Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om modelljärnvägar

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-02-18, 20:00   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard mj-grejs

Modelljärnvägshobby har för mig lite granna förändrats med 3D-skrivarnas intåg på marknaden. I vanlig ordning har jag ju flera projekt i grytan, men tanken är även att känna på vad som är möjligt och vettigt att göra.


Det går att få väldigt detaljerat helt klart, detta är H0


Ett Bg-lok är det tänkt att bli, men av utskriftsskäl så bryter jag ut detaljdelar i egna delar för att få tillförlitligare utskrift.


Saknade ett tak till ett E och väl matchande det som saknades på en gammal DJH-byggsats


Lite utmaning med signaler, det ska ju se bra ut även när det lyser...


En vagn jag gillar, Ao3 1366


Fuskar i Nollan också och där kommer ju 3D-utskrift väldigt till som rätt


Provmålningarna blir snabbfix med Biltemas färger
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2023-02-19, 06:36   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Så förvånad att detaljnivån är så hög!? Få se om det kommer tvinga fabrikanterna till lägre priser?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-19, 15:08   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Så förvånad att detaljnivån är så hög!? Få se om det kommer tvinga fabrikanterna till lägre priser?
Kortsiktigt tror jag inte det kommer att påverka, än så länge tror jag det kommer vara entusiastorienterat med 3D-utskrifter då det dels är en del pyssel att faktiskt få ut en fungerande modell samt att det tar rätt lång tid för en utskrift, mellan 12-18 timmar för en D-korg. Så, än så länge kommer inte tillverkarna se så stor konkurrens.

Sen är väl frågan, "tvingas" fabrikanter till lägre priser finns väl risken att mindre tillverkare slås ut. Det kostar en hel del att utveckla modeller och producera och det måste gå ihop sig.

Men sen vill jag påpeka, det är så mycket annat som 3D-skrivaren kan printa fram till modellrallarens anläggning... Hållplatskurer, staket, bodar, allehanda smådetaljer i oändlighet...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-19, 20:05   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Nej, jag tror inte heller på konkurrens inom närtid, utan tänkte längre fram. Priserna på skrivarna lär ju gå ner. Tänkte i heller inte i första hand på lok, utan mer på vagnar och detaljer. En vagn kostar väl runt 500-600 spänn och kan man skriva ut den, kanske man landar på 200. Säg att man ska ha 30-40 vagnar, ja då blir det en slant!

Såg detta https://www.svensktmjforum.se/forum/...;boardseen#new innan du visa vad du printat ut.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-19, 23:30   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Jo, du har rätt... Vagnar och enklare saker är det som nog först kommer märkas skillnad på. Samtidigt så tror jag utan att veta haha,. men det kommer ändå ta tid innan gemene man/kvinna får ut vagnsmodeller som motsvarar t.ex NMJ : s modeller då det behöver byggas upp ett kunnande hur man får till en utskrift som fungerar hela vägen. Hur håller resinplasten i längden är en annan fråga som vi kanske inte riktigt vet än... Så det är fortfarande ett modellbyggande och många kommer nog i lång tid framöver fortfarande vilja köpa ready-to-run på spåret tror jag. För tillverkarnas och handlarnas skull hoppas jag verkligen att dom inte påverkas allt för mycket, vore dumt för hobbyn om dom inte klarar sig.

Jag skrev ut ett tak till en C3d-vagn i nollan och rakt och fint efter utskrift, men efter några veckor hade det böjt sig lite granna, tillräckligt för att det inte skulle vara roligt. Man kan få tänka i termer om att konstruera in något styvt material för att klara långtidspåverkan. Så det finns en del att tänka på, inte bara trycka på print...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-11-07, 17:55   #6
Bo Andersson
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Malmö
Inlägg: 230
Standard

Hej Mazz.

Hur lång inlärningstid har du själv lagt ner på den nivån du visar.
Bo Andersson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-11-07, 23:56   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Hej Bo, det är en svår fråga eftersom ur CAD-perspektiv så har det ena gett det andra som gett det tredje osv för min del... Min CAD-bana började 1985 med ett elektronik-CAD-system som i botten hade en mekanisk CAD som den byggde på så jag fick lite grann två grunder på en gång. Sen har det fortsatt med diverse olika plattformar både inom ECAD och MCAD genom åren.

Puh, det låter som att många års erfarenhet är nyckeln... Det är det inte. CAD-system är lättare att jobba med idag och det mesta i kunskapsväg går att hitta på Youtube. Att välja en vettig CAD-miljö är en början och gärna läsa in sig på t.ex. 3D-skrivarforum om rimliga skrivare för sitt behov innan man skaffar program och skrivare.

Noggrannhet och metodik är bra att ha när man sätter igång och det vet jag utifrån dina presentationer av allt fint du gjort Bo att det behärskar du.

Som vanligt när man ska på nått nytt, börja med lätta saker... En enkel träplattform eller hållplatskur är väl en spontan tanke på bra saker och då man fått ut dom blir man inspirerad att höja ribban.

Så om man går fram på det här sättet så tror jag inte att inlärningstiden behöver bli så lång men såklart individuellt.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009