Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-11, 00:04   #91
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Kan inte säga mer än !
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 16:52   #92
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tackar för feedback!

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Jösses så vacker, skulle bara mattas ned något.
Tror inte den var så blank och fin ens när den rullade ut för leveransfoto.

Då har du inte sett leveransfotona
De är så spegelblanka att man kan se reflektioner av byggnader bakom fotografen på trädelarna!

Vagnen blir nog mörkare i Trainz sedan. (men dock är Trainz rätt uselt på att hantera ljus, så allt ser blaskigt ut.) Också hade jag tänkt att göra några texturer att byta mellan, med olika smutsighetsgrad.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 21:16   #93
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Jag har en fråga: hade verkligen den handbromsade varianten bromsbackar på båda sidor om hjulen som din modell har?
De flesta handbromsade vagnar jag sett har bara bromsbackar på en sida av hjulen....

Jag hoppas min vagn blir lika snygg!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 17:00   #94
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Jo, alla vagnar ur -3-serien (1898-års modell) hade dubbla bromsbackar, det är det enklaste sättet att skilja på dessa modeller och tidigare modeller (-1 och -2-serierna) som, som du säger, hade enkla bromsbackar.

Just N3 är väldigt lik den tidigare modellen N1, där de bromsade vagnarna hade enkla backar.

På smalspår och privatbanor kan det säkert ha skiljt sig, men de flesta privatbanor lät (precis som jag) bygga sina N3 vagnar efter SJ's orginalritningar.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 20:06   #95
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Också kommer N3 med bromsplattform, bara för att det är så roligt att rendera och leka med reflektioner.

Vagnen är nummer 22217, levererad från ASJ i Linköping 1909, i en serie på 50 vagnar.



Totalt fanns det 385st N3 utan broms och 610st N3 med broms den 1 Januari 1912.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 20:34   #96
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Ser mycket bra ut!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 21:41   #97
Gunter 2
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Insjön,Dalarna
Inlägg: 287
Skicka ett meddelande via MSN till Gunter 2
Standard

snyggt!!!!!!!!!! jag har bett en kompis fixa ritningar till ångfinckan
__________________
jag Kan ha spår av Dyslexi SILJANS BANAN!!
Gunter 2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 21:54   #98
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Också kommer N3 med bromsplattform, bara för att det är så roligt att rendera och leka med reflektioner.

Vagnen är nummer 22217, levererad från ASJ i Linköping 1909, i en serie på 50 vagnar.

Totalt fanns det 385st N3 utan broms och 610st N3 med broms den 1 Januari 1912.
Sjutton vad snyggt Korvtiger!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 22:20   #99
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Ja den ger verkligen suverän!

Man jag måste fråga, all den fina renderingen komer den med in i Trainz eller gör trainz sin egen rendering?

BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 22:22   #100
Rasmus96
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard

Ja det blir riktigt snyggt
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 22:31   #101
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Också kommer N3 med bromsplattform, bara för att det är så roligt att rendera och leka med reflektioner.

Vagnen är nummer 22217, levererad från ASJ i Linköping 1909, i en serie på 50 vagnar.



Totalt fanns det 385st N3 utan broms och 610st N3 med broms den 1 Januari 1912.
Hi man,
den ser ruskigt bra ut! Vad Blender och du kan märker jag nu!
"när kommer den ut?" får man inte säga, men när den kommer ut blir den en praktpjäs!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 16:51   #102
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tackar för alla kommentarer, kul att det gillas!

Bjornl: Renderingen görs helt annorlunda i Trainz, mycket mer basic, men jag kan tala om att mycket av de snygga effekterna, skuggor under lister, under taket på bromshytten och runt bromsgrejerna på hytten är alla handgjorda i texturen, så de kommer med. Spegeln under vagnen kommer dock inte med i Trainz... Jag kan avslöja att den ser riktigt bra ut i Trainz faktiskt, det får ni se bilder på senare.

Lan: De kommer ut när de är klara, brukar det väl heta...
Vad som skall göras är last, fixa textureassets (texturerna är snart klara!) och sedan skall NN3 fixas med last och 6 unika texturer. Jag kan nog lova att de kommer ut inom en månad i alla fall, men tala inte om det för någon, ifall jag inte lyckas hålla det jag lovar.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 18:02   #103
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Här kommer den lovade bilden från spelet. N3 med och utan bromshytt.

__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-23, 01:39   #104
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

När jag fick igång TANE så började det att klia i fingrarna efter något litet trevligt projekt att sätta tänderna i, så jag började på att kika på en gammal idé jag hade redan när jag byggde N3/NN3 vagnarna, nämligen syskonet I3.

Låt oss bläddra bakåt i historieboken. 1898 så tyckte SJ att deras godsvagnspark började på att bli lite väl spretig och ålderstigen, samtidigt som de många nya linjerna som öppnades på den här tiden krävde mängder med godsvagnar. Så man satte ritningsbyrån på att skapa ett par standardvagnar som man sedan lade beställningar på av vagnsverkstäderna som det fanns gott av runt om i landet. Detta resulterade i 1898 års godsvagnsstandard med litteran som G3, I3, N3, NN3 och R3, av vilka vi känner igen samtliga. G3, N3 och NN3 har jag byggt och R3 (som SGGJ R) har Lan byggt. De flesta av dessa vagnar var 9 meter över buffertarna och hade ett axelavstånd på 4 meter. Vagnarna kom i två (tre för G3) varianter, med eller utan bromshytt. På denna tiden så handbromsades nämligen alla godståg, så i runda slängar hade var tredje vagn som SJ beställde bromshytt och handbromsutrustning, resterande vagnar saknade helt broms.
Under 20-talet så började man att montera tryckluftsbroms eller tryckluftsledning på godsvagnarna. Exempelvis så kan man se i 1924 års utgåva av Särtryck 77 (http://www.samlingsportalen.se/digit...autoindex.html) där man listade alla väsentliga ändringar på lok- och vagnsparken att hela 1244 godsvagnar fått tryckluftsbroms system Kunze Knorr och inte mindre än 3175 godsvagnar fått ledning för tryckluftsbroms under det gångna året.
1922 hade SJ en stor omlitteringsreform, då alla godsvagnars litteran ändrades genom att man tog bort siffrorna och ersatte dem med bokstäver som talade lite mera om vagntypens utformning. G3, N3, NN3, I3 och R3 blev härmed Gs/Gsh/Gsk, Ns, NNs, Is och Rs, där 's' stod för "stor bärighet" (minst 12 ton) ,'h' stod för "inredning för hästtransport" och 'k' stod för "inredning för köttransport"(köttkrokar i okyld vagn, ja, det hade inte hälsovårdsverket gått med på idag inte! ). Under 20-talet så lät SJ även bygga om många vagnar av littera Ns, Is och Rs till öppna vagnar med plåtlämmar, littera Os.

I3/Is då? Det var en öppen vagn avsedd för bulklaster så som spannmål, kol eller betor. I Skåne var liknande vagnar vanliga att frakta sockerbetor i. Har även bilder på där man fraktar gatsten i dem. Både gavlar och sidoväggarna var löstagbara, så att vagnen kunde omvandlas till något ganska likt en NN3 vagn utan stolpar. (dock har jag inte lyckats hitta någon bild på detta) De två näst yttersta luckorna på sidorna var nedfällbara för att kunna tömma vagnarna. Den 1 januari 1912 så hade SJ 1272 stycken I3 utan broms och 421 med bromshytt, men jag misstänker att fler vagnar tillkom efter det.


SJ I3 16135 i TANE

Det kommer att komma en I3 variant med bromshytt också, precis som N3/NN3, dessutom ska jag passa på att göra en TANE-uppdatering på dessa vagnar för deras texturer blev väldigt ljusa och blaskiga inne i TANE. Sedan när jag ändå har farten uppe så skulle jag vilja passa på att uppdatera mina Gs vagnar till riktiga G3 vagnar, för just nu är de hopplöst historisk inkorrekta.
Det är vad som väntar framöver, men just nu skulle jag på Korvtigers digitala verkstad vilja hälsa alla en god jul!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-23, 08:51   #105
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Härligt att se att Korvtiger fått bygglusten åter. Själv sysslar jag mest med att "tanelisera" mina lok och vagnar i bokstavsordning och är långt från Y, men var tvungen att göra en avstickare och lägga in YEJ betvagnar.
För efter denna historielektion kom jag ihåg att jag gjorde betvagnar under mitt Wollsjöäventyr, på bilden syns en bromsad och en obromsad J-vagn dragna av ett SJ W-lok och med Bombi Bitt som bromsare med sockerbetor i lasten.

God Jul och gott nytt år !
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-12-23 081516.jpg (164.8 KB, 104 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009