Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-23, 17:43   #1
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard Tyska Berlin U-bahn tåg med svenska utrop?

Hej

Jag använder TRS 2004 Build: 2365.
Eftersom C 20 inte fungerar med de tyska Berlin U-bahn stationerna har jag börjat bygga en tysk/svenskinspirerad tunnelbana med stationer och tåg från Berlin U-bahn. (Några stationer är iof svenska så som Gamla stan, Slussen och Västra skogen, med andra ord de som finns till Stockholms tunnelbanerutt).

Min tanke är ändå att bygga banan i Sverige och därför vill jag använda de stationsutrop som finns i C 20. Går det, och i så fall hur gör jag, att använda C 20 utropen i de tyska tågen? De utrop jag menar är ”Nästa Ropsten” osv. Helt enkelt de ljudfiler som finns i mappen ”voice_announcement” i C 20. Jag har för mig att jag såg i någon av tunnelbanetrådarna att någon testat detta tidigare.

Min tanke är att sköta all ”programmering” av tågen i surveyor och sedan skall tågen och utropen fungera när AI kör, utan inverkan från mig.

Tilläggas ska göras att jag inte har laddat ner hela U-bahn utan bara stationerna, spåren och tunnelbanevagnarna. Vid testkörningar av min bana stannar tåget och bara öppnar dörrarna, ingen stiger på. Men jag gissar att det har att göra med att jag inte har laddat ned allt från U-bahn? Vad behöver jag mer ladda ner för att tågen även skall låta passagerarna stiga på?

Jag har läst de tunnelbanetrådar som finns på forumet men det finns så många svar i dem att jag kan ha missat lösningen på mitt problem. Ber om ursäkt för dubbelpost i så fall.

Hoppas att någon har svar.

//Henke
henke327 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 22:57   #2
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
Hej

Vid testkörningar av min bana stannar tåget och bara öppnar dörrarna, ingen stiger på. Men jag gissar att det har att göra med att jag inte har laddat ned allt från U-bahn? Vad behöver jag mer ladda ner för att tågen även skall låta passagerarna stiga på?

Hoppas att någon har svar.

//Henke
Hej!

Om inte tunnelbanan som du körde med har något passagerarstöd så kan de heller inte ta på några passagerare. Du måste skriva in detta i configen:

queues {
passengers {
size 92
initial-count 0
passenger-queue 1
product-kuid <kuid:-3:10060>
}
}

Ang. size 92: Du kan byta ut 92 mot det antalet passagerare som vagnen tar eller som du vill att den ska ta.
Kul att du bygger tunnelbanan! Lycka till då!
__________________
//Bombardier Train



Senast redigerad av Bombardier Train den 2009-05-23 klockan 22:59.
Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 23:34   #3
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
Hej
Tilläggas ska göras att jag inte har laddat ner hela U-bahn utan bara stationerna, spåren och tunnelbanevagnarna. Vid testkörningar av min bana stannar tåget och bara öppnar dörrarna, ingen stiger på. Men jag gissar att det har att göra med att jag inte har laddat ned allt från U-bahn? Vad behöver jag mer ladda ner för att tågen även skall låta passagerarna stiga på?

//Henke
Säger rösten "Dieser zug endet hier, wir bitten alle fahrgästen aus zu steigen."? Du måste ställa in en destination för att passagerarna ska stiga ombord. Högerklicka på tåget, vänsterklicka på "Zielschild einstellen" och välj linje + destination.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 23:42   #4
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
Säger rösten "Dieser zug endet hier, wir bitten alle fahrgästen aus zu steigen."? Du måste ställa in en destination för att passagerarna ska stiga ombord. Högerklicka på tåget, vänsterklicka på "Zielschild einstellen" och välj linje + destination.
Du har så rätt. Saken är den att jag har byggt banan själv och ville använda tåget och stationerna i den banan. Fungerar detta ändå? Jag har inte laddat ner hela rutten utan bara stationerna och tågen, eftersom jag tänkte bygga rutten själv.

Hur löser jag det i mitt fall där jag inte har de "färdiga" destinationerna från Berlin U-bahn?


Bombardier: Tack, men det är inte det som är problemet. Tågen har passagerarstöd men passagerarma vill inte kliva på.

Tack för hjälpen!

Senast redigerad av henke327 den 2009-05-23 klockan 23:43.
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 23:53   #5
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
Du har så rätt. Saken är den att jag har byggt banan själv och ville använda tåget och stationerna i den banan. Fungerar detta ändå? Jag har inte laddat ner hela rutten utan bara stationerna och tågen, eftersom jag tänkte bygga rutten själv.

Hur löser jag det i mitt fall där jag inte har de "färdiga" destinationerna från Berlin U-bahn?
Även utropen och destinationerna måste laddas ned (antar att du har gjort det eftersom tågen fungerar). Alla mina U-banor fungerar utmärkt. Jag har laddat ned allt, så det kan nog vara en god idé.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 00:44   #6
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
Även utropen och destinationerna måste laddas ned (antar att du har gjort det eftersom tågen fungerar). Alla mina U-banor fungerar utmärkt. Jag har laddat ned allt, så det kan nog vara en god idé.
Nej jag har faktiskt inte laddat ned dom men jag ska ta och göra det då. Men hur blir det om jag döper om stationerna, kan jag ge stationerna svenska namn och använda de utrop som kommer med C 20?
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 11:47   #7
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
Nej jag har faktiskt inte laddat ned dom men jag ska ta och göra det då. Men hur blir det om jag döper om stationerna, kan jag ge stationerna svenska namn och använda de utrop som kommer med C 20?
Det har jag inte provat, men det borde gå. De tyska namnen kommer däremot att stå kvar på stationerna (förutom på "Generischer bahnhof", där kommer namnet man har döpt stationen till upp på väggar och skyltar).
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 13:54   #8
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
Det har jag inte provat, men det borde gå. De tyska namnen kommer däremot att stå kvar på stationerna (förutom på "Generischer bahnhof", där kommer namnet man har döpt stationen till upp på väggar och skyltar).
För mig är det inget problema att namnen står kvar. Jag testbygger tub 3 just nu och det skulle bli mkt roligare om utropen fungerar på svenska också. Orsaken till att jag använder de tyska stationerna är att utbudet är större där än bland de svenska stationerna som finns ute.

Tror du att du har någon idé om hur man skulle kunna lösa det med de tyska tågen och svenska utropen?
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 15:12   #9
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
För mig är det inget problema att namnen står kvar. Jag testbygger tub 3 just nu och det skulle bli mkt roligare om utropen fungerar på svenska också. Orsaken till att jag använder de tyska stationerna är att utbudet är större där än bland de svenska stationerna som finns ute.

Tror du att du har någon idé om hur man skulle kunna lösa det med de tyska tågen och svenska utropen?
Genom skript går det att lösa. En ny regel (rule)?

Detta är inget löfte, men jag har funderingar på att uppdatera min "Station Manager" för TS2009. I den gamla versionen var det förberett för displayer på stationerna och utrop. Den kunde även lägga ut tågvägen beroende på destinationskod och sköta om dörrar och passagerare. Den fungerade till alla typer av tåg, inte bara C20.

Nu när SVoyager kommer med en uppdatering av C20, och mina signal skript snart släpps för TS2009, så känns det aktuellt med Station Manager igen.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 16:36   #10
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Genom skript går det att lösa. En ny regel (rule)?

Detta är inget löfte, men jag har funderingar på att uppdatera min "Station Manager" för TS2009. I den gamla versionen var det förberett för displayer på stationerna och utrop. Den kunde även lägga ut tågvägen beroende på destinationskod och sköta om dörrar och passagerare. Den fungerade till alla typer av tåg, inte bara C20.

Nu när SVoyager kommer med en uppdatering av C20, och mina signal skript snart släpps för TS2009, så känns det aktuellt med Station Manager igen.
Jag kan inget om script, är det mycket jobb att göra en ny rule som löser detta?

Om jag förstår dig rätt kan jag använda din Station Manager för att lösa mitt problem? Jag använder ju TRS 2004 så då behöver jag inte vänta på att din version för TS2009 blir klar.

Men måste jag inte in och pilla i config i vagnarna (och stationerna) eftersom de är anpassade till stationerna? Om jag kör ett tåg till en station idag spelas "Dieser zug endet hier, wir bitten alle fahrgästen aus zu steigen." upp och inga passagerare går på. Fungerar din Manager ändå?

EDIT 1: Ljuden finns redan. "Tåget går mot..." "Nästa station..." osv men utropen är på tyska ist för svenska.

EDIT 2: Går det att göra en rule som motsvarar den som finns till U-Bahn men ist för U5, U7 osv. använda T10 T11 osv (Stockolms linjer)?

Senast redigerad av henke327 den 2009-05-24 klockan 17:15.
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 20:09   #11
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
...
Om jag förstår dig rätt kan jag använda din Station Manager för att lösa mitt problem? Jag använder ju TRS 2004 så då behöver jag inte vänta på att din version för TS2009 blir klar.

Men måste jag inte in och pilla i config i vagnarna (och stationerna) eftersom de är anpassade till stationerna? Om jag kör ett tåg till en station idag spelas "Dieser zug endet hier, wir bitten alle fahrgästen aus zu steigen." upp och inga passagerare går på. Fungerar din Manager ändå?

EDIT 1: Ljuden finns redan. "Tåget går mot..." "Nästa station..." osv men utropen är på tyska ist för svenska.

EDIT 2: Går det att göra en rule som motsvarar den som finns till U-Bahn men ist för U5, U7 osv. använda T10 T11 osv (Stockolms linjer)?
1. Du kan inte använda Station Manager (SM) för TRS2004 för utrop då den funktionen tillsammans med display funktionen, aldrig blev införd i SM.

2. Om SM blir verklighet behöver du inte "pilla" i några skript för U-Bahn-tåg eller U-Bahn-stationer. Om dessa stationer och tåg/vagnar har passagerarstöd och är kompatibla för övrigt med TRS2004/SP2 är det inga problem. Funktionen i SM är helt oberoende av vad dessa stationer och tåg gör för övrigt.

3. Du kan alltså använda vilka stationer och tåg du vill, inte nödvändigtvis material från U-Bahn. Om det är som du säger, att U-Bahns tåg och stationer bara kan fungera tillsammans är det väl enklare att "pilla" bort eller stänga av den funktionen och köra med ett oberoende system.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-25, 23:50   #12
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Jag har funderat lite kring detta med den tyska tunnelbanan. Det finns redan en rule som gör allt jag vill, (ändrar destinationsskylt och sköter utrop).

Jag har bytt utropen och skyltarna till svenska genom att lura tåget att tro att det är originalutropen och originalskyltar. Jag har helt enkelt spelat in nya utrop och gjort nya skyltar och bytt ut de tyska mot svenska. Fungerar bra. Nu säger utropet ”Tåget går till kungsträdgården” och det står Kungsträdgården på tåget.

Problemet är att jag är begränsad till 10 slutstationer, fler destinationerna finns i rulen men det är bara 10 som har utrop (tåget går till osv.) Någon som har någon idé om det går att skapa fler destinationer med utrop?

De utrop jag har är dessutom kopplade till de tyska stationerna vilket gör att jag bara kan ha stationer som ligger under mark som slutstationer. I Stockholm är det flera slutstationer som ligger ovan mark, lösning?

I Stockholm finns det destinationer 13 st om jag räknar rätt? (I normaltrafik)

Tub 1: 6 destinationer, 2 under jord och 4 över
Tub 2: 4 destinationer, 1 under jord och 3 över
Tub 3: 3 destinationer, 3 under jord

Stämmer detta?


Jag funderar fortfarande hur jag ska lösa utropen innan en station. Skulle det fungera att lägga till samma rader i configen för de tyska vagnarna som finns till C 20? Då tänker jag på att C 20 gör utrop innan den ankommer en station som har passagerarstöd och som är döpt rätt.

Min C 20 utropar däremot bara stationsnamn, alltså inget pling innan och inget sägs om några byten. Detta är självklart ett önskemål att ha med om det går. Jag har ju alla utropen så det är inget problem för mig att kombinera ihop egna, bara jag får hjälp med hur jag ska få in dom i spelet. Sen kan jag behöva lite hjälp med vad som sägs på varje station, finns utropen att få tag på i textform eller motsv.

//Henke
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009