Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-15, 10:48   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard Godsvagnsprojekt

Hej!
Jag har nu sedan sommaren studerat 3Dmodellering i gMax och för någon månad sedan kännde jag mig tillräckligt duktig för att göra något av mina kunskaper så det blev en liten godsvagn. Det är fortfarande mycket detaljer kvar och rendermodellen är gamal för att det tog ett tag att få ut den ur gMax och in i Blender, men tillslut lyckades jag. Rendern är väll inte heller den bästa men det är faktiskt 2:a eller 3:e gången jag använder programet.
Är glad någon kan se vad det föreställer.



Ser nu att jag missat att få med den bakre hjulaxeln och det är fixat nu i den modell jag bygger på.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-11-15, 11:17   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

ser skit fint ut!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-15, 11:43   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Oops!! Var visst nån som hade dolda talanger . J*vligt snyggt jobbat. MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-15, 13:47   #4
andreas_92
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Laxå, Örebro län
Inlägg: 235
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Standard

håller med riktigt snyggt!
__________________
Mvh Andreas
Kör just nu TS 2009.

www.fleischmann.de
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-15, 19:35   #5
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Ser riktigt bra ut

Tror du att du skulle kunna lägga upp en wireframe-bild, tycker mig kunna se några små konstigheter i meshen som jag kanske kan hjälpa till med? Men det kan naturligtvis också vara renderingsinställningarna som spökar
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-15, 19:49   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Tack för kommentarerna!

Sealpower: Hjälp motages med glädje. Vet ej hur man gör en wireframe-render med blender så jag får kolla om jag kan hitta någon guide på hur man gör, men antagligen är det inställningarna eller gmaxexporten som spökar som du sa. Vad var det du tyckte såg märkligt ut?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 11:58   #7
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej!

Mycket fint!
Är det smalspår? Ser nästan ut så.

Fortsätt och bygg vidare på den.

Hälsningar
Kalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 21:36   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Nej, det är inte smalspår. Litterat är Gs med bromsplattform, det finns en utan bromsplattform också som jag hade tänkt att göra. Jag tror att det finns en version av den här vagnen i smalspår (litt Gsp?) och jag skulle kunna tänka mig att göra den om jag fick måtten/ritningar på den för jag tror den är mindre än 1435mm versionen.

Är nu klar med meshen till vagnen. Tyckte den här rendern vart bättre än den senaste


och jag har även lyckats göra en wireframerender:


Vad som komma skall är:
- poly-bantning (senaste innom Gi )
- texturering, hade tänkt mig att göra flera texturer med olika vädring som man sedan via "script rutan" i spelet ska kunna byta.
- animering av sidodörrarna (som man kan öppna via "scriptrutan")
- lite scriptning.
Och jag hade även tänkt mig göra "animerade" kopplingar och bromsslangar som sätt ihop när man kopplar ihop två vagnar som stödjer scriptet. Om någon är intresserad så kan jag försöka förklara hur jag har tänkt mig det. Tyvärr så vet jag lite för lite om scripting för att egentligen kunna genomföra detta, så om ni kan hjälpa mig så är jag mycket tacksam! utan hjälp blir det nog inget av det här sista!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 23:02   #9
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

En stor eloge till dej "Korven". Mycket mycket snyggt jobb . Hoppas att det löser sej med scriptningen också. MVH. Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2008-11-16 klockan 23:04.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 00:12   #10
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Ser mycket bättre ut nu, måste varit inställningarna... såg nästan ut som du hade en massa smoothing-errors eller andra allvarligare mesh fel tidigare

Men så var visst lyckligtvis inte fallet och nu ser det alldeles utmärkt ut
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 20:12   #11
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Ekan: Får se hur det går; scriptet i trs likar java lite om jag inte har fel, och java (+html) är väll det jag kan bäst av alla scriptspråk. Får väll rådfråga den stora mästaren Tomas annars.
Kanske kan det hända att jag lyckas själv.

Seal: Jag hittade en knapp som jag tryckte på och rendern blev då "utan smoothing errors." Vettefan vart den knappen tog vägen sedan, men jag får hoppas att jag hittar den igen
Problemet uppstod nog iumed att jag renderar hela vagnen som ett objekt pga jag exporterade den från gMax som ett objekt för att underlätta det eftersom man till 50% får göra exporteringen för hand genom att kopiera in en text i ett textdokument och göra om det till en .obj-fil. Gmax gör det ju inte heller lättare när man bara kan kopiera 1/40 av hela texten åt gången...
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 14:36   #12
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Nu har jag suttit i någon vecka och först gjort en texturmall och sedan gjort en grundtextur som jag ska utgå ifrån när jag gör alla olika texturer. Sedan tillbaka till gmax där jag satt i många timmar och svor mig förbannad över all UVW-mappning, något väldigt tråkigt och tidskrävande arbete som man naturligtvis kan underlätta med program som UVW-mapper classic eller chilliskinner, om man nu inte finner dom så konstiga att man gör't för hand istället.
Allt detta måsta jag dessvärre gå igenom en gång till iumed att jag bara har gjort det på Gs:en utan bromsplattform.


Halvtaskig render i blender. Är glad att jag fick UVW-mappningen att fungera över huvudtaget även om man fick leta länge bland alla dessa knappar som det finns i överflöd


Jag fann det så roligt med rendering och efter en liten editering i photoshop så såg det ut såhär.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 16:28   #13
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Thumbs up Kanon!!!

Hej

Det där blir säkert mycket fint när vagnen blir färdig. Tycker om den naturliga lite matta färgen som du fått fram. Det är annars lätt att det blir lite plastigt.
Vagnen är ju också mycket fin vad gäller naturtrogna detaljer.

Kanske skulle du försöka mörka ned färgerna lite. Objekten har en tendens att bli lite för ljusa när de kommer in i trainz och ställs upp tillsammans med naturen i Trainz.
Fast det är ju en smaksak. Alla behöver ju inte tycka som jag.

Ser fram emot att få koppla din vagn till ett lok och köra iväg.

(använd TOE så ser du hur det kommer att se ut i simulatorn).

Vänliga hälsningar
Kalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 19:08   #14
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Kan bara säga att jag är IMPONERAD av ditt jobb . Hoppas bara att ditt tålamod räcker till när du håller på med den "tråkiga och tidskrävande" biten. Ser fram emot att kunna koppla några svenska äldre godsvagnar efter ånglok och Jannes "träkorgar" då det inte finns allt förmycket att välja på av den varan. Keep the good work up. MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 19:48   #15
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Tackar så mycket för kommentarerna!
Det är kommentarer som får en att genomstå allt "tråkigt och tidskrävande" det räcker med ett: för att man ska få nog motivation att göra klart en modell.
Angående TOE (trainz object exporter?) så läste jag att den bara fungerar med trs 2004 och jag har 2006 så jag får nog köra in dom i spelet först så jag ser hur mycket jag behöver justera. Men innan det så ska jag mappa hjulen och dörrarna (texturer är klara men jag ska bara göra dom till "egna objekt" innan jag vill mappa dom). Återkommer med bilder från jungfruresan.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009