Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-23, 18:53   #1
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard Trains på ny dator

Tjenare,
jag har just installerat TRS 2004 på en ny dator och vill få över alla filer från min gamla dator till den nya. Jag har installerat TRS2004 på den nya datorn, sedan har jag kopierat hela C:\Program\Auran och kopierat över detta till den nya datorn.

Det märkliga är att flera rutter som jag har tagit bort för flera år sedan nu dyker upp på min nya dator, medan vissa rutter som just är installerade på den gamla datorn saknas i den nya.

Jag saknar även alla installerade addons så som vagnar, spår, byggnader osv. Endast Aurans orginaldelar finns med.

Jag behöver handledning i hur jag skall gå tillväga för att kunna använda trains igen med alla installerade tillbehör.

Tack på förhand och god jul!

EDIT: När jag klickar på en .cdp fil och försöker installera den får jag upp följande felmeddelande:

"Trainz is not installed om this Machine. Please Install Trainz."

Kan detta ha med saken att göra?

Senast redigerad av henke327 den 2009-12-23 klockan 19:42.
henke327 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 20:27   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Som jag förstår har du bara kopierat över Trainz mappen till din nya dator. Det fungerar inte så bra. Gör så här.

1. Avinstallera TRS2004 och ta bort mappen C:\Program\Auran\TRS2004 på din nya dator.
2. Installera TRS2004 på din nya dator från originalskivorna.
3. Uppdatera till SP4 via patchar som finns tillgägliga hos Auran.
4. Starta Trainz för att se att allt fungerar som det ska.
5. Kopiera mappen World (C:\Program\Auran\TRS2004\World) från din gamla dator till den nya.
6. Öppna mappen C:\Program\Auran\TRS2004\Cache på din nya dator.
7. Radera (ta bort) filen "world_cache_Dispatcher.chump".

Nu har du allt som var installerat på din gamla dator, på din nya.
Starta Trainz. Det kan ta en stund att uppdatera cache filen första gången du startar.

MVH
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-12-23 klockan 20:38.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 20:31   #3
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Som jag förstår har du bara kopierat över Trainz mappen till din nya dator. Det fungerar inte så bra. Gör så här.

1. Ta bort mappen C:\Program\Auran\TRS2004 på din nya dator.
2. Installera TRS2004 på din nya dator från originalskivorna.
3. Uppdatera till SP4 via patchar som finns tillgägliga hos Auran.
4. Starta Trainz för att se att allt fungerar som det ska.
5. Kopiera mappen World (C:\Program\Auran\TRS2004\World) från din gamla dator till den nya.
6. Öppna mappen C:\Program\Auran\TRS2004\Cache på din nya dator.
7. Radera (ta bort) filen "world_cache_Dispatcher.chump".

Nu har du allt som var installerat på din gamla dator, på din nya.
Starta Trainz. Det kan ta en stund att uppdatera cache filen första gången du startar.

MVH
Tackar, ska genast testa detta. Felmeddelandet jag fick har det med samma sak att göra? Kan tillägga att den gamla datorn var win xp och den nya vista.
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 22:35   #4
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Som jag förstår har du bara kopierat över Trainz mappen till din nya dator. Det fungerar inte så bra. Gör så här.

1. Avinstallera TRS2004 och ta bort mappen C:\Program\Auran\TRS2004 på din nya dator.
2. Installera TRS2004 på din nya dator från originalskivorna.
3. Uppdatera till SP4 via patchar som finns tillgägliga hos Auran.
4. Starta Trainz för att se att allt fungerar som det ska.
5. Kopiera mappen World (C:\Program\Auran\TRS2004\World) från din gamla dator till den nya.
6. Öppna mappen C:\Program\Auran\TRS2004\Cache på din nya dator.
7. Radera (ta bort) filen "world_cache_Dispatcher.chump".

Nu har du allt som var installerat på din gamla dator, på din nya.
Starta Trainz. Det kan ta en stund att uppdatera cache filen första gången du startar.

MVH
Hej igen,
allt har gått bra fram till punkt 7. Jag har tyvärr ingen fil som heter "world_cache_Dispatcher.chump".

De jag har är följande:
-cache_trains.chump
-world_cache_3rd_Party_assets.ja.chump
-world_cache_australia.ja.chump
-world_cache_English_countryside.ja.chump
-world_cache_German.ja.chump
-world_cache_sp3.ja.chump
-world_cache_Swiss_Alps.ja.chump
-world_cache_Ultimate_Trainz.ja.chump
-world_cache_USA-ja.chump
-world_cache_UTC_scenarios.ja.chump
-world_cache_YardMaster.ja.chump

Ska jag ta bort någon av dessa?

Förövrigt hade jag ingen mapp som hette "Dispatcher" i World-mappen när jag installerade Trainz. Jag klistrade in "Dispatcher-mappen" när jag ersatte den nya World mappen med den gamla.

Hälsningar Henke

Senast redigerad av henke327 den 2009-12-23 klockan 22:41.
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-24, 05:53   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Finns inte "world_cache_Dispatcher.chump" så är allt ok. När man installerar cdp-filer så raderas alltid denna cache-fil automatiskt. Om den inte finns så skapar trainz en ny cache-fil.

Om man däremot kopierar objekt direkt till World\Dispatcher\Downloads mappen så måste man själv radera denna cache-fil, så att trainz skapar en ny och uppdaterarar det man har lagt till. Om man inte raderar cache-filen läser trainz den gamla filen och då kommer inte de nyinlagda objekten att synas i Surveyor.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 11:34   #6
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Finns inte "world_cache_Dispatcher.chump" så är allt ok. När man installerar cdp-filer så raderas alltid denna cache-fil automatiskt. Om den inte finns så skapar trainz en ny cache-fil.

Om man däremot kopierar objekt direkt till World\Dispatcher\Downloads mappen så måste man själv radera denna cache-fil, så att trainz skapar en ny och uppdaterarar det man har lagt till. Om man inte raderar cache-filen läser trainz den gamla filen och då kommer inte de nyinlagda objekten att synas i Surveyor.
Tyvärr verkar det inte fungera som det ska ändå. Jag har lyckats fått över allt från den gamla datorn till den nya, (jag startade bara om trainz och sen var allt där) men när jag ska installera nya .cdp filer så infinner sig mina nya problem. Addonsen finns sig i content manager men inte i spelet. Har du fler tips?

Trainz skapar inte någon "world_cache_Dispatcher.chump" av någon anledning. På den gamla datorn finns denna fil men inte på den nya.
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 18:08   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
Tyvärr verkar det inte fungera som det ska ändå. Jag har lyckats fått över allt från den gamla datorn till den nya, (jag startade bara om trainz och sen var allt där) men när jag ska installera nya .cdp filer så infinner sig mina nya problem. Addonsen finns sig i content manager men inte i spelet. Har du fler tips?

Trainz skapar inte någon "world_cache_Dispatcher.chump" av någon anledning. På den gamla datorn finns denna fil men inte på den nya.
Nu börjar jag bli lite osäker. Du nämner att addonsen finns i content manager. Pratar vi fortfarande om TRS2004 eller är det någon nyare version av Trainz du håller på med? Min beskrivning gäller TRS2004 från gammal dator till TRS2004 på ny dator!
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-26, 14:23   #8
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Nu börjar jag bli lite osäker. Du nämner att addonsen finns i content manager. Pratar vi fortfarande om TRS2004 eller är det någon nyare version av Trainz du håller på med? Min beskrivning gäller TRS2004 från gammal dator till TRS2004 på ny dator!
Det är Trainz 2004 jag använder, build 2365. Content manager finns här: C:\Program Files\Auran\TRS2004\ContentManager.

Se bifogad bild hur det ser ut när jag öppnar content manager. Ingen av de filer som syns på bilden finns i spelet. Ursäkta storleken på bilden. Problemet med att trainz inte skapar ngn world_cache_Dispatcher.chump fil kvarstår fortfarande.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild.jpg (270.8 KB, 63 visningar)
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009