Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > MS Trainsimulator 2 - Allmänt om MS Trainsimulator 2

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-18, 02:57   #31
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Fredrik har helt rätt, att skriva om de olika simulatorerna här på forumet är upp till oss alla.

Mitt inlägg var i första hand att svara på Fredriks inlägg och att jag uppskattar nyhetsinformation på Svenska 3D Tåg's startsida. Det blev en notis inskjuten här om att jag tyckte det saknas nyhetsinformation om andra simulatorer också, speciellt när det finns nyheter att förmedla. Detta var inte huvudsyftet med mitt inlägg, men när jag läser det i efterhand så var det väl inte så självklart.

Om inte Fredrik hade skrivit om detta nystartade företag på startsidan, så hade jag förmodligen fortfarande varit ovetande om detta.

Jag avslutade också med en förhoppning att vi får en simulator till, att leka med.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 13:15   #33
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

En ny intervju med Rick Selby och Kathie Flood om CGF här:

http://www.gamasutra.com/php-bin/new...hp?story=25919

Inga feta nyheter om vad deras projekt är än, men säger att det "snart" kommer nyheter.

Bra att se att man anser att närvaron och kontakten med communities är bra och värdefull. Han passar på att närvara med detta inlägg:

http://forums.uktrainsim.com/viewtop...18977#p1218977

"100% säkert att det inte kommer en tågsimulator från Microsoft"...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2009-11-11 klockan 13:26.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 20:24   #34
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Om jag får spä på lite i spekulationerna då… Inga nyheter som jag snubblat över, utan bara mina egna tankar efter att läst o funderat över sådant som finns tillgängligt…
Några har mer krasst och nyktert påpekat i den här tråden att vi inte ska förvänta oss för mycket i närtid och också att det finns andra simulatorer att ägna sig åt och att skriva om… Men, tanken med denna tråd var just att spekulera lite och jag passar på med det innan vi vet mer… Så, hoppas jag är ursäktad att jag spinner vidare i mina fantasier…
I min värld, så TROR jag att Rick och kompani har kontroll på koden för det arbete som ACES sysslade med. Jag tror det av följande skäl:
·CFG ÄR faktiskt finansierad och igång. Vilken finansiär skulle gå in i ett sådant här stort projekt om man inte visste att man har kontroll på vad Microsoft tänker göra. En finansiär går ju alltid in i något för att så småningom få avkastning av sin investering, inte langar man in stålar för att det är kul med simulatorer… Och inte går man in med stora pengar om Microsoft skulle ligga och lura med ett liknande koncept.
·Rick säger självsäkert att han är 100% säker att Microsoft inte kommer att ge ut en tågsimulator… Hur kan han säga det? Jo, jag ser ingen annan möjlighet an att CFG har avtalat med Microsoft om full nyttjanderätt av det materialet som ACES skapat. Vilket i sig är också det rimliga för Microsoft, bäst utnyttjande av det upparbetade värdet sker ju om ACES-gruppen kan samlas igen och ta vid där arbetet slutade. Det rimliga ligger dessutom i att det är det enklaste sättet (kanske det enda?) sättet för Microsoft att få tillbaka något av det investerade materialet.
·Att Rick postar i tågsimulator-forum är ju naturligtvis så att man avser att utveckla en tågsimulator. Varför skulle man annars posta i tågsim-fora?
·I press-releasen 12 oktober sa man såhär:

Our previous efforts focused on building traditional simulation titles. However, now we get to redefine what a simulation game can be. As a designer, that is incredibly liberating.” From a gameplay standpoint, Cascade Game Foundry is looking to broaden the market. “The hardcore simulation fan is the critical foundation, but why stop there?” says Selby. “We want to deliver unique experiences that appeal to diverse audiences around the world.”Flood, a former Microsoft Senior Program Manager with 15 years of industry experience, is excited about the possibilities. “We want to combine the naturally inquisitive nature of the human spirit with the stunning resources of the planet.

I mina öron låter detta som Microsoft ESP;
http://www.microsoft.com/esp/
Man kan säga att ESP är simulatorkärnan för FlightSim-X och i ESP v2 så skulle den vara mer orienterad för att även hantera landnära objekt. Låter rimligt i och med den just nu stoppade MSTS-2.
·I den artikel 10 november som handlade om intervjun, så sägs följande:

Resetting The Genre

Selby sees an opportunity to "step back and do a reset of what sims could be about." The genre has traditionally focused on the same elements; vehicles, for example. "We thought there's a lot more you could really do with this," says Selby.

The hardcore simulation audience is "a very loyal, viable entity for us to pursue," he says. "But I think there are some things we can build into the sim titles to give them more of a broad appeal."

For example, Flight Simulator pleased its hardcore fanbase with its detailed renditions of the nuances and details of flying. "That's all still valid," says Selby. "But what's missing is... if you start thinking about what you could do around those single-player experiences that do simulate some aspect of a life or a location, suddenly you start to see a lot more opportunities."


Även detta låter I mina öron som ESP.
En bra artikel om ESP hittade jag här:

http://www.simpilotnet.com/index.php...=202&Itemid=32

Mycket flight-sim-orienterad, men jag fastnar på de sista styckena där man säger:

While Microsoft ESP version 1.0 has been optimized for aviation, there is a solid mid-to-long term “roadmap” for Microsoft ESP to expand its capabilities into ground and maritime operations, indoor and avatar-centric simulation. (We already mentioned that Microsoft ESP v2 will have ground vehicle capabilities.) Microsoft ESP’s future holds countless possibilities. Just imagine a simulator that allows you to fly planes, drive trains, race cars and walk around like a person.


Så, som avrundning av denna kanske mer än tillåtna spekulativa fundering och såklart också färgat av hur jag egentligen skulle vilja att det är, så tror jag följande:
·CFG har köpt full nyttjanderätt av ACES produktion. Hur det sker affärsmässigt bryr jag mig egentligen inte i, det finns ju många tänkbara scenarier på det temat, men det bör vara rimligt även för Microsoft. Vad ska de med ett material vars huvudsakliga värde endast kan realiseras av de forna medarbetarna?
·I rätten ingår att använda sig av allt runt ESP, inkluderande FS-X och MSTS-2.
·Den demo man säger sig snart presentera är kanske en något omformad MSTS-2, med nytt namn och för att kunna passa i det nya helhetskonceptet.
Passar på att posta detta innan vi vet mer, så jag ohämmat kan spekulera fritt… Allt ovan skrivet finns ju inga sanningar i (än i alla fall!), så ta det som ni vill…
Sen får jag väl skämmas när det visar sig att det ser helt annorlunda när CFG presenterar sitt koncept, men det får jag väl ta då...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2009-11-13 klockan 20:32.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-14, 13:29   #35
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Intressant läsning.
Och för all del, spekulera på bara.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 12:16   #36
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Ny intervju;

http://www.incgamers.com/Interviews/...ndry-interview
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 11:52   #37
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Jag förstår inte riktigt. Kan du förklara lite enkelt om det är eller
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 12:23   #38
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt. Kan du förklara lite enkelt om det är eller
Det är nog varken eller... eller ja negativt är det väl inte. Inga nyheter, mest massa ord om de fantastiska potentialerna med det nya konceptet, men inget konkret alls.

Att man visar bilder från en tågsimulator (MSTS-1) och flygsimulator, så får man väl förmoda att det åtminstonde är dessa grenar man utvecklar...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 13:18   #39
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Tack Mazz!
Så det är fortfarande spekulationer.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 13:25   #40
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Tack Mazz!
Så det är fortfarande spekulationer.
Jajjemän, så det gäller att spekulera på innan vi vet för mycke...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009