Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-18, 00:39   #1
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard Vilken dator ska jag köpa?

Tjenare, jag ska inhandla en ny bärbar dator. Vad kan ni rekomendera?

- Max 8000:-
- Jag vill kunna spela lite mer krävande spel än idag (nu spelar jag bara TRS 2004 och det vill jag också kunna fortsätta med).
- Helst en HP (gillar designen på Pavilion serierna) men jag har hört att man får betala onödigt mkt för namnet och designen där, stämmer det?
-Intel eller AMD processor?
-Osv...osv...

Jag är ingen stjärna på datorer så jag behöver lite hjälp här, så mycket dator som möjligt för pengarna helt enkelt

Jag har säkert glömt att förklara ngt, säg till i så fall så kompletterar jag, tack på förhand!

/Henke
henke327 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 00:59   #2
Viktor
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
Standard

Kan inte komma med mycket råd än att kolla och gämnföra datorer på www.elgiganten.se, www.netonet.se, www.onoff.se.

Men lite grundläggande är (enligt mig):
500gb+ hårdisk
4gb ram
Intel core 2 duo T6800 (osäker på numret)
15,4" skärms duger gott å väl.

EDIT: gå in på www.pcforalla.se och kolla om dom har jämnfört några bärbara datorer dom bruka alltid ha bra tips å så, i förra numret va det om stationära datorer t.ex.

Senast redigerad av Viktor den 2009-07-18 klockan 01:04. Anledning: Glömde en sak.
Viktor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 01:13   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Försök gärna att få tag på en med ett 64bits operativsystem, dom utnyttjar både minnes och processorkraft bättre, ex.vis klarar ett 32bits oprativsystem bara av att hantera 3.25 GB minne, samt att dom är bättre förberedda att hantera kommande uppdateringar av allehanda slag.
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2009-07-18 klockan 01:17.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 10:03   #4
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viktor Visa inlägg
Kan inte komma med mycket råd än att kolla och gämnföra datorer på www.elgiganten.se, www.netonnet.se, www.onoff.se.

Men lite grundläggande är (enligt mig):
500gb+ hårdisk
4gb ram
Intel core 2 duo T6800 (osäker på numret)
15,4" skärms duger gott å väl.

EDIT: gå in på www.pcforalla.se och kolla om dom har jämnfört några bärbara datorer dom bruka alltid ha bra tips å så, i förra numret va det om stationära datorer t.ex.
Du glömde ju www.komplett.se.

www.Webhallen.com har nog också en del bra grejer.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 13:42   #5
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Jag ska kolla runt lite, ni har inga speciella modeller ni kan rekomendera?
Som Ekan skrev 32 bitars kan inte nyttja mer än 3,25 GB ram, ngn som vet hur det är med windovs 7? Kan det nyttja mer? Ris och ros om win 7? Vid köp av vissa datorer ingår en uppdatering till detta nämligen. Något som jag bör ta i beaktning vid köp.

Tack, H
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 16:45   #6
Viktor
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
Jag ska kolla runt lite, ni har inga speciella modeller ni kan rekomendera?
Som Ekan skrev 32 bitars kan inte nyttja mer än 3,25 GB ram, ngn som vet hur det är med windovs 7? Kan det nyttja mer? Ris och ros om win 7? Vid köp av vissa datorer ingår en uppdatering till detta nämligen. Något som jag bör ta i beaktning vid köp.

Tack, H
Har sett lite hur windows 7 är å det är rätt mycket bättre och snabbare än vista! Det är inte heller jätte mycket som skiljer utsendemässigt heller.
Viktor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 19:56   #7
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Funderar på om win 7 stöder mer än 3,25 GB ram? I så fall behöver jag inte köpa en som stödjer 64 bitar idag, utbudet verkar vara större på 32 bitars nämligen.
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 17:16   #8
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Jag har verkligen svårt att tänka mig att du faktiskt kan hitta en dator med tillräckligt bra prestandarad för att spela på alls ( mer än TS 2006 max) för 8000 kr. Men du bör kolla på AMD och ATI grejer för dom brukar oftast ha ganska bra prestandarad till priset man får betala för dom, vilket håller nere priset på datorn i sig, och jag tror tyvärr ej att du kommer hitta en dator för 8000 med 64-bits operativsystem, jag hade tillräckligt svårt att hitta 64-bits när jag skulle bygga min nya.

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
Funderar på om win 7 stöder mer än 3,25 GB ram? I så fall behöver jag inte köpa en som stödjer 64 bitar idag, utbudet verkar vara större på 32 bitars nämligen.
Nej, 32-bit´s kan aldrig stödja mer än 3,25 GB. Detta kommer ej att ändras i windows 7 för i sådana fall skulle det blir väldigt mycket dyrare och dom skulle ej sälja 32-bit och 64-bit.

Men lycka till!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 18:18   #9
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Tanken är inte att det ska var en spelmaskin, isf hade jag köpt en stationär. Spelandet är bara en bonus vilket innebär att jag inte har så höga krav på spelen då Ska kolla AMD, har tidigare hört att de är sämre än Intel (varmare och drar mer ström) men det kanske inte stämmer längre?

Misstänkte att 64 bitars är svårt att få tag på, men vad är annars fördelarna med windows 7 jämfört med Vista?
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 18:33   #10
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
Tanken är inte att det ska var en spelmaskin, isf hade jag köpt en stationär. Spelandet är bara en bonus vilket innebär att jag inte har så höga krav på spelen då Ska kolla AMD, har tidigare hört att de är sämre än Intel (varmare och drar mer ström) men det kanske inte stämmer längre?

Misstänkte att 64 bitars är svårt att få tag på, men vad är annars fördelarna med windows 7 jämfört med Vista?
Fördelarna med windows 7 är att det är mer användar vänligt samt att det kräver mycket mycket mindre av datorn, Windows 7 fungerar och flyter på riktigt fint på relativt gammal maskinvara, jämfört med vista som segar ned till och med dom bästa speldatorerna med sina monster krav, men det är possessivt att vi som köpt vista efter 26:e juni få uppdateringen till windows 7 gratis.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 18:46   #11
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
Tanken är inte att det ska var en spelmaskin, isf hade jag köpt en stationär. Spelandet är bara en bonus vilket innebär att jag inte har så höga krav på spelen då Ska kolla AMD, har tidigare hört att de är sämre än Intel (varmare och drar mer ström) men det kanske inte stämmer längre?

Misstänkte att 64 bitars är svårt att få tag på, men vad är annars fördelarna med windows 7 jämfört med Vista?
Ajdå, hade missat att det var en bärbar du var ute efter. Då faller nog mitt resonemang direkt när priset är begränsat till 8.000:-.
Annars är väl den största nackdelen förutom priset kontra en stationär att en bärbar är svårare att uppgradera med ex. vis bättre grafikkort osv.
Sen ligger väl Intel/AMD ganska nära varandra idag vad gäller prestanda osv förutom att man ofta får mer för pengarna om man väljer AMD.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 23:45   #12
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Ajdå, hade missat att det var en bärbar du var ute efter. Då faller nog mitt resonemang direkt när priset är begränsat till 8.000:-.
Annars är väl den största nackdelen förutom priset kontra en stationär att en bärbar är svårare att uppgradera med ex. vis bättre grafikkort osv.
Sen ligger väl Intel/AMD ganska nära varandra idag vad gäller prestanda osv förutom att man ofta får mer för pengarna om man väljer AMD.
Det är en pressent, därav priskravet. Det verkar som att Intel ligger ca 1000 dyrare än AMD, iaf på de burkar jag kollat på. Vilken typ av prestanda bör jag leta efter när det gäller TRS förresten? (Grafikkort, minne, osv...) Och hur mycket av den prestandan isf? Hoppas ni förstår vad jag menar.
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-20, 00:41   #13
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
Det är en pressent, därav priskravet. Det verkar som att Intel ligger ca 1000 dyrare än AMD, iaf på de burkar jag kollat på. Vilken typ av prestanda bör jag leta efter när det gäller TRS förresten? (Grafikkort, minne, osv...) Och hur mycket av den prestandan isf? Hoppas ni förstår vad jag menar.
Törs inte svara på hur det är i 2004, men t.ex i TRS2006 kan man som max tilldela programmet 512MB minne (TS2009 2048MB). Går dock att kringå om man går in i "trainzoptions" där man ,som enligt div. inlägg på Aurans sida, kan skriva in värdet 1536MB.
Har skrivit in 1024 på mitt TRS2006 och man märker en ordentlig skillnad.
Vet inte om man kan göra dom ändringarna i 2004, men generellt sett så klarar man sej med 3GB minne.
För grafikkorten gäller väl i stort sett ju bätre kort ju bättre grafik men enligt kommentarer, också det på Aurans sida, så verkar Geforce-korten funka bäst till Trainz.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-20, 00:49   #14
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Törs inte svara på hur det är i 2004, men t.ex i TRS2006 kan man som max tilldela programmet 512MB minne (TS2009 2048MB). Går dock att kringå om man går in i "trainzoptions" där man ,som enligt div. inlägg på Aurans sida, kan skriva in värdet 1536MB.
Har skrivit in 1024 på mitt TRS2006 och man märker en ordentlig skillnad.
Vet inte om man kan göra dom ändringarna i 2004, men generellt sett så klarar man sej med 3GB minne.
För grafikkorten gäller väl i stort sett ju bätre kort ju bättre grafik men enligt kommentarer, också det på Aurans sida, så verkar Geforce-korten funka bäst till Trainz.
Hittar faktiskt inte den text raden någonstans, kan du hänvisa mig till vart jag ändrar detta ?
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-20, 00:57   #15
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Törs inte svara på hur det är i 2004, men t.ex i TRS2006 kan man som max tilldela programmet 512MB minne (TS2009 2048MB). Går dock att kringå om man går in i "trainzoptions" där man ,som enligt div. inlägg på Aurans sida, kan skriva in värdet 1536MB.
Har skrivit in 1024 på mitt TRS2006 och man märker en ordentlig skillnad.
Vet inte om man kan göra dom ändringarna i 2004, men generellt sett så klarar man sej med 3GB minne.
För grafikkorten gäller väl i stort sett ju bätre kort ju bättre grafik men enligt kommentarer, också det på Aurans sida, så verkar Geforce-korten funka bäst till Trainz.
Kanske dags att köpa TRS 2006 ist då. Jag är lite "hemma blind" och tycker att det fungerar bra med 2004. Blir att lära sig saker på nytt igen med CMP och Radio Mobile osv... Men det kanske det är värt. Ska se om jag hittar ngt om TRS 2004 och tilldelat minne, vad har du sökt på i aurans forum för att hitta dom trådarna? Mycket frågor nu...
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:08.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009