Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-02-16, 11:10   #1
findell
Junior Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 9
Standard Använda X-tracks

Hej
Antal spårbitar i X-tracks verkar vara i antalet oändliga. Försöker bygga en liten station men får svårt i valet av spårbitar som växlar etc. Vilka spårbitar är lämpliga att använda för en enkel station? Finns det någon bra/tydlig guide för X-tracks? Den som medföljer X-tracks känns inte speciellt tydlig och enkel.

findell besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-02-16, 14:36   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

det bästa är att traggla sig igenom och bli bekant med de olika delarna som finns. Utnyttja den information som finns på www.xtracks.tk under sektionen "tracklaying", då den ger grunderna för systemet.

Jag rekommenderar att använda 3-graders modulväxlarna, se under tracklist, där du även ser vilka andra spårdelar som hör till 3-gradersväxlarna, t.ex 2,6m rakt spår.

En enklaste station skulle kunna se ut på följande sätt:

-a1Pnt3dBLft (Mnl)
-a1Frog3dRgt
-a2100mstr (t.ex)
-a1Frog3dLft
-a1Pnt3dBRgt (Mnl)

Men, möjligheterna är mycket stora, så bäst är att testa och pröva... Lite granna är det att börja få in sina egna "favoritkombinationer" i ryggraden för att sen komma vidare med mer avancerade kombinationer och spårplaner...

Har man väl lärt sig xtracks blir det lätt så att man vägrar att bygga med standardutbudet... Det blir både tråkigare och tar längre tid... Därmed inte sagt att man inte kan använda standarddelarna, jag använder t.ex 5-gradersväxeln då och då... 10-gradersväxeln kanske passar bra på industriområden osv

Lycka till!

Edit: Tänk att nyckfelstrisse alltid ska vara framme...[:I] Ändrat adressen...

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-02-16, 18:42   #3
OG
Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 68
Standard

För det första är adressen till min sajt www.xtracks.tk ,
för det andra så håller jag med om övrigt Mazz säger .
Någon guide har jag inte försökt sätta ihop utan paketet har växt allt eftersom. Dock finns det en referens rutt för att ge lite ideer om vad som är möjligt att åstadkomma när det gäller lite mer invecklade spårplaner. Den finns på både www.train-sim.com och www.uktrainsim.com, filen heter xroute.zip.

("New Member", hur länge är man det egentligen? Känner mig inte som nybörjare!)
/Okrasa
okrasa @ xtracks.tk
www.xtracks.tk
OG besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
X tracks GerryE MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 10 2003-01-03 14:08
Tåg i realtid, nått att använda sig av?? Rvd Off-topic 4 2002-11-06 22:06
Tile editorn hur använda spår vektorerna ? xam Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 0 2002-06-27 15:05
X Tracks... Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2002-05-18 13:36



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009