Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-05-14, 08:56   #1
flensburger
Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Herrljunga, , Sweden.
Inlägg: 31
Standard Hjälp med Dubbelväxeln

Hur får jag bort dom blå sträcken?



Mvh
FFF

mvh
FFF
flensburger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-05-14, 09:48   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Var får man tag på dubbelväxeln?
De blåa linjer säger att spåren inte är riktigt ihop, kräver nogrann hopsättning av spåren. Mellan två röda linjer kräver minst ett spår. MVH Totte
Totte besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-05-14, 10:03   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Det finns en lite rackarns spårbit som heter a1dbl....endpnt. Den ska du placera ungefär 3:e blåa stolpen från vänster. Du får prova dig fram lite grann, den är knepig att få på rätt plats. Du kan använda "T" för att växla hur den sitter. Pilligt, men det går.

Annars rekommenderar jag dig varmt att använda modulväxlarna istället. Ger bättre möjligheter till varierande växel-arrangemang, och det känns som om MSTS gillar dom växlarna bättre. Några fler spårdelar att lära sig, men när dom sitter där i ryggmärgen så är dom väldigt snabba att bygga med. Studera hjälpfilen, där finns en utmärkt beskrivning vilka delar som du ska använda för en sån spårkombination. Där står även om dubbelkorsningens end-bit.

Spårpaketet heter "Xtracks", finns på www.uk-trainsim.com och www.train-sim.com bl.a.

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-05-14, 20:42   #4
flensburger
Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Herrljunga, , Sweden.
Inlägg: 31
Standard

Tack!

Det var en del pillande, men det gick till slut. Vad står dom röda sträcken för?

Håller på med Herrljunga station nu och är klar till Vara, samt till Ljung. Jag har problem med att lägga in en aktivitet. När jag spara aktiviteten så får jag ett medelande om att min aktivitet inte kommer att fungerar. Sedan när jag vill starta MSTS så stannar laddningen och jag får en ruta som fråga om jag vill skicka felet till Microsoft. Tar jag bort aktiviteten manuellt så fungerar MSTS igen.
Några förslag om vad det kan vara?

mvh
FFF
flensburger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-05-14, 20:54   #5
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Originally posted by flensburger

När jag spara aktiviteten så får jag ett medelande om att min aktivitet inte kommer att fungerar. Sedan när jag vill starta MSTS så stannar laddningen och jag får en ruta som fråga om jag vill skicka felet till Microsoft. Tar jag bort aktiviteten manuellt så fungerar MSTS igen.
Några förslag om vad det kan vara?

mvh
FFF

- Har du fyllt i någon text i "Edit Activity description" samt "Edit Activity brief" när du gör aktiviteten? Det räcker med att bara skriva en bokstav, tex a, för att det skall funka!


Mvh R o g e ®

Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-05-14, 22:05   #6
flensburger
Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Herrljunga, , Sweden.
Inlägg: 31
Standard

Nu har jag satt in text och det gick att spara utan problem.
Men jag kan inte starta MSTS nu. Utan jag får felmedelande och en fråga om jag vill skicka felet till Microsoft.
Det måste vara ett fel i min bana. Jag har en del Tyska, Österikiska samt Hela Danmark (nästan) i MSTS och dom fungera. Dom kräver också X-trak.
Har Xp Pro om det kan vara till hjälp.

mvh
FFF
flensburger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-05-14, 22:15   #7
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Originally posted by flensburger
Men jag kan inte starta MSTS nu. Utan jag får felmedelande och en fråga om jag vill skicka felet till Microsoft.

mvh
FFF
- Fungerar MSTS på någon annan rutt, tex North East Corridor, eller vägrar det att starta oavsett vilken rutt du vill köra på?

Om MSTS vägrar att starta oavsett vilken rutt du vill köra är det en ominstallation av MSTS som verkar vara det vettiga. Det brukar lösa många problem. Skulle inte det heller hjälpa är nästa steg en ominstallation av Win XP. Alternativet du skall välja då är "Reparera"

Om MSTS endast vägrar starta på din nybyggda rutt verkar det, som du själv var inne på, vara något fel på just den rutten. Om det är fel på rutten så kan jag tyvärr inte hjälpa så mycket. Men det finns nog någon här på forumet som kan.


Mvh R o g e ®

Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-05-14, 23:36   #8
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

fråga 1: Fungerar din nya rutt i explore?
fråga 2: Om du skapar en ny, väldigt simpel aktivitet, fungerar den?
fråga 3: Har du undersökt om det kan vara något skumt med de fordon eller consists som du valt för din aktivitet? Prova med andra fordon kanske?

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-05-15, 00:39   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag har råkat ut som du för att provköra rutten. Orsaken var den röda linjen (växeln) som rutten slutar för tillfället. Man måste lägga ytterligare spår efter röda linjen då funkar rutten. MVH Totte
Totte besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-05-15, 08:17   #10
flensburger
Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Herrljunga, , Sweden.
Inlägg: 31
Standard

När jag har gjort en aktivitet, med orginal fordonen (Dash), så kan jag spara aktiviteten utan problem.
När jag skall starta MSTS så får man upp en linje med gula sträck. Dessa sträck kommer upp till ungefär 90 %. Då kommer ett felmedelande upp som säger att ett alvarligt problem och man kan skicka detta till Microsoft. Trycker man på "Skicka Ej" så släcks programmet ner.
Jag kommer sålunda ej in i MSTS.

Tar jag nu bort den skapade aktiviteten manuelt i mapparna för min "linje" och startar MSTS så går detta utan problem.
Sålunda måste felet ligga i min linje eller i aktiviteten.

Jag använder X-track, Svenska Signaler, Svenska Perronger.
Skall dessa ligga någon annanstans i MSTS, förutom i min linje-map?
Skall fordon ligga i min linje-map eller räcker det att det ligger i MSTS?

Annars går det bra att bygga min linje i Editorn utan några som hälst problem.



mvh
FFF
flensburger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-05-15, 08:22   #11
flensburger
Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Herrljunga, , Sweden.
Inlägg: 31
Standard

Citat:
quote:Originally posted by Mazz

fråga 1: Fungerar din nya rutt i explore?
fråga 2: Om du skapar en ny, väldigt simpel aktivitet, fungerar den?
fråga 3: Har du undersökt om det kan vara något skumt med de fordon eller consists som du valt för din aktivitet? Prova med andra fordon kanske?

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Svar 1: Kommer ej in i MSTS överhuvudtaget.
Svar 2: Har bara gjort lätta. Ex Ljung-Herrljunga med ensamt lok.
Har även ändrat sträcka ex. Vara-Vedum, Vedum-Herrljunga.
Detta hjälper inte.
Svar 3: Jag har provat med följande fordon DSB Mz, DSB Me, Dash 9, GP38. Inget Hjälper!!




mvh
FFF
flensburger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-05-15, 10:57   #12
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Nu förstår jag vad det är för problem, hoppas jag. Din linje kan ha skadats. Öppna Activity Editor där din linje finns. Öppna Path Editor och gör ny linje där. Ta bort gamla linjen "Remove start point" först sen "Start point". Hoppas det löser sig. MVH Totte
Totte besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-05-15, 16:01   #13
flensburger
Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Herrljunga, , Sweden.
Inlägg: 31
Standard

Nu har jag löst problemet. Hur jag gjorde vet jag inte. Men jag gjorde om aktiviteten. Sedan funkar det. Här följer en bild på min linje. Det är tågen till Uddevalla och Borås som står inne på spår 1 och 2 i Herrljunga. Det är mycket jobb kvar!!! [xx(]
Följande sträckor är klara:
Herrljunga-Ljung
Herrljunga-Håkantorp.
Håkantorp-St Levene.
Herrljunga-Källeryd.




mvh
FFF
flensburger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-05-15, 16:09   #14
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Tänk på att du normalt sett får trasiga aktiviteter om du gör om något i spår-datatbasen. Så, aktiviteter bör man bara göra för test-ändamål under pågående bygge.

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-05-15, 23:11   #15
flensburger
Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Herrljunga, , Sweden.
Inlägg: 31
Standard

Tack för hjälpen och tipsen. Jag har tagit bort mina aktiviteter nu. Detta för att fortsätta att lägga spår och framför allt lägga in signaler. Detta vet jag sen tidigare att om man har en aktivitet och lägger in signaler som stör aktiviteten så blir det inte bra!

Jag har ett annat problem!
Det är med spåret innan dubbelväxel på bilden längst upp. Där har jag en "Dynamisk" rälsbit. Jag får inga blåa sträck, men tågen spårar jämt ut där. Ser man på rälsen uppifrån ser man inget. Dom går jämt ihop. Vad kan detta vara?

mvh
FFF
flensburger besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Jag behöver hjälp! Snälla hjälp mig! ghost MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2003-05-12 19:06
Hjälp önskas av någon finländsk vän MatsH Off-topic 7 2003-01-20 22:52
Får ja ingen hjälp får det bli så här...[Och nu bl prymikom 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 24 2003-01-03 18:18
Hjälp! [Hur lägga in medelanderutor i AE? niofem MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 4 2002-10-16 19:59
Håller på med en rutt och behöver lite hjälp Yzerman Trainz - Allmänt om Trainz 12 2002-06-24 14:14



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009