Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-18, 23:58   #1
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard Grafiska tidtabeller för tåglägen

Hej,
Jag vet inte i vilket forum jag ska posta detta så moderator får gärna flytta det om jag är fel ute.

Jag har ett problem med min bana till Trainz. Jag har en ganska stor bana med olika förgreningar hit och dit samt en hel del stationer och godsbangårdar. På denna bana går godståg, snabbtåg, intercitytåg med mera.

Nu till mitt problem. Hur kan jag på enklaste sätt hålla koll på alla tåg? Jag behöver göra en tågplan eller motsvarande. Men hur går man tillväga? Finns det program man kan göra detta i? Hur går det till ”på riktigt”? Jag har försökt i Excel (se bifogad fil) men det är svårjobbat, tar tid och blir inte speciellt bra. Dessutom har jag ännu ingen lösning på hur jag ska hålla kolla på vilka spår som är upptagna på en viss station och mellan vilka tider. Jag vill alltså ha koll så att jag inte planerar in två tåg till samma spår som ni förstår.

Alla tips och råd är välkomna. Jag behöver alltså ha hjälp med att:
1. Skapa lämpliga grafiska tågplaner för min bana
2. Hålla koll på vilka spår och vilka tider dessa spår är upptagna på stationer och bangårdar

Tack på förhand!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild.jpg (36.1 KB, 294 visningar)
henke327 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 08:30   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Hej Henke

Jag föreslår nästan att du lägger upp den här frågan i Postvagnen, www.postvagnen.com. De har förmodligen bättre förslag att komma med - du får kanske t.om. svar av någon som gör sådana här saker professionellt där.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 20:25   #3
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Hej Henke

Jag föreslår nästan att du lägger upp den här frågan i Postvagnen, www.postvagnen.com. De har förmodligen bättre förslag att komma med - du får kanske t.om. svar av någon som gör sådana här saker professionellt där.
Hej,

Jag har följt ditt råd och postat där. Tack för tipset!
Om någon annan ser detta nu och har andra idéer så är ni självklart välkomna med tips och råd. Jag mottager allt tacksamt!
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-20, 04:41   #4
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag tycker du är på rätt väg i ditt exceldokument. I verkligheten så har vi dock tiden på X-axeln och sträckan på Y-axeln där den mest sydliga stationen är längst ned och den mest nordliga är högst upp. För att fårätt proportioner så har du km på y-axeln och sätter in stationer på rätt km. Sedan är det bara att köra sträckan och mata in tidpunkterna de kommer till stationerna.

Jag är inte där ännu med skulle vilja ha en liknande i googledocs för multiplayer. Dock så tror jag inte den kan rita ut grafik ännu.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-20, 05:34   #5
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hek Henke !
Jag är i samma sits som du fast min bana är inte helt färdig ännu.
Bifogar skiss över "Linjekarta". TIll den linjekartan skall jag senare bygga upp en tidtabell för all trafik, vilket kan bli ganska så komplicerat som du kan se.
Hälsningar
Bifogade filer
Filtyp: pdf Bensland en kort beskrivning.pdf (326.3 KB, 42 visningar)
Filtyp: pdf Linjekarta Bensland.pdf (70.4 KB, 44 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-20, 23:36   #6
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Hej

Tack för de tips jag fått, jag ställde en fråga på postvagnen igår och har redan fått tips på program. Jag ska testa dem (tyvärr är de på tyska så jag får plocka fram min gamla gymnasietyska så gott det går), om någon är intresserad kan jag kanske meddela hur testen fortlöper. benkegbg kanske kan vara intresserad i och med ditt spännande projekt? Du har något väldigt roligt framför dig, att planera trafiken och sätta tidtabeller är riktigt kul! Jag kan fixa en bild på min bana "Norrland" vid tillfälle...

@Pursche: Tack, det tog ett tag att få till det och jag vågar inte visa hur arket med alla bakomliggande siffror ser ut Det är en jäkla röra... Får jag inte de tyska programmen att funka ska jag lyda ditt råd och försöka ändra om så jag har rätt värden på X resp Y-axlarna.
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 13:40   #7
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Så här ser originalen ut om du inte sett det förut.

http://www.trafikverket.se/Foretag/T...-grafer-20101/
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 20:17   #8
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!
Oj, oj, det verkar marigt - både att få till det och kunna läsa det. I alla fall för en oinvigd som jag.
Jag tänkte mig bara en tidtabell liknande den som är för BHJ-banan. Har gjort en liknande i Excel, men kan inte hitta den.
Skall, när jag är färdig med mitt projekt, försöka skapa en på nytt.
Vad jag gör är att provköra sträckan i olika hastigheter och klocka tåget när det ankommer/lämnar stationerna. Sedan skriver jag in detta i mitt Excel-ark.

Ett annat är att bygga upp en tidstabell liknande bifogad fil. Som ni ser är den inte ifylld utan är under bearbetning och på gång. Som ett exempel där jag skall bygga ut den med flera tåg på varje linje. Linjenumren är efter min linjekarta som jag visat i början av denna tråd.
Hälsningar
Bifogade filer
Filtyp: pdf Linjesträckor med tider.pdf (390.7 KB, 40 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2011-05-25 klockan 20:21.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 21:16   #9
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Hej igen,

@ Pursche, tack jag har sett dessa. I mitt exempel nedan blir det inte lika bra men jag programmet fyller mina behov och jag kan dessutom hålla koll på vilka spår som är upptagna på en viss station.

@ benkegbg. Jag har testat din metod innan men jag var inte helt nöjd då jag inte kunde ha koll på alla möten som sker på mina enkelspåriga sträckor på ett överskådligt sätt.

Jag har nu testat runt och fått ett tyskt program att fungera tillfredställande.

Du hämtar programmet här: http://www.railware.de/index.php/Order/Download.html Ladda ner: "Grafischer Fahrplan"

Manual finns här: http://www.railware.de/doku/Handbuch...scher+Fahrplan

Jag använder googles översättare och översätter hela sidan.

Funkar det inte för er har jag gjort en guide som ni kan använda. Den är inte perfekt men visar hur man kan gå tillväga för att komma igång.

/Henke
Bifogade filer
Filtyp: pdf Guide Grafisher Fahrplan.pdf (637.2 KB, 49 visningar)
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 11:52   #10
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag har testat programmet och det fungerar. Men nu är jag som jag är och försöker mig på ett alternativt sätt att hålla reda på när alla mina spår är upptagna eller inte.

- Jag har ett excelark med 7 st flikar som heter dagarna, alltså måndag - Söndag.
Längst upp i x-led har jag tider i 5 minutersintervall (det blir långt men man kan scrolla) från 00:00 - 24:00

I Yled så har jag på de olika raderna Stationerna med varje spår, en på varje rad. Alltså som ett exempel:

Station A spår 1
Station A spår 2 osv

Linjen mellan station A - B

Station B spår 1
Station B spår 2 osv

Linjen mellan station B - C

Osv osv

Nu kan jag på första raden klockan 9:40 - kl 10:00 göra en grå rand på Station A spår 1. Det betuder att ett tåg står på stationen och jag kan skriva in tågnumret.

Kl 10:00 och framåt ingen färg, spåret är ledigt.

På raden där jag har linjen mellan station A - B så får den bli grå mellan kl 10:00 - 10:20 då mitt tåg lämnat stationer och är på väg mot station B. Från kl 10:20 ingen färg och linjen är ledig för nästa tåg.

Station B, det spåret jag skall använda blir grått från kl 10:20 - 10:30 när tåget kommer in.


osv osv osv.


Bild kommer när jag gjort detta. Just nu finns det bara i huvudet, det är sådant här jag funderar på när jag i verkliga livet matar mil på järnvägen.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-29, 23:36   #11
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!
Jag har också tittat och provat lite på programmet och det verkar helbra om man håller sig till en linje. Det blir däremot besvärligt om man skall låta flera linjer passera in i varandra. Såsom i mitt linjesystem (bifogas) så är det problematiskt om man skall se på tåg som skall åt olika håll, men som delar på en och samma linje på en del av sträckan.

Exempel: Ett tåg från Ludavik på linje 3 går i riktning mot Benstad. Ett annat tåg går från Österhamn på linje 8 i riktning mot Ludavik. De kanske möts någonstans på sträckan mellan Ludavik - Grythyttan. Linjen är enkelspårig fast det kanske ser ut som två spår på kartan.
Hur blandar jag ihop detta i programmet?
Jag ser inget annat sätt än att man får jobba på två färdplaner. En för linje 3 och en för linje 8. När man skriver in färddata på ena linjen så måste man upprepa detta på den andra, på den sträcka som tågen samåker på.

Det är också lite knepigt när man har två tåg på samma sträcka varav det ena inte stannar vid alla stationer. Jag måste ändå sätta in en ankomst och avgångstid, som i det här fallet får bli samma. Se Linje 1 och 2 på linjekartan. Dels går det en expresslinje som bara stannar i Runstad och dels går det en Intercity linje som stannar vid varje station. Expresslinjen måste jag ändå sätta ankomst och avgångstid vid varje station i tabellen.

Det blir ännu mer komplicerat om jag skall ta med godståg som kör på linjerna med avstickare till diverse industrier, gruvor etc.

Linjekartan är skapad i Microsoft Office Visio 2007. Sparad som en PDF-fil. Den här är uppdaterad med lite mer information om diverse industrier.

Pursche - Jag har också varit inne på idén att skapa något i Excel. Jag vet att det inte går att ladda upp en Xcel-fil här, men kanske det fungerar om du först zippar den? Om du nu vill dela med dig av ditt arbete, vill säga?
Hälsningar
Bifogade filer
Filtyp: pdf Linjekarta Bensland.pdf (95.5 KB, 25 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 23:28   #12
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Tycker att det är en bra diskussion vi har här, dela gärna med er av era lösningar. Benke, du har helt rätt! Det går bara att hålla koll på en linje i taget, du får helt enkelt skapa flera tabeller för dina olika linjer. Jag vet inte om jag har sagt det men du har en mycket intressant trafiksituation på gång!

Du hade en fråga ang flera tåg som delar samma linje. Jag hade löst det genom att i ditt fall ha gjort en plan för sträckan Ludavik-Grythyttan och sedan nya där du har ett förändrat trafikläge. Sen får du helt enkelt hålla koll på vilken tid ditt tåg byter från en tabell till en annan. Tror att det är så det går till i verkligheten?

Du har helt rätt ang tågen som inte ska stanna, man får sätta samma ankoms och avgångstid. Jag har inte någon lösning på detta än...

Jag tar gärna del av era lösningar ni har skapat för att ha koll på trafikläget. Pursches version låter spännande, du får gärna lägga upp en version här när du har tid och lust!

Senast redigerad av henke327 den 2011-05-30 klockan 23:28. Anledning: Stavfel...
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-31, 08:12   #13
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

I verkligheten så har man bara avg tid om man inte skall stanna. Har man samma ankomsttid som avgångstid så ha man 'behovsuppehåll'. Man stannar om man har avstigande eller påstigande. Används ofta med mindre motorvagnar som Litt Y1/Y7. Exempel;

Borlänge 10:00
Repbäcken 10:15
Mockfjärd 10:20 10:21
Björbo 10:30 10:31
Nås 10:45 10:45

osv

Det kommer upp en fil när jag fått något som fungerar. Detta är inte lätt och det enda som fungerar för mig just nu är att göra en Graf med X- och Y-kordinater (Tid och stationer) utritade men inga sträck i dom utan jag sriver ut den och använder penna och linjal för att skriva in strecken.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-31, 09:49   #14
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Jag tycker också det är bra och intressant att vi utvecklar det här med tidplaner och ser fram emot att få ta del av det vi tillsammans kommer fram till.

Jag tycker om det tyska programmet trots att det har vissa begränsningar. Ett är till exempel att om man gör förändringar i Stationerna, exvis ändrar antalet spår, så kommer dessa ändringar inte i den gamla färdplanen. Exempelvis skapade jag ett extra spår på Benstad för en shuttle som skall gå Express mellan Benstad-Runstad-Österhamn. Så jag ökade antalet spår från 6 till 7 i avsnittet med stationer. Men det lades inte till något extra spår i Färdplanen för det. Måste således skapa en ny färdplan, from scratch, då kommer det nya antalet spår upp.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009