Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-17, 17:42   #946
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel
Riktigt snyggt allihopa!

Vad jag tycker är synd är att det finns hur många ruttbyggen som helst, men inte många för nedladdning (iallafall inte kompletta). Hoppas det dyker upp mer snart!
Ptja, ett ruttbygge tar riktigt lång tid. Att hålla i ett projekt under den långa tiden det tar, orkar inte alla. Dessutom innebär det en massa extrarbete med att släppa en rutt, man ska skriva ihop listor på saker som krävs och som inte finns på DLS, man ska signalsätta rutten och göra den helt körklar, och nu är det dessutom nya plattformar, uppdaterat kontaktledningsystem och animerade växlar på betatest.
(Tomas, ta inte det som något negativt. Växlarna, plattformarna och kontaktledningssystemet är väl värd väntan. Riktigt snygga är dom, och allt arbete du lägger ner på nya grejer till Trainz är guld värt! Det gäller förstås alla andra som gör saker till Trainz... )

Det enda säkra sättet att få en rolig rutt att köra på, det är att bygga den själv! Då får man dessutom allt precis som man vill ha det.

-------------
@ Korvtiger: Förbannat snyggt det där, mums alltså!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.

Senast redigerad av Dson den 2008-10-17 klockan 17:44.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 18:54   #947
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Instämmer helt med Dson. Och sen ska det vara någon vits med att släppa en rutt är det ju en klar fördel om den är komplett, annars tror jag att dom som laddar ner den blir ganska besviken. Sen när man bygger kan man ju få en bra ide på te.x en station som man sen bygger klar, men när man kommer till spårdragning och vill skapa fina omgivningar kan det lätt bli att man lessnar när man ska leta upp och placera ut kanske 100.tals olika objekt. Och sen använder vi ju Trainz väldigt olika, vissa tycker att byggandet är det roligaste och gärna vill visa upp bilder på det medan andra uppskattar körningen mest. Ta inte illa upp Daniel, det var bara några exempel på varför det inte kryllar av rutter på Downloads. MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 19:25   #948
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel
Riktigt snyggt allihopa!

Vad jag tycker är synd är att det finns hur många ruttbyggen som helst, men inte många för nedladdning (iallafall inte kompletta). Hoppas det dyker upp mer snart!
Hej!
Jag vill inte lägga mig i TRS, men jag tycker det är roligare att få ordning rutten färdigt innan man realesar ut den. Annars tappar man lusten.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 19:40   #949
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Jag vill inte lägga mig i TRS, men jag tycker det är roligare att få ordning rutten färdigt innan man realesar ut den. Annars tappar man lusten.
Helt rätt. Om inte annat tappar folk lusten att ladda ner om allt man får bara är nått halvfärdigt, och precis, gör som Slash och Dson skriver, bygg och exprimentera själv, det är ingen som ger en bakläxa i allafall MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 11:47   #950
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Då har man äntligen fått bort Dson från plattformen tillslut. Hmm.... han fick tydligen med sej kontaktledningarna också, hur f*n det nu gick till. Bilderna är från det lilla samhället STENMARK som ligger intill den natursköna INGEMARälven. Mer bilder kommer senare, har det stora nöjet att inst. om TRS 2006 först bara, krash igen. Någon som vet hur mycket man kan fylla "localmappen" med? Ser att min innehåller 14.1 GB !!!!! Finns det några begränsningar måntro? MVH. Ekan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_296.jpg (276.4 KB, 306 visningar)
Filtyp: jpg Screen_295.jpg (282.8 KB, 307 visningar)
Filtyp: jpg Screen_288.jpg (203.7 KB, 304 visningar)
Filtyp: jpg Screen_293.jpg (244.8 KB, 303 visningar)

Senast redigerad av ekankal den 2008-10-18 klockan 11:49.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 12:43   #951
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Det här är inte bra, alltså! Jag missar bussar och tåg och skolkar från skolan för att vänstra, sen har jag börjat sno kontaktledningar också! Det här börjar bli för mycket Tomas, akta dig, snart snor jag nog ditt nya kontaktledningsset också

Men riktigt riktigt snygga bilder, Ekankal! Intressant namn på samhället!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 13:09   #952
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson
Det här är inte bra, alltså! Jag missar bussar och tåg och skolkar från skolan för att vänstra, sen har jag börjat sno kontaktledningar också! Det här börjar bli för mycket Tomas, akta dig, snart snor jag nog ditt nya kontaktledningsset också

Men riktigt riktigt snygga bilder, Ekankal! Intressant namn på samhället!
Passa dej, har dej "under lupp" . Glömmde att säga, plattformen är Tomas nya beta. Guldgrejor igen MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 13:35   #953
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal
Då har man äntligen fått bort Dson från plattformen tillslut. Hmm.... han fick tydligen med sej kontaktledningarna också, hur f*n det nu gick till. Bilderna är från det lilla samhället STENMARK som ligger intill den natursköna INGEMARälven. Mer bilder kommer senare, har det stora nöjet att inst. om TRS 2006 först bara, krash igen. Någon som vet hur mycket man kan fylla "localmappen" med? Ser att min innehåller 14.1 GB !!!!! Finns det några begränsningar måntro? MVH. Ekan.
Ekan.
Har du precis börjat med Trainz?
Du ligger en bit efter med localmappen .
Det här är inget att rekommendera. Har ett rent helvete ibland, när man har installerat något nytt och hela databasen ska uppdateras. Kan få vänta i timtal, innan man vågar röra burken igen. Annars, så hänger sig CMP helt för mig.
Håller på och gallrar ut, men jag laddar hela tiden hem mer, än vad jag tar bort.
Så tänk både 1, 2 och 3 gånger. Innan du/ni laddar hem något. Har jag verkligen någon användning utav detta i Trainz.
Fast jag har så himla mycket installerat. Så har jag en jäkla massa Missing kuids. Undra hur mycket matrial som det finns till Trainz på okända sidor, som man inte har hittat än.

Tänk om man kunde ta bort eller arkivera objekt inne i själva TRS2006. När man sätter ut objekten, då man ser vad det är för någonting. Har så förbannat mycket skit installerat och gå igenom allt i CMP, där man oftast inte ser vad det är för något. Tar säkert ett halvår för mig. Så tänk efter flera gånger. Är det här något att ha.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg localmapp.jpg (89.6 KB, 293 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 13:49   #954
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

ett tips, lägg till raden
-showkuids
i trainzoptions.txt filen så visas objektets kuid nr inne i surveyor när du markerar objektet i listan. Sen får du skriva ner alla kuid nr på det du vill ta bort, gå in i CMP och radera. Mycket jobb kanske, men ett förslag på hur man kan underlätta det.
Jag kör ju TRS2004 men det bör gå att göra så i TRS2006 också.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 14:09   #955
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
Ekan.
Har du precis börjat med Trainz?
Du ligger en bit efter med localmappen .
Det här är inget att rekommendera. Har ett rent helvete ibland, när man har installerat något nytt och hela databasen ska uppdateras. Kan få vänta i timtal, innan man vågar röra burken igen. Annars, så hänger sig CMP helt för mig.
Håller på och gallrar ut, men jag laddar hela tiden hem mer, än vad jag tar bort.
Så tänk både 1, 2 och 3 gånger. Innan du/ni laddar hem något. Har jag verkligen någon användning utav detta i Trainz.
Fast jag har så himla mycket installerat. Så har jag en jäkla massa Missing kuids. Undra hur mycket matrial som det finns till Trainz på okända sidor, som man inte har hittat än.

Tänk om man kunde ta bort eller arkivera objekt inne i själva TRS2006. När man sätter ut objekten, då man ser vad det är för någonting. Har så förbannat mycket skit installerat och gå igenom allt i CMP, där man oftast inte ser vad det är för något. Tar säkert ett halvår för mig. Så tänk efter flera gånger. Är det här något att ha.
Ojdå, där låg man i lä. Då kan man ju fortsätta att tanka hem grejor utan att behöva tänka på det. Annars känner man igen sej, med CMP som hänger sej osv. Och det är som du säger, man tankar ner och skriver upp på lappar och allt möjligt (som man sen tappar bort) vad grejorna heter och när man sen håller på att bygga och ska leta fram ett specielt objekt och inte har en susning vad det nu var det heter är det ett helv*te. Kan tänka mej hur långa dina "rullar" i Surveyor är, object m.m. Och faktiskt, jag köpte mitt TRS 2006 på rea på Jula-butiken så sent som i Maj i år för 99:-. Bland det bästa reafynd man gjort. MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 14:24   #956
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal
Passa dej, har dej "under lupp" . Glömmde att säga, plattformen är Tomas nya beta. Guldgrejor igen MVH. Ekan
Jahaaa! Det är DU som är den där storebrodern som ser mig? "Storebror ser dig..."

Oja! De nya plattformarna är grymmesnygga!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 14:31   #957
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas
ett tips, lägg till raden
-showkuids
i trainzoptions.txt filen så visas objektets kuid nr inne i surveyor när du markerar objektet i listan. Sen får du skriva ner alla kuid nr på det du vill ta bort, gå in i CMP och radera. Mycket jobb kanske, men ett förslag på hur man kan underlätta det.
Jag kör ju TRS2004 men det bör gå att göra så i TRS2006 också.

/Tomas
Tackar för tipset.
Detta måste provas.
Som det är nu, så är det helt enkelt för jäkligt mellan varven med Trainz.
Man tappar liksom sugen ibland, när man bygger och ledsnar för att man inte hittar grejerna bland allt skit som har slunkit med.

Kanske lite fel uttryckt med skit, säkert mycket bra saker för andra. Men tyvärr sånt, som inte jag har användning för. När man vill köra svenskt. Har ju blivit en hel del utländska signaler, hastighetsskyltar m.m. när man har laddat ner banor. Så att säga, att det är skit. Är ju inte direkt det jag menar, men inget som jag har någon större användning utav.

För vad hade egentligen Trainz och MSTS varit. Om det nu inte hade funnits denna mängd utav objekt att ladda ner, kan man fråga sig istället.

EDIT: Fungerar alldeles utmärkt även i TRS2006. Detta kommer att underlätta mycket vid gallring utav objekt. Synd att jag inte har beklagat mig, så mycket utav detta tidigare.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg -showkuids.jpg (70.7 KB, 267 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2008-10-18 klockan 18:57.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 00:09   #958
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Slänger in några bilder efter att ha inst. om TRS. Det gick vägen den här gången också. Kolla in rundningen på plattformen, Tomas mästerverk igen. MVH. Ekan
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_005.jpg (276.6 KB, 257 visningar)
Filtyp: jpg Screen_021.jpg (278.6 KB, 257 visningar)
Filtyp: jpg Screen_028.jpg (252.2 KB, 252 visningar)
Filtyp: jpg Screen_030.jpg (266.5 KB, 251 visningar)
Filtyp: jpg Screen_031.jpg (283.3 KB, 250 visningar)

Senast redigerad av ekankal den 2008-10-19 klockan 00:18.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 09:21   #959
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Återigen, Ekankal, jag säger inget, för du vet redan vad jag tänker säga

Vilket underbart sött litet stationshus! Vad heter det?
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 12:02   #960
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

underbart snyggt! och är det Tgojs TMZ lok mitt öga skådar i fjärran??
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009