Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Virtuella Tågbolag

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-06-22, 08:24   #16
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Men alla företag har alltid ett kontor som oftast ligger i en byggnad som företaget betalar hyra för.

Varför inte bygga upp det ordentligt, med hyra, löner, arbetsgivaravgifter, egna SIFO/TFÖR system samt allt annat som tillhör järnvägstrafiken på det ekonomiska planet.

Desto mer verklighet, ju roligare är det, tyckar iaf jag.
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-06-25, 16:31   #17
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Nu har jag börjat med det "Nya nya svttl". Det kommer att heta STS, och är en förkortning av Svensk TågSimulator. Jag har börjat med att göra två aktiviteter, för att se hur det kommer att se ut. De finns att ladda ner här: http://www.djmylongi.net/sts/downloads/STS_1.zip.

De första aktiviterna kommer att vara X2000 på KMJ, men senare blir det även andra tåg och andra rutter.
__________________
/Viktor

http://www.viktorljungstrom.se/
vl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-06-26, 13:45   #18
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Måste få fråga - får andra personer utanför STS (som t.ex. jag) göra aktiviteter, eller måste man "gå in" i STS först?

Samt, kan man vara både Lokförare och aktivitetsskapare? Får man då köra sina egna aktiviteter?
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-06-26, 14:18   #19
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson
Måste få fråga - får andra personer utanför STS (som t.ex. jag) göra aktiviteter, eller måste man "gå in" i STS först?

Samt, kan man vara både Lokförare och aktivitetsskapare? Får man då köra sina egna aktiviteter?
Jag har inte tänkt på de frågorna än.

Men jag vill inte hindra dig (och andra) från att göra aktiviteter och köra både egna och andras.

Just nu är jag inne på att man gör grupper av aktiviteter (som på SVTTL) där man kan välja vilket tåg man köra och möter/går förbi de andra. Det går ju också att ha flera sådana grupper av aktiviteter och helt fristående.
__________________
/Viktor

http://www.viktorljungstrom.se/
vl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-14, 19:07   #20
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

2005-07-14 - Läget på STS

STS ligger nu i startgroparna men jag har mycket att göra just nu och kommer inte att börja med några aktiviteter eller lägga ut någon hemsida innan sommaren är slut. Men jag har en del tankar och planerna blir bättre och mer genomtänkta hela tiden.

Jag har sagt det förr med SVTTL, men jag säger det igen: är det någon som har frågor, idéer eller önskemål så berätta dem här och nu så kan det vara utrett/finnas med från början på STS.
__________________
/Viktor

http://www.viktorljungstrom.se/
vl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-14, 21:28   #21
knasen
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 92
Standard

Tjenare alla,

Jag har lite förslag på hur man kan få det att fungera med virtuella bolag. Obs bara förslag.

Alla bolag startar med samma pengar i bolaget exempelvis 10000000 vsek, pengar är ett lån från staten/banken som tar betalt för lånet. Pengar ska användas till inköp av till registra bolaget 500kr, hyra kontorslokaler, inköp av tåg och vagnar samt service verkstad eller om vill lägga detta på ngn annan som tar betalt. Allting ska kosta pengar. Alla kan tjäna pengar på samma vilkor eller förlora pengar på samma vilkor.

Staten är den har hand om det utlånade kapitalet, som tar ta betalt för lånet räntan följer den verkliga. Staten kan ej gå konkurs.

För kunna tjäna pengar som måste ngn betala pengar till dom som tjänar pengar, att alla linjer som trafikeras mellan olika städer. För att få fram ett rättvist system så kan man ta en stad i KMJ och på pappret döpa om den till en verklig stad för att få fram en befolkningsmängd. Sen att få fram resandetmellan olika städerna kan man använda olika aktier på börsen som riktvärde, en avstämmningsperiod på två veckor där man kollar värdet på kursen om det har gått upp så har resandet ökat och tvärtom. För att få fram antalet från början så räknar man om värdet på börsen (generalindex den 1 september) för få ett startvärde sedan rullar det på. Den som betämmer vilken stad som är vilken, kan man göra via omröstningar på forumet.

Alla förutsättningar ska följa dom verkliga samhällets lagar.

Att köra godstå måste ju oxå fungera, då den allmänna konjekturen styras av generalindex på börsen samt oljepriset styr bränslekostnaden och lönekostnaden styrs av dom verkliga fackets avtal.

Innan jag börjar köra tåg måste jag regga bolaget hos STS, sedan måste jag ha ett kontor där jag adminstera mitt bolag, jag måste ha personal som sköter detta. Kontoret hyr jag av ett fastighetsbolag eller köper själv ett fastighetsbolag som hyr till andra sen måste jag ha något att köra på lok/vagnar det måste jag hyra av banken som tar betalt, sen måste jag betala för att kunna köra på banan, ju fler som kör desto dyrare, tillgång/efterfågan banavgifter tar banverket hand om som även betalar underhåll av banorna. För att tjäna pengar så måste jag ha något att köra från ett företag till ett företag, men förtaget måste existera av ngn som vill ha något fraktat, men kan ju alltid sälja till hamnen som köper allt till dåligt pris.


Staten,Banken,börsen och banverket är bara finansiella instrument som styrs av spelet och ingen deltagare,


Tanken från min sida är att det skulle kunna bli roligt att delta, även om man inte kör själv (TYP Tycoon New York City) där man inkluderar allt möjligt.
Mina ideer är hämtade ifrån gamla SVTTL och lite egna ideer, jag tycker att det var synd att det lades ner.

Är detta ideer som kan funka,
knasen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-14, 22:09   #22
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Ja, absolut!

En stor fråga är om vi ska låta alla ha var sitt bolag eller bara vara förare i ett gemensamt bolag eller kanske båda delarna? Problemet blir att vi inte är så många som kör MSTS så att vi ska få många förare till STS tror jag är omöjligt. Dert var ju också en av de delarna som misslyckades i Pursches SVTTL att förarna inte gjorde nått och var ibland påhittade namn eller kompisar som inte ens visste om att de var med.

Om vi ska köra med bolag håller jag helt med dig. Att man måste regga sitt bolag, få/låna pengar, köpa kontor, köpa tåg, anställa personal, köpa underhåll.

Att ha variabler som passagerarmängd och priser som styrs asv börsen kan vara lite krångligt men i Excel kan man ju göra väldigt mycket. Börsen är ju bara en siffra att räkna efter men det blir värre om vi ska ha variabler för kvalitet, service och hastighet men det går säkert också att lösa.

Om vi istället låter medlemmarna i STS köra tåg och skicka in en screenshot från utvärderingen av sin aktivitet kan vi få mer jämnhet och verklighet eftersom alla måste göra det som händer i bolaget och inte bara köpa och köra.

Det vore kul att få ihop lite alternativ så kan vi göra en omröstning på forumet och se vad som lockar mest.
__________________
/Viktor

http://www.viktorljungstrom.se/
vl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-15, 14:41   #23
jimsom
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 283
Standard

Hur går det med STS? Har inte hört något om det på länge.. antar väl att
det inte blev nått med det.
__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-15, 16:19   #24
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

STS-projektet står stilla just nu pga tidsbrist för min del.

Det har inte heller varit något direkt gensvar eller entusiasm runt virtuella tågbolag under sommaren men om inte MSTS slutar utvecklas när det gäller rutter m.m. och det finns lite bolag som vill in på en gemensam marknad kan jag kanske starta upp det nån gång.
__________________
/Viktor

http://www.viktorljungstrom.se/
vl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009