Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-14, 14:11   #1
Roger
Junior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Södertälje, , Sweden.
Inlägg: 24
Skicka ett meddelande via ICQ till Roger
Standard Dynamic track

När jag har lagt ut några sk dynamic track i editorn och ska avsluta byggandet hänger sig hela editorn. Trots att jag redan sparat ned rutten och att det då fungerar utan problem. Men när jag väljer avsluta utan att spara hänger sig programet. När jag sedan ska gå in igen för att bygga vidare går det inte att ladda in rutten alls.
Om jag byter ut filen tsection.dat till den näst senaste går det bra att bygga vidare dock med problemet att de senast lagda dynamic track ej går att vidröra. Gör man det hänger sig editorn.
Jag antar att dessa spår mao ej finns med i tsection.dat men att de fortfarande ligger kvar på något annat håll och därför fortfarande syns i landskapet.

Finns det någon här som haft liknande problem och kanske kan förklara hur det ligger till och om det finns någon möjlighet att komma åt dessa "vilsekomna" spårbitar?

Mvh/
Roger
Roger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-04-14, 14:23   #2
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Vad jag vet kan RE hänga sig om det finns för många Dynamic Track eller om dom ligger mot varandra, kanske är det ett sådant fel? Försök alltid att hålla antalet dynamiska spår så lågt siom möjligt eftersom det ofta är problem med dem!

/Viktor

VD på NER
http://fire.prohosting.com/ss1624/
vl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-14, 14:29   #3
Roger
Junior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Södertälje, , Sweden.
Inlägg: 24
Skicka ett meddelande via ICQ till Roger
Standard

Tack!

När du säger det så vill jag minnas att det ligger två dymamic track mot varandra i den här rutten. Då är detta felkällan skulle jag tro.

Problmet med dem är som sagt det, så fort som jag rör vid dem hänger sig hela editorn. Jag skulle behöva veta om det finns något annat sätt att få bort dem på?

/Roger
Roger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-14, 14:35   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Jodå, dynamiska spår ingår i allra högsta grad i tsection.dat, och om du byter ut tsection och fortfarande har kvar dynamiska från original-tsection så blir det fel.

OM du har börjat och bygga med stöd av original tsection.dat men sedan bestämmer dig för att lägga in nya spårdelar, t.ex xtracks, så behöver du köra H o r a c e, som kommer med xtracks-paketet. Alternativt ta bort de gamla och lägga in dom igen, det beror ju på hur långt du har kommit i ditt arbete.

Om jag förstår dig rätt, så har du testat lite granna fram o tillbaka. De dynamiska spåren får sina id på basis av vad som står i den globala tsection.dat och dessa kommer då ha fel id om du senare byter.

Så, det är väldigt noga med att bestämma sig för vad man vill bygga, med originalspår eller med tilläggsspår. Om man väljer tilläggs-spår, så ska man använda motsvarande tsection.dat ELLER nyare version. Går alltid bra att byta till nyare tsection.dat, men ALDRIG backa bakåt. I princip.

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-14, 14:44   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Förresten, på tal om dynamiska spår...

En källa till mycket förtret genom tiderna. Ta till de dynamiska spåren när inget annat hjälper. Bygger du med originalspåren, så måste du ta till dessa spår då och då, men har du t.ex xtracks så klarar man det med betydligt färre dynamiska. Jag bygger till och med helt utan dynamiska spår nuförtiden. Pyssligt, men det går.

Oavsett, sträva efter att använda dom så lite som möjligt.


Unvik följande vad gäller dynamiskt spår:

- Utnyttja bara en av de två möjliga kurvsektionerna
- Placera inte signaler på dessa spår
- Klossa inte två dyntrack mot varandra

Ingen exakt vetenskap i dessa råd, men många av de problem som har förekommit genom tiderna har varit relaterade till dyntracken. Om man tänker på dessa punkter att undvika redan när man planerar spårläggningen är de inte speciellt begränsande, det går jättebra att bygga de spårarrangemang man vill ändå.

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-14, 18:16   #6
Roger
Junior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Södertälje, , Sweden.
Inlägg: 24
Skicka ett meddelande via ICQ till Roger
Standard

Har felsökt lite och kommit tillbaka till den sist nersparade versionen innan det krachade. Problemet kvarstår dock. Vid varje försök att ta bort ett dynamic track så hänger sig editorn. Det verkar precis som ni skriver att tsection.dat inte har bitarna inlagda men att de syns där i alla fall. Så jag undra om man kan gå in i någon annan fil och ta bort dem manuellt? Jag vet ju i vilken tiles de ligger.

/Roger
Roger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-14, 18:27   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Roger

Har felsökt lite och kommit tillbaka till den sist nersparade versionen innan det krachade. Problemet kvarstår dock. Vid varje försök att ta bort ett dynamic track så hänger sig editorn. Det verkar precis som ni skriver att tsection.dat inte har bitarna inlagda men att de syns där i alla fall. Så jag undra om man kan gå in i någon annan fil och ta bort dem manuellt? Jag vet ju i vilken tiles de ligger.

/Roger
Ingen har sagt att tsection.dat inte skulle ha bitarna inlagda, men de kanske ligger i osync id-mässigt...

Just nu säger du ingenting om vilken version av tsection du använder, har du kört H o r a c e osv...
Har du kört H o r a c e är det oxå viktigt att du kör en rebuild av rutten. Läs instruktionen noggrannt.

Så, lite mer detaljerad informnation vad du gör är nödvändigt, det är små detaljer som betyder mycke...

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-14, 18:33   #8
Roger
Junior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Södertälje, , Sweden.
Inlägg: 24
Skicka ett meddelande via ICQ till Roger
Standard

Jag använder en version som är daterad 20040209, i ruttens mapp. Det är den som fungerar. Då kommer jag in i editorn.
I mappen global används en version som är daterad 20040401 och följde med den senaste verionen av Xtracks. Det har gått att använda nyare versioner av Xtracks hitintills när jag byggt i rutten.

Vid körning av kottece måste jag byta ut tsection.dat i "global" mappen till orginalversionen. Vid alla nyare versioner av tsection.dat hänger sig kottece. Kanske har att göra med att nyare versioner vad jag har förstått inte ska behöva använda sig av kottece. Eller har jag fått det om bakfoten?

Roger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-14, 19:18   #9
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Okey, nu börjar vi nog närma sig problemets kärna...

För det första, ruttens tsection.dat ska du ALDRIG röra. Den har med ruttens tdb att göra och har lite olyckligt samma namn som den globala.

För det andra bör du läsa igenom installationsanvisningarna igen för xtracks, så det är hundra att du har gjort det rätt. Det är den globala tsection som ska bytas och därefter köra H o r a c e och sedan därefter köra rebuild. rebuild är viktigt, annars har inte bytet slagit igenom i alla filer.

I det läget du nu är i är det möjligt att du har dynamiska spår från två olika versioner av globala tsection.dat, som i sig omöjliggör en rebuild för att få tdb i sync och av ungefär samma anledning tycker inte H orace att livet är kul heller...

Men, här har du kärnan till ditt problem och det är bara att försöka felsöka utifrån de här kriterierna... Optimalt skulle du få upp en rutt som går att köra en rebuild på med original-tsection.dat och när det gått bra, uppgradera med H orace till nu gällande version av global tsection.dat.

Vill det sig inte alls i slutänden, så får du zippa ihop rutten, så kan jag på hemmaplan försöka bena ut det hela..

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Extra Extra!! ScaleRail Dynamic Track Utility Hawk MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2004-11-22 21:15
Någon som använder MP Track Pack? marcusjm Trainz - Allmänt om Trainz 7 2004-08-09 11:40
STW Dynamic Speedboard Tomas Trainz - Allmänt om Trainz 12 2004-06-21 11:10
Varför blir det så?[Failed to load track database] Mson Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 0 2002-07-07 23:00
Hur man gör spår. [tips] Zzarr 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 4 2002-05-20 17:43



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009