Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-26, 20:00   #1
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard Mötesstation/omkörning

Hej.

Jag har en tvåspårig sträcka som har en "mötesstation" mitt på, det betyder att det finns 4 spår där.

Problem 1: Idag måste jag sätta ut en trackmark på de två innersta spåren och använda kommandot "drive via trackmark" för att AI förarna inte ska få för sig att använda de yttersta spåren vid passage rätt igenom, går det att göra på smidigare sätt?

Problem 2: Jag vill att långsammare tåg automatiskt ska åka in på de yttersta spåren och vänta på att bli omkörda om ett snabbare tåg närmar sig bakifrån. När omkörningen är genomförd ska det långsamma tåget fortsätta sin resa. Hur gör jag det?

Tack och hej
henke327 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-05-01, 18:54   #2
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Eftersom ingen svarat så gissar jag att det inte finns något smidigt sätt att lösa detta? Vill inte vara för "på" utan bara få klarhet så jag inte sitter och funderar ihjäl mig över det...


//H
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-01, 18:58   #3
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 796
Standard

Jag tror att problem 1 kan lösas genom att sätta ut Track Direction Markers på huvudspåren, då borde alla tåg automatiskt välja de spåren. Problem 2 har jag ingen lösning på.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-01, 19:05   #4
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slash2
Jag tror att problem 1 kan lösas genom att sätta ut Track Direction Markers på huvudspåren, då borde alla tåg automatiskt välja de spåren. Problem 2 har jag ingen lösning på.
Menar du att ja ska sätta ut Track Direction Markers som enkelriktar de yttersta spåren? Det skulle jag kunna göra så men då var jag rädd att det inte skulle fungera att lösa problem nr 2. Jag byggar på stambanan söderut och har använt HOG/Radio Mobile och har byggt från Flen till Tranås. På den streckan finns det vissa såna här omkörningsstationer om jag har fattat rätt? Eller har jag fel?

//H
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-20, 00:07   #5
mr. desa
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 88
Smile

Hej !

Testa att sätta triggers på de spår där du inte "parkerar". Sätt trackmarks på de där du "parkerar". Ge kommandot "Wait for trigger XX(=namnet på triggern) till AI-föraren när föraren ankommit till ett trackmark. Föraren väntar nu på att det omkörande tåget passerar triggern, och fortsätter sedan normalt. Borde funka.

//Stefan
mr. desa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-20, 18:44   #6
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mr. desa
Hej !

Testa att sätta triggers på de spår där du inte "parkerar". Sätt trackmarks på de där du "parkerar". Ge kommandot "Wait for trigger XX(=namnet på triggern) till AI-föraren när föraren ankommit till ett trackmark. Föraren väntar nu på att det omkörande tåget passerar triggern, och fortsätter sedan normalt. Borde funka.

//Stefan
Hej. Jag ska testa detta vid tillfälle. Det är tentor nästa vecka så det kommer att bli i slutet av nästa vecka jag provar tror jag. Tack så mycket för hjälpen, följdfrågor:

Men menar du att jag måste låta AI förarna köra via "parkeringsspåren" varje gång eller kör de bara där om ett annat tåg är påväg att komma ikapp?

Om inget annat tåg är nära att komma ikapp får "parkeringståget" vänta väldigt länge då eller fortsätter det?

Jag bygger som sagt på ett jätteprojekt och vill ju gärna provköra ibland också Vore kul att släppa min bana men då ska den vara perfekt (iaf i mina ögon)

//H
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-23, 01:34   #7
mr. desa
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 88
Standard

Hej igen

du behöver ju inte låta tågen stanna på "parkeringsspåren" varje gång. Sätt ut trackmarks på samtliga spår och låt de tåg som inte skall parkera gå via "omkörningsspåren". Detta styr du med kommandon till resp. förare.

Hoppas det löser sig !

//stefan
mr. desa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009