Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-30, 13:06   #16
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Ser väldigt bra ut, väntar med spänning på fortsättningen

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger
Sedan tillbaka till gmax där jag satt i många timmar och svor mig förbannad över all UVW-mappning, något väldigt tråkigt och tidskrävande arbete som man naturligtvis kan underlätta med program som UVW-mapper classic eller chilliskinner, om man nu inte finner dom så konstiga att man gör't för hand istället.
Allt detta måsta jag dessvärre gå igenom en gång till iumed att jag bara har gjort det på Gs:en utan bromsplattform.
Måste du verkligen gå igenom allt igen? Själv skulle jag anse att det var lättare att skilja vagnen och plattform åt, mappa bromsplattformen separat och ge den en helt egen textur och sedan sätta i hop bägge objekten igen.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-01, 22:13   #17
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Efter mycker velande fram och tillbaka mellan CMP, explorer och trs 2006 så har jag äntligen lyckats få in både vagn och hjul. Det är mycket kvar att fila på; Dörrar ska på plats, jag ska få hjulens animering att fungera och texturerna ska mörkas efter att dom som lokkalle mycket riktigt påstod blev mycket ljusare och blaskigare.




Seal: Jag har faktiskt tänkt på det men eftersom 'gs med bromsplattform'ens sidor är längre så skulle texturerna bli utdragna om jag inte skulle ändra i den texturen och då skulle jag endå bli tvungen att ändra i UVW-mappningen då jag måste flytta på andra saker. Man skulle ju kunna lägga även dom delarna i den nya texturen. Och sedan är det ju att jag ska scripta så dom blir utbytbara och dubbelt så många texturer som ska bytas ut = dubbelt så mycket trubbel när jag ska scripta det.
Vi får helt enkelt se hur jag gör när jag kommer till den biten.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 23:24   #18
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Ah, tänkte inte på det (eller är bara kanske oförmögen att läsa ) Kan väl annars rekommendera för senare bruk att göra den mer komplicerade modellen först och sen ta bort delar (bromsplatform tex) för att gör den andra

Kul att du lyckats få in den rätt smärtfritt! Gick det direkt på första försöket eller fick du små roliga saker såsom flippade ytor eller längsmedstående hjulaxlar? Talar i egenskap av egen erfarenhet...

Ser väldigt bra ut, om möjligt lite ljus, som du och andra skrev.
Slutligen så undrar jag hur arbete fortskrider.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 17:32   #19
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

"rätt smärtfritt"
Kan säga att jag satt 5-6 timmar och försökte få in eländet i trainz. Först ville inte bodyn och när jag kommit på problemet till det (att jag inte valt en engine-config vilket man måste ha även till en vagn tydligen) så var det hjulen som inte ville visa sig. Detta problem tog minst 80% av ovanstående tid att lösa.(saknad b.r.main dummer i bodyn, vilket jag fattade det som, genom mina tutorialer, att man inte behövde) Jag testade bl.a att skriva om configen som om min CMP var av tidigare version så att man använder:

bogey:______________________________________< kuid:xxxxxx:xxxxx>

Detta protesterade CMP vilt mot tills jag tog bort i configen vilken CMP-version jag använder.
istället för den skall man enligt CMP och enligt content creators guide använda någonting med:

bogeys {
_______0 {______________________________________< kuid:xxxxx:xxxxx>
_______}
}

Detta har jag fortfarande inte fått att fungera, men du kanske vet vad som är fel?
Sedan var hjulen där på rätt ledd och allt. Sedan så fick jag ändra i hjulens config 2 gånger innan animationen ville fungera rätt. Flippande ytor har jag inte heller haft, men jag har små problem med skarvar som blinkar litegrand av okännd orsak, men det är knapp något man ser i spelet om man inte sitter och närgranskar vagnen på ett avstånd av någon meter eller så.
Just nu sitter jag och fixar med dörrarna, de sitter på modellen, på rätt ställe och de öppnas och stängs(eller snarare öppnes och hoppar tillbaka till frame 0 igen.) Nu ska jag bara skriva ett script så de öppnas och stängs när jag vill.
Angående Gs med bromsplattform (i min värld Gsmb), så tror jag att jag inte kommer undan att ändra lite i huvud texturen och i UVW-mappningen som tillhör Gs utan bromsplattform (Gsub) för att få det att fungera. Har nu tänkt om lite och jag tänker köra gafflarna som en egen kuid-fil så att jag kan använda en mer högupplöst textur till dom och får mera plats på huvudtexturen där jag kan lägga bromsplattformen. Vi får helt enkelt se hur det blir.
Jag har även börjat modellera lite på kopplen, och vi får se om jag kan scripta dom själv så att dom och bromsslangarna kopplas ihop. Har även tänkt att göra med ångvärmeledningsslang till personvagnar som användes på 1900-talets första hälft.

EDIT: Föresten, det är ingen som har bra bilder på skruvkoppel som h*n kan dela med sig av?
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2008-12-05 klockan 18:52.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 21:47   #20
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Aj då, dåligt ordval från min sida, hoppas du inte tog illa upp.

Appropå "smärtsamma" saker, hur går det med projektet?
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 22:08   #21
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Senaste nytt:

Det inte hänt så mycket på vagnen, och det mesta som har hänt syns knappt.
-Huvudtexturerna(eller texturen rättare sagt) är mattade (håller fortfarande på med att få till den rätta lystern)
-Dörrarna är på plats helt utan problem, gick på första försöket
-En helt egen textur till gafflarna är gjord och mappad.
-Gafflarna är borttagna från meshen och är gjorda till en helt egen.
-Hjultexturen är något mattad.
-Små justeringar i UVW-mappningen gjord på bodyn. Finns fortfarande någon liten detalj jag ska fixa.


Såhär ser det ut i dagsläget

Destå mer har hänt i mitt huvud:
Redan när jag startade det här projektet visste jag att det här med scriptade koppel var något mer än vad jag skulle kunna åstadkomma. Nu har det visat sig att jag hade rätt. Väldigt rätt. Jag har försökt att göra ett script som gör en texture-replacement och jag har fortfarande inte lyckats få ens en liten text-string att visas i scriptrutan i spelet. I själva verket har jag inte ens lyckats göra ett script som inte har "Phrase error". (fraserings fel)

Det finns ganska dåligt om tutorialer på nätet men det finns en bra som jag hittat. Dessvärre måsta man göra ett scenario till en bana för det och det finns beskrivet hur man gör det i trs2004... Jag använder trs 2006 och i den ser det inte alls ut som det står skrivet. Visst lär man sig av att bara läsa men jag tror jag måste utföra det praktiskt och experimentera själv och byta ut grejjer i scriptet för att lära mig.
Jag har försökt att få det att fungera och det fungerar till viss del. Den delen som inte fungerar är den delen av scriptet som man håller på med. Det viktiga delen.

Vi får se hur det blir med det.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 11:25   #22
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Hoppas att du kan klura ut problemen eller hitta några guider med tips eller liknande. Det du har åstadkommit hittills ser då MYCKET bra ut . MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-22, 22:02   #23
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Måste dessvärre rapprotera att min dator kraschat. Eller den vill inte starta rättare sagt. Vet ej hur allvarligt felet är, men vi får hoppas att hårdisken är hel. Jag får ta itu med det efter julruschen.

God jul på er alla som följer denna tråd!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 21:10   #24
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Senaste nytt:
Min gamla Dell-dator från -05 har som sagt kraschat, troligtvis var det moderkortet som gick och det kan man inte byta eftersom det behövs speciella kontakthål till t.ex. startknappen mm som bara kan återfinnas på det exakt samma moderkort som det jag hade, vilket inte går att köpa.
Detta resulterade till en helt ny burk, en ny processor och nytt grafikkort (När man väl kollade igenom vad som erbjuds idag så visade det sig att dellen inte var så kraftig som jag trodde. 2005 var det en monstermaskin, men idag så var den inte lika monsterig som då), det som sparades var hårddisk och de två dvd/CD-RW-enheter från dellen. Jag halvt trodde att det bara skulle vara att plocka ihop och att de skulle funka. Fel. Som alltid med datorer så är det något som inte fungerar riktigt som man tänkt sig från början. Hårddisken, eller hårddiskarna kanska man ska säga var det som strulade. Det är nämligen så att det satt två 160 GB diskar i dellen som används med ett system som kallas RAID (RAID-0 närmare bestämt för den mera datakunniga) Detta menas att man har flera hårddiskar, men i datorn fungerar den som en C:-disk. Om du sedan sparar en fil i datorn så lagras halva filen på varje disk (eller 1/3 på varje om du har 3 diskar osv).
Problemet?
När den lägger filerna på bägge diskarna behöver den en kontrollkod för att veta vilka "fildelar" som ska paras ihop med vilka. För det behövs ett litet controler-kort som sitter i datorn precis som ett grafikkort eller ljudkort.
Det kortet är på dellen inbyggt i dennes moderkort.
Man kan inte köpa ett sådant kort som ett kort eftersom kodningen är unik och kanske tillochmed bara finns i delldatorer av samma modell med exakt samma moderkort.
Knivigt va?
Som tur är så känner jag en med en exakt likadan dell som jag hoppas få låna för att föra över det som finns på diskarna och sedan lägga in på en extern hårddisk som jag använder som backupdisk (backup? det ligger en 10 000-tal bilder på den, men gmax-filer eller annat trainzrelaterat då? Nej. Men hädanefter kommer jag nog att kopiera över mitt arbete med jämna mellanrum på den disken.)
Dels kommer jag att slippa sådanahära problem i framtiden genom att jag har köpt en ny disk idag på 500GB som jag satt in och installerat Win. XP på. (Det är faktiskt den nya datorn jag skriver ifrån nu för första gången! )
Sedan kommer jag att sätta in de bägge andra diskarna på vardera 160GB och formatera om dom så att dom inte fungerar som RAID-0 diskar utan att dom är en egen disk var och en för sig.
Jag beräknar ha tillbaka mina filer inom en vecka.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 19:51   #25
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Någon som saknat mig? Nejdå, jag har inte dött.

Efter betydligt mycket mer strul än väntat (som alltid med datorer) så har jag nu lyckats rädda mina kära filer, eller ja, alla utom den "stora" banan jag har byggt som jag visat lite bilder på. Men den är ju inte lika intressant.

Sedan sist har jag gjort en textur till Gs en med bromsplattform och satt den på vagnen. Eftersom jag inte har så mycket tid i helgen så byggde jag ihop den lite fort och det är brister både här och där, men det får jag fixa senare. Angående scriptingen så har jag skrotat den idén. I ett sista desperat försök så förökte jag kontakta Tomas, men han behagade inte svara. Antagligen för upptagen med TS2009 och Railsimulator m.m. Detta kommer att leda till att varje textur kommer att vara en egen vagn i listan och heta Gs/ägare/nummer och ev. with brakeplatform om den har en bromsplattform. Dessutom kommer dörrarna att förbli där dom är. Animationsfilerna ligger dock med i vagnarna, så vem som helst som kan scripting, kan, om den vill och efter att ha frågat mig fixa det själv.


Gs med bromsplattform som den ser ut idag. Texturerna fick en mycket snyggare nyans än GDJ 1629-texturen(som jag fortfarande inte fixat) tycker jag.


Närbild på märkningen, Sj 27748. Båda vagnarna som finns nu kan återfinnas hos mfGDJ och är gjorda efter bilder på deras gamla hemsida.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 21:27   #26
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Hej korvtiger,

En riktigt snygg vagn du håller på med! Jag håller precis på med att slutföra STW Koppel som är skriptstyrd. Det är en regel man lägger till i Surveyor. Man lägger in ett antal attachments i modellen samt koppling till dessa i config. Därefter fungerar koppel, huvudledningsslangar och slutsignaler ungefär som verkligheten. Det är ännu under konstruktion, men vill du labba med den får du gärna testa.

Jag håller även på med texturswapping på de reviderade STW-vagnarna. Du kan använda skriptet om du vill. Det bästa sättet att lära sig är att se färdiga exempel som man mixtarar med. Det är så jag gjort.

Enda haken är att jag gått över till TS9 så det finns inga garantier att det funkar i tidigare versioner.

Mats
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 14:16   #27
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Jaa du "Korven" när man inte hittar rätt ord får man låta smilies-gubbarna prata i stället.
Kan bara och göra .
En smaksak kanske, men skulle den inte göra sej ännu lite bättre i en liten aningen mer brunaktig nyans (ja ja, jag ska ge mej ).
Förb*nnat tråkigt bara att du tappade banan i.o.m. datorhaveriet. MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 16:52   #28
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Mats: Det där med kopplingen låter strålande! Och om du och resten av STW tillåter så kan vi fixa det till dessa vagnar. För tillfället har jag en attachmentpoint som sitter exakt där dragkroken sitter, men om det behövs fler så är det inget problem att sätta dit.

Vilka vagnar från STW har texture replacement? (om det var det du menade att jag kunde kika på) Skulle vara toppen om jag kunde "låna" lite (eller nästan allt rättare sagt ) för att få till vagnen som jag vill ha den.

Dessutom skulle det vara kul om du skulle kunna förklara hur man fixar så att dörrarna kan öppnas och stängas via scriptrutan. Om du nu vet hu man gör det. Har försökt att kika på hur Paul Hobbs gör, men det är svårt att skillja allt åt då det finns bluestar-script, scriptade animerade bromsar, disable physics-script, texture replacement-script samt att dörrarna är scriptade för att öppnas när man lastar/lastar av.

Ekan: Man tackar för komplimangerna! Hur menar du med "brunare"? Menar du mer så som gafflarna i den undre bilden i mitt förra inlägg är?
Om man sedan tittar på bromsplattformen så ser den väldigt enfärgad ut och allting smälter ihop med varandra och man ser inte riktigt vad som är vad. Det ska fixas bl.a.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 17:02   #29
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Nja, tänkte väl på hela vagnen egentligen, men nu när man har kikat på bilderna ett tag så är det nog inte så tokigt ändå, för buffertar, boggier m.m blir väl mörkare antar jag.
Det är väl Hbis-vagnarna som har texturreplacement tror jag
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 23:04   #30
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Mig veterligen har jag inte släppt några med texture-replacement. Det surrar kanske runt någon beta, jag minns inte. Jag har rätt mycket på gång men har inte fått till det med sista finputsningen. Som det är nu har T44, Hbis och Gbs texture-replacement samt nya skriptade koppel. Jag lägger upp Hbis imorgon så kan du kika på den och använda skriptet.

Det skall finnas två punkter för kopplen och fyra för slutsignalerna. På din vagn lär dock äldre slutsignaler behövas. Koppelpunkten är vid 0 höjd för att alla vagnar skall få samma höjd. Den används även för luftslangen som också behöver vara synkad.

Dörrarna låter riktigt intressant. Jag skulle själv vilja gröpa ur Hbis och Gbs men har inte kommit så långt. Att styra en animering via skript är inte så svårt. Har du animerat med dummies och exporterat kin-filerna? Att få en dörr att öppnas via en kryssruta är inga problem. Men frågan är om animeringen även skall styras av industrierna, dvs vid lossning/lastning? Det har jag inte labbat med så det kräver lite forskning.

Paul Hobbs skript är mycket bra, med kommentarer. Där har jag lärt mig mycket, men det blir snabbt rörigt.

Mats
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009