Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-03-08, 15:45   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard Aktivitetsfråga enkelspårsbanor

Håller ju på och signalsätter för fulla skaft på LLJ just nu... Alla delsträckor som blivit klara testkörs i lite olika situationer. Men, jag är inte alldeles nöjd med resultaten vad gäller de enkelspåriga sträckorna och då i synnerhet när det blir lite mer trafik. En enkelspårsträcka ska ju visserligen inte ha allt för hög trafikbelastning, men det kan ju hamna i situationer där det lite granna klumpar ihop sig... Och, jag tycker hemskt illa om när två AI-tåg för sådana signalbesked som gör att dom får klart, fast dom inte borde fått det, åtminstånde det ena... Med resultat att dom står nos mot nos och saboterar hela aktiviteten.

Gillar minsta motståndets lag, kanske finns det nån rutt därute som är utförd på ett finurligt sätt för att råda bot på detta bekymmer... Bättre att kika på hur det i så fall är utfört än att stångas själv..

Så, är det någon som har bra tips om enkelspårsrutter, med ett bra aktivitetespack?

Eller har egen erfarenhet av aktivitetsbyggande på enkelspårsrutter?





/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-03-08, 17:15   #2
DJTimboy
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: jokkmokk, , .
Inlägg: 1 066
Standard

Albula Line 2 är en enkelspårig rutt med aktiviteter men jag har inte testat dom som följer med..


Med vänliga hälsnignar
DJTimboy
DJTimboy besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-10, 20:34   #3
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Att sätta signaler på ett enkelspår är ett elände. Jag har försökt med NEJ och enda sättet för mig att slippa detta är att inte ha några signaler mellan stationerna. Detta är dock inte ett ultimat sätt.


M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-10, 20:54   #4
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Går det över huvudtaget att sätta signaler på en enkelspårssträcka?

MVH Erik

VD,Railway Transport System

Kontrakt: http://www.svttl.se/rts.htm
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-10, 21:03   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Javisst går det att sätta signaler på enkelspårs-sträckor, men som Pursche säger, det är knivigt. Jag har dock funnit att EN signal på sträckan fungerar bra.
Största bekymmrena har jag i de lite mer komplicerade spårplanerna, där enkelspårsträckor strålar samman eller där man måste gå mot trafiken. En viktig del i signalsättningen är ju att man utnyttjar automatiska växlar på rätt ställen, annars kan AI-tågen ställa sig o tjura till synes oförklarigt. Men, man vill ju inte ha automatiska växlar överallt, det förhindrar ju trevliga växlingsaktiviteter... Så, det blir blandat bandat med växeltyper, för att nå en vettig kompromiss...

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-10, 21:31   #6
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Hade varit trevligt om du lyckades.

MVH Erik

VD,Railway Transport System

Kontrakt: http://www.svttl.se/rts.htm
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-11, 18:12   #7
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard

Jag har testat en del med signalsättning på enkelspårsbanor och tycker att en signal mellan stationerna verkar bäst.

En bana där tågmötena på enkelsår fungerar bra är EDK/Denmark. Där är det dock oftast ingen signal mellan stationerna så jag vet inte...

/ Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-12, 13:45   #8
Jolin
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Linköping, , .
Inlägg: 141
Standard

Är tågen tillräckligt långt ifrån varandra får båda körsignal även om det leder till låsning senare. Man måste experimentera mycket i aktivitetseditorn och testköra mycket innan man får det att fungera som tänkt.
Ett tjuvknep är att ha "spöktåg", AI-tåg som går en kort sträcka och sedan går upp i rök, som befinner sig nånstans där den som kör aktiviteten aldrig ser tåget.
Använd "passing path" för möten, lägg gärna ut en "passing path" även om du inte planerat in något möte just där just då när du gör din AI-path eller player path.
Testkör i aktivitesteditorn, men kom ihåg att det inte alltid blir likadant där som i verkligheten (kan justeras med "waiting points", dessa följer inte med utanför aktivitetseditorn).
Jag har lagt ner rätt mycket tid på ett aktivitetspaket för Marias Pass (hela linjen inklusive Kalispell på tre aktiviteter, motsvarande ett tjänstgöringspass) och fått experimentera en hel del, just för att få tågen att hamna där jag vill ha dem, och att det ska funka både om man kör fort eller sakta. När man kört en timme eller två, kan det ju skilja lite på var man befinner sig, beroende på körskicklighet etc.
Problemen uppstår även på dubbelspår. På Marias Pass kan man faktiskt bli påkörd av AI-tågen! Det beror på att en del blocksignaler faktiskt tillåter passage (och max 20 miles/h) även i stoppställning.
Jag frontalkrockade med ett mötande AI-tåg, där jag stod still och AI-tåget passerade stoppsignalen....



Jolin
Jolin besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-12, 18:59   #9
OG
Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 68
Standard

Nu är jag ingen expert på signaler men hos förebilden använder man ett par olika signaler för att få ett bra flöde över enkelspår.

I var ände innan tåget släpps på enkelspårssträckan finns en absolut signal. Den visar rött så länge det finns ett annat tåg på sträckan som är på väg mot dig. Själva sträckan kan blockindelas med en annan sorts signaler, tillåtande? (permissive på engelska), som tillåter att flera tåg kör efter varandra i samma riktning med något block emellan.

Vad jag förstått ska det finnas stöd i MSTS för dessa tillåtande signaler och inställningar för signalerna hur många signalblock framåt som ska scannas av för att bestämma signalbilden.

Signaler är ju bland det sista man ska ge sig in på i en rutt och med alla andra projekt jag har så är min rutt ännu långt från några signaler.

/Okrasa
okrasa @ xtracks.tk
www.xtracks.tk
OG besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-12, 21:11   #10
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Tack för bra kommentarer i denna tråd, alltid bra att ventilera lite. Mitt bekymmer tror jag ligger i valet av automatiska resp manuella växlar. I princip kommer jag på alla linjedelar av rutten bestycka med automatiska växlar, som AI-tågen har full koll på.

Värt att notera vad gäller passing path, för att det ska accepteras av aktivitetseditorn, så måste dom vara utförda som automatiska växlar.

Det Okrasa skriver stämmer som alltid bra, det finns en parameter som heter SignalNumClearAhead och den bör vara satt till ett lämpligt värde för att det ska flyta fint, men ändå inte blockera möjligheterna till framfart. Kan vara aktuellt att ha samma signal definierad på olika sätt för den här parametern, beroende på hur just din rutt ser ut. För enkelspårs-sträckorna på LLJ, så har jag satt den till 3, dvs 3 block framåt får inte ha någon mötande trafik. Med en signal mellan trafikplatserna, så tillåts då ingång til enkelspårsträckan, även om mötande trafik finns på nästkommande. För trafik åt samma håll så gäller ju för en normaldefinierad signal att den släpper på så fort blocket är fritt, samt att det inte finns mötande trafik inom det antal block som SigNumClearAhead definierar.

Som resultat av resonemangen och det jag kommit fram till, så byter jag ut några växlar till automatiska istället.

Ett annat fenomen som jag just nu undersöker är att player ska få högre prioritet och kunna köra om ett AI-tåg. Brukar gå bra att lösa genom att införa dubbla reverse points för AI-tågen. Då släpper dom sin allokering framåt, till förmån för att annat tåg kan ta blocket i anspråk. När AI-tåget sen byter riktning igen för sin ursprungliga destination, så har ett annat tåg, t.ex player, tagit blocket istället. Men, det förefaller som om MSTS lägger ut "väg" 3 block framåt för den kommande pathen inklusive reverse-pathen och därmed blockerer för sig själv. På den aktuella trafikplatsen kommer pathen efter vändning att hamna på samma som AI-tåget kommer på och resulterar i att AI-tåget stoppar för röd signal, för all evighet och på grund av sig själv. Om jag istället inför ett säkerhetsspår för de sidospår som jag vill att godstågen ska kunna släppa förbi snabbare trafik inkl player, så tror jag det fungerar bättre, då reverse path inte kolliderar med den path som det aktuella AI-tåget kommer på, utan pekar ut i säkerhetsspåret istället... Hum, jag har inte verifierat än att det stämmer, men i teorin låter det bra... [B)]

Efter en hel del arbetande med att skapa diverse aktiviteter, så känns det som om kriterierna för att få till en underhållande och bra funktionella aktivitetr sträcker sig även till rutt-byggarens domäner. Det är bra att få till en spårplan tillsammans med signalernas placering, inklusive de direktiv som bestäms i signalscripten som samverkar med hur intentionerna för hur man vill hur en speciell service eller aktivitet ska se ut och uppträda. Intressant.

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Aktivitetsfråga ? Pdsk MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2005-01-27 16:46
Aktivitetsfråga magnus_y1 MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 13 2004-12-30 20:50



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009