Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-19, 22:16   #1
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard Tågen krockar i spårkorsningar

Hej,
se bilden. Röd spårvagn ska in på hållplatsen och den gröna ska fortsätta frammåt. Dessa båda ankommer korsningen samtidigt och krockar således. Ingen av dom spårar ur utan dom åker "igenom" varandra. Hur löser jag detta? Samma problem blir det när två spår korsar varandra i 90 grader (som ett plus).

Lite hjälp och råd skulle underlätta. Går det att lösa med signaler? Osynliga spår? Ngn rule? Trigger? Jag är öppen för förslag.

//H
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_010.jpg (245.8 KB, 186 visningar)
henke327 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-09-19, 22:41   #2
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
Hej,
se bilden. Röd spårvagn ska in på hållplatsen och den gröna ska fortsätta frammåt. Dessa båda ankommer korsningen samtidigt och krockar således. Ingen av dom spårar ur utan dom åker "igenom" varandra. Hur löser jag detta? Samma problem blir det när två spår korsar varandra i 90 grader (som ett plus).

Lite hjälp och råd skulle underlätta. Går det att lösa med signaler? Osynliga spår? Ngn rule? Trigger? Jag är öppen för förslag.

//H
Verkar mysko. Den gröna spårvagnen med signalen framför den, borde ju visa rött, så att den röda spårvagnen kan åka fram till stationen och sedan borde den gröna spårvagnens signal lysa grönt och så måste spåren växlas om.
Det går säkert att ordna på något sätt.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-19, 23:19   #3
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Verkar mysko. Den gröna spårvagnen med signalen framför den, borde ju visa rött, så att den röda spårvagnen kan åka fram till stationen och sedan borde den gröna spårvagnens signal lysa grönt och så måste spåren växlas om.
Det går säkert att ordna på något sätt.
Eftersom att spåren bara korsar varandra så fungerar det inte att sätta ut signaler som vanligt. De korsande spåren har ingen kontakt med varandra i någon växel. Det var därför jag funderade på om jag kunde sätta osynliga spår för att på så sätt skapa osynliga växlar som kan hindra spårvagnarna från att krocka.
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-19, 23:27   #4
Victor S
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 147
Skicka ett meddelande via MSN till Victor S
Standard

Prova med att sätta in en "försening" på ungefär 10 sekunder. Det kan du göra inne på "driver setup" och sedan välja vad de olika förarna ska hitta på. Förseningsmenyn heter "wait for". Där kan du välja t ex 10s eller en timme eller vad du vill.
Victor S besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 00:09   #5
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Victor S Visa inlägg
Prova med att sätta in en "försening" på ungefär 10 sekunder. Det kan du göra inne på "driver setup" och sedan välja vad de olika förarna ska hitta på. Förseningsmenyn heter "wait for". Där kan du välja t ex 10s eller en timme eller vad du vill.
Det skulle kunna fungera, tyvärr är det inte så att spårvagnarna alltid kommer till korsningarna i denna ordningen. Jag har 5 linjer som möts på samma spår vilket gör att det blir svårt att styra det med "förseningar" jag har även varit inne på att använda "wait until minute". Därför försöker jag lösa det automatiskt via signaler eller ngn rule/driver command. Tack ändå
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 04:43   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

En utav dom första rules som kom, ska nog lösa ditt problem.

Tror att den heter Diamond Crossover eller något liknande.

Har för mig, att den hade sina begränsningar. Så det kan ha dykt upp något bättre eller att den själv kanske har blivit uppdaterad.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 09:41   #7
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 796
Standard

Finns en bra signal att använda också, Strab LSI eller något liknande heter den. (Sök på Strab på DLS och ta hem allt du hittar, mycket användbara grejer) I konfigurationsrutan kan du ställa in att signalen ska interagera med en annan signal och hur den ska göra det. Visserligen är konfigurationsrutan på tyska, men google translate kan nog göra det hyfsat förståeligt.

Senast redigerad av Slash2 den 2009-09-20 klockan 09:42.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 12:01   #8
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Post

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
Hej,
se bilden. Röd spårvagn ska in på hållplatsen och den gröna ska fortsätta frammåt. Dessa båda ankommer korsningen samtidigt och krockar således. Ingen av dom spårar ur utan dom åker "igenom" varandra. Hur löser jag detta? Samma problem blir det när två spår korsar varandra i 90 grader (som ett plus).

Lite hjälp och råd skulle underlätta. Går det att lösa med signaler? Osynliga spår? Ngn rule? Trigger? Jag är öppen för förslag.

//H
Var ifrån har du fått spårvagnarna? de verkar fina. kanske fel ämne men, de verkar bra att ha
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 12:21   #9
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Tack för alla svar!

Bengan: Jag har hittat rulen och ska testa den omgående, ser lovande ut. Tack!

Slash2: Strab LSA, det måste vara dom antar jag? Ska testa dom med, dags att plocka fram grundskoletyskan igen

X2an: http://www.ptram.eu/ Sidan är på polska (?) men det går att välja engelska. Kräver registrering men det är lätt gjort. Alla spårvagnarna har passagerarstöd så de är ganska trevliga att använda.

Lite OT förresten, vart kan jag hitta bra kontaktledningar till spårvagnar? De jag använder på bilden är inbyggda i spåret och blir därför inte realistiska. De som används i denna video vore perfekt att ha: http://www.youtube.com/watch?v=gcUvZOUK5o8 ngn som vet vart de finns?

//Henke
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 21:05   #10
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 796
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
Slash2: Strab LSA, det måste vara dom antar jag? Ska testa dom med, dags att plocka fram grundskoletyskan igen
//Henke
Just den ja, finns i några hängande varianter med liknande namn som också har detta script.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-26, 17:04   #11
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Bengan, jag har försökt med Diamond Crossover utan framgång. Kan du se om jag gör ngt fel?

Signalerna heter enligt följande:

Norr: 1
Väst: 2
Öst: 3
Syd: 4

Bilderna är tagna i Surveyor men visar hur spårvagnarna kör i driver.

/Henke
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_011.jpg (236.7 KB, 69 visningar)
Filtyp: jpg Screen_012.jpg (236.3 KB, 70 visningar)
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-26, 17:13   #12
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
Bengan, jag har försökt med Diamond Crossover utan framgång. Kan du se om jag gör ngt fel?

Signalerna heter enligt följande:

Norr: 1
Väst: 2
Öst: 3
Syd: 4

Bilderna är tagna i Surveyor men visar hur spårvagnarna kör i driver.

/Henke
Prövade den för länge, länge sedan. Det var väl ungefär när den var ny, så jag kommer knappt ihåg något.

Har knappt satt mig in i alla Rules, som finns.
Har ägnat mig mer åt ommålningar utav diverse slag och bara byggt halvfärdiga banor. Har hela tiden tänkt, att det där ska jag sätta mig in i. När jag har byggt färdigt en bana helt, men jag kommer bara halvvägs på mina byggen. Innan jag sätter igång med nästa eller så kommer det någonting, som jag vill måla om först.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-26, 17:30   #13
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Prövade den för länge, länge sedan. Det var väl ungefär när den var ny, så jag kommer knappt ihåg något.

Har knappt satt mig in i alla Rules, som finns.
Har ägnat mig mer åt ommålningar utav diverse slag och bara byggt halvfärdiga banor. Har hela tiden tänkt, att det där ska jag sätta mig in i. När jag har byggt färdigt en bana helt, men jag kommer bara halvvägs på mina byggen. Innan jag sätter igång med nästa eller så kommer det någonting, som jag vill måla om först.
Okey, ville bara kolla med dig eftersom det var du som tipsade mig om den. Förstår om du inte är insatt i alla
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-26, 18:13   #14
GBGtram
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Hisingen
Inlägg: 776
Smile Vagnen?

Hej!
Nu kommer jag från igen stans och såg bilderna på spårvagnarna och jag undra bara vilken sida kan man ladda ner dom? Dom var ganska snygga!

EDIT: GLÖM DET SÅ ATT DET STOD LÄNGRE UPP I INLÄGGEN!
__________________

-En av grundarna-
Markus

Konduktör på Ringlinien
Rangerförare på Spôrvägen

Senast redigerad av GBGtram den 2009-09-26 klockan 18:15.
GBGtram besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009