Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-11, 00:44   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Skugga mellan spår

Har klonat ett dubbelspår från DLS, JK Concrete Tie 2T 16m 2.5m av signaturen Jaleel, och bytt namn till Bensland 2T rail i config-filen under "username".

Därefter har jag ändrat i Config-filen så att spår och ballast ska vara TRS19 Track 1 Procedural. Det var inte så svårt. Bara bytte kuidnummer på två ställen. Så långt är det bra.
Men, det uppstår en kraftig skugga mellan spåren. Provade att använda ett annat spår, med samma resultat.

Går det är få bort skuggan på något sätt. Är det någon som vet?

På bilden: Benslands dubbelspår anslutet till två separata spår av samma typ.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2 track med skugga.jpg (184.0 KB, 71 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-06-11, 22:27   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Jag skulle gissa på att det är någon av LOD-nivåerna (level of detail, alltså förenklade versioner av spårets mesh, som används när man ser spåret på avstånd för att spara på datorns resurser) som har en mesh som inte "sluter tätt" mot marken, vilket resulterar i en skugga. Dock ser skuggan onormalt lång ut. Syns den överallt på banan (vilken riktning spåren än går i)? Förändras skuggan om man ändrar solens position? Prova att sänka ned spåret någon decimeter och se om det försvinner.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-11, 23:27   #3
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack Korvtiger för tipsen - men de hjälpte inte.
Sänkning - skuggan ligger kvar.
Morgon-kväll - skuggan rör på sig och följer solen.

Bifogar de två Config-filerna, som är nästan identiska. Det enda är att jag bytt ut spline-kuid på två ställen från JK-s original kuid till TRS19-spåret.

Tittar man i original-configen och sedan på vilket spår som används som bas så är det <kuid:61015:38752> JK Concrete Tie 1T 16m. Och tittar man i den så finns det flera saker, enligt bilden. Vad jag misstänker är den tga som heter rails.tga. Den visar en svart ruta till höger, enligt bild. Om den bilden används på något sätt också till spåret? I så fall kan jag kanske inte göra något?

Om inte - då lägger jag istället vanliga enkelspår och skapar dubbelspår på så sätt. Det är kanske enklast så också, då gör jag heller inte intrång i copyrighten.

Hälsningar
.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1A Spåret sänkgt.jpg (114.1 KB, 57 visningar)
Filtyp: jpg 1B morgon.jpg (105.0 KB, 57 visningar)
Filtyp: jpg 1C kväll.jpg (102.9 KB, 57 visningar)
Filtyp: jpg Innehåll i originalfilen.jpg (131.3 KB, 58 visningar)
Filtyp: jpg RailTarga.jpg (59.1 KB, 56 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: pdf Bensland config.pdf (12.2 KB, 12 visningar)
Filtyp: pdf JK config.pdf (12.1 KB, 12 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-12, 22:33   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Skulle nog tro att det handlar om en blandning av PBR- resp. vanliga texturer.
Brukar bli sådana där övergångar/skuggor mellan en PBR marktexture och en vanlig dito till exempel.
Är någon av texturerna som används (marktexturen, texturerna till spårens ballast, etc) i PBR version, men inte alla, har du nog felet där.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 19:05   #5
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack alla, men jag har nu funderat färdigt. Jag lägger ner försöket med dubbelspåret. Det är inte så mycket spår lagt så att jag lätt byter ut det mot att lägga två enkelspår parallellt, "som vanligt".

Anledningen till att jag ville ha JK's dubbelspår var att de redan var lagda i rätt trafikriktning, alltså för högertrafik, där det vänstra spåret är för motsatt trafik. Till skillnad från många andra färdiga dubbelspår som finns på DLS, där all trafik går i samma riktning på båda spåren.

Klart att jag kan använda JK'spåret i original men då blir det inte samma ballast som på övriga linjer. Dessutom är skuggan kvar, också i originalet. Misstänker fortfarande att det är grundbilden för texturen, "rail.tga", som är orsaken.

Avstår från att hålla på och manipulera mera.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009