för se bild då ser man att Taddeamon fortsätter att köra i aktvitetsfältet.
Spaintrainzrutas har ett program som skall förhindra att det blir fel som heter Apagado Trainz och hittas under diverse. http://www.spaintrainzrutas.com/down...dex.php?cid=16
Så här är berkrivningen.

Detta är ett enkelt program som är ansvarig för att stänga av datorn, så länge "TADDaemon.exe" tjänsten är klar. "TADDaemon.exe" är en tjänst som är ansvarig för underhållet av Trainz medan spelet är igång och När spelet är stängt, är fortfarande aktiv på obestämd tid. Stänga av datorn när denna process är aktiv gör att nästa gång spelet startar, han utför en kontroll av databasen, vilket tar tid. Turning datorn med det här programmet, du se till att processen är över. Om du använder programmet utan att använda Trainz, stängs datorn av omedelbart, så också kan oftast använda det till avstängning (som en annan knapp av). Den Programmet är skild. Du behöver inte installera. Placera dem där du vill och köra det där. OBSERVERA: Programmet frågar inte efter bekräftelse. När du har startat av datorn, så det är inte tillrådligt att placera den där det är lätt att ge av misstag. Programmet är under GPL, så alla som vill kan ändra den efter behag, förutsatt att författaren citerar källan . Detta, tillsammans med det program jag inkludera källkod i Visual Basic NET.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg aktiv.JPG (35.8 KB, 64 visningar)
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-05, 22:05   #11
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Tack också till hgkn, Nisse, herlev och tedje (jag tror att jag fick med alla) för bra tips gällande Taddeamon, det ska jag tänka på! Jag har ofta bråttom att stänga av datorn så det är en sak jag måste tänka på.
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-06, 13:18   #12
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Mycket bra råd

Att låta programmet TADDaenom få gå klart innan man stänger datorn är ett av de bästa råd jag någonsin läst på vårt forum.
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009