Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-22, 18:48   #1
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard Signaleringsproblem

Tjena.

Om jag placerar signalerna enligt bifogad bild fungerar AI trafiken bra (pilarna visar åt vilket håll signalen är riktad) och ingen AI ger sig ut på den ekelspåriga sträckan när den är upptagen av annat tåg. Men detta innebär också att jag får väldigt långt mellan mina tåg som åker åt samma håll. Jag skulle vilja trafikera den enkelspåriga streckan mer frekvent åt ett visst håll under vissa tider.

Jag har testat att placera signaler på den enkelspåriga sträckan men detta får som följd att AI inte fattar att dom ska stanna kvar på mötesstationerna och tåg åker ut från båda håll på den enkelspåriga sträckan och blir då stående med nosarna mot varandra och ingen av dom fattar ngt alls.

Finns det något annat sätt att placera signalerna för att undvika detta?

/Henke
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlös.jpg (13.7 KB, 113 visningar)
henke327 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 19:43   #2
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 796
Standard

Kanske inte helt det svar du söker, men trigger vid vardera infart, med regeln att tåg X inte får åka ut på enkelspåret innan tåg Y passerat triggern. Detta gör dock att du måste ha en väldigt komplex plan över all tågtrafik redan från början, vilket kanske inte är det optimala.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 22:00   #3
Leif
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 46
Standard

Att "trafikera den enkelspåriga streckan mer frekvent åt ett visst håll" ska inte vara några problem. Detta använder jag mig av på min lilla bana. Men att göra det under vissa tider... En lösning på detta skulle intressera även mig.

Det är synd att Trainz inte kan hantera det problem du nämner. Enda lösningen som jag vet är att som sagt gå halvvägs och skapa flera block åt ena hållet.


Mvh
Leif
Leif besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 22:08   #4
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Leif Visa inlägg
Att "trafikera den enkelspåriga streckan mer frekvent åt ett visst håll" ska inte vara några problem. Detta använder jag mig av på min lilla bana. Men att göra det under vissa tider... En lösning på detta skulle intressera även mig.

Det är synd att Trainz inte kan hantera det problem du nämner. Enda lösningen som jag vet är att som sagt gå halvvägs och skapa flera block åt ena hållet.


Mvh
Leif
Jag har redan testat att dela i streckan i flera block, det fungerar sålänge man har trafik åt ett håll, men om det kommer ett mötande tåg uppstår problem. AI fattar inte fattar att dom ska står kvar på mötesstationen och vänta utan ger sig ut på streckan, det slutar med att två tåg står framför varsin signal som visar rött pga att streckan framför signalen är upptagna av ett annat tåg.

Problemen fortsätter...
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 22:30   #5
Leif
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 46
Standard

Om jag nu förstår dig rätt så har du delat in sträckan i flera block och i båda färdriktiningarna. Detta slutar precis som du säger med att två tåg står nos mot nos. Men att ha flera block i en riktining fungerar. Alltså ett långt block i ena riktningen och två eller flera i andra riktningen.


Mvh
Leif
Leif besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 22:35   #6
Leif
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 46
Standard

Enklare med en bild...



Mvh
Leif
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Signaler.jpg (14.6 KB, 100 visningar)
Leif besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 22:52   #7
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Leif Visa inlägg
Om jag nu förstår dig rätt så har du delat in sträckan i flera block och i båda färdriktiningarna. Detta slutar precis som du säger med att två tåg står nos mot nos. Men att ha flera block i en riktining fungerar. Alltså ett långt block i ena riktningen och två eller flera i andra riktningen.


Mvh
Leif
Där har du en poäng, det får kanske bli en kompromiss och bara ha flera block åt ena hållet… Lite trist men antagligen bättre än inget alls… Ska (precis som du) låta AI leka runt någon timme så får vi se vart det leder… Alastair och de andra grabbarna brukar ju köra som om dem var på fyllan tyvärr…
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 23:16   #8
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Vår lilla scriptguru jobbar som bäst på lösningen (eller väntar på 3dmodeller)

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...ighlight=block
finns sen förrut, ingen aning om hur den fungerar.
Tanken är väl att http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=15905 tar över skulle jag tro.

lite ot: Det som inte svenolov har scriptat är inte värt att scripta (eller så har idéen inte funnits). Tack för alla underbara script!
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 23:42   #9
Leif
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 46
Standard

Jag var nog lite snabb att svara. Mekade en hel med detta för några veckor sedan o fick det att funka. Men inte med den grundsignalering som du använder. Där kan det bli nos mot nos. Vill minnas jag plockade bort insignalen i ena änden. Men det gav andra bieffekter i mitt fall.

Men testa gärna vidare. AI gör ju grovjobbet .


Mvh
Leif
Leif besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 13:21   #10
Leif
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 46
Standard

Var lite trött i både öga o huvud igår kväll tydligen.

Så här funkar det hos mig. Jag har en singelsträcka som på den editerade bilden. D.v.s. ett block åt ena hållet och två block åt andra hållet. Signalen jag använt för att dela singelsträckan är en Distant 3. Om jag nu förstått det rätt så skapar inte en försignal ett nytt block i verkliga livet. Men i Trainz gör den det. Fungerar säkert lika bra att använda t.ex. en block 2:a.
Hur som helst. Denna konfiguration verkar fungera. Inga nos mot nos och då har ändå Alastair och hans kompanjoner haft åtskilliga timmar på sig att strula till det .

Hör gärna av dig hur det går Henke.


Mvh
Leif
Leif besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 13:23   #11
Leif
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 46
Standard

leoj

Det finns alltså hopp om en lösning på problemet. Tack för info.



Mvh
Leif
Leif besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 13:42   #12
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Jag har gjort precis som du, en blocksträcka åt ena hållet och flera åt andra. Det är en lösning som får fungera tillsvidare, tack för hjälpen! Nu får jag anpassa tidtabellerna så att inga tåg behöver stå och vänta när dom ska åka åt andra hållet, det kan vara nog så kul det med =)
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009