Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-03-26, 12:14   #16
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 294
Standard

Jag förstår heller inte varför du ska ha problem med WaitForTrigger.
Själv har jag mer än 30 triggers definierade och mer än 40 lok att välja från.
Dessutom kör jag också samma bygge som du(117009).

Annat:
Jag använder aldrig "Any train" utan anger ett specifikt fordon som skall utlösa triggern.

Jag kör inte med några layers utan använder en Route och en Surveyor.

Har du samma version på triggern som jag:
<kuid2:57344:80001:10>



Jag har läst medföljande readme fil till WaitForTrigger och där står inget om begränsningar:

"
Wait For Trigger Driver Command
by David (Marinus) Hamann (c) 2003-2004
email: trainz@marinus.org
-----------------------------------

Description:
A Driver Command that allows you to tell a driver to wait until
a Trigger is triggered by a train.

Manual:
To use this command you need to add it in your sessions Driver Command Setup Rule.

Right Click on the Driver itself or the Loco with the Driver, and select Wait For Trigger.
The next Step is to choose which trigger you want to wait for, and then which train should
trigger the Trigger you selected. You can also select Any Train, so the first train that
triggers the Trigger fullfills the command.

The Trains are identified by their leading locomotive. In the menu you will only see Trains that have
a locomotive. If a consist that has no locomotive comes across the selected Trigger nothing will
happen too.

Please be carefull that you do not give two Triggers the same name. You will see them
both in the Menu, but just one of them will work (trigger), and you would have to try
which one, and it might not allways be the same. So better make sure every trigger has an
unique name.
"

Ett råd:
Om du inte lyckas lösa problemet så kontakta support på N3v och beskriv problemet med gråmarkerad WaitForTrigger, som verkar bli
"disablad" efter ett visst antal.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-26, 18:39   #17
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack Vovven47. Jag har 422 saker som är "trigger" i Bensland. Jag har räknat dem. Med "trigger" menar jag faktiska objekt som är triggers.

Jag har upptäckt att det är många järnvägskorsningar där det finns en trigger ( <kuid:458053:101646> TS12:TRC 3 Trigger for closure of rail crossing ) som aktiverar bommar och ljus. Dessa går utmärkt att använda som trigger också för aktivera förare.
Desamma gäller en typ av semaforer ( <kuid2:137715:24125:2> Form-HSig-HP01-G08m-re ) som också är triggers. Också de går att använda som trigger till förarinstruktioner.

Jag har testat och de fungerar precis som en "vanlig" trigger för förarinstruktioner. Men, kanske antalet (422 st) ändå är alltför många i relation till antalet lok. Därför att om jag sätter in ett lok för mycket så uppstår två saker:
Loknamnen är först gula och efter en hel del sekunder så skiftar de till svart. Det är kanske "Time out error" och därefter blir funktionen

Jag ska följa ditt råd och kontakta N3V support och se om de kan lösa problemet.
Men innan dess vill jag göra ett test: Installera TRS19 också på frugans dator och se om jag får samma problem där.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-27, 11:21   #18
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 294
Standard

Du är inte ensam om att råka ut för såna här konstigheter, då även jag stött på liknande problem
med min HNJ DEM bana.

Vad gör jag då?
Jo, jag kopierar min rutt till en "sandlåde rutt", dvs jag kan experimentera mig fram och kanske den vägen
komma fram till lösningen.

Exempelvis kan du reducera antalet triggers. Behöver du verkligen så många?

En annan sak: Jag har ofta vänta mig till N3v:s forum och ventilerat mitt problem. Fått förslag vilket löste det hela!
Nämn att WaitForTrigger blir gråmarkerad. Varför?
Lovar att det finns ett antal rävar där som gladeligen kommer med råd och vet VARFÖR!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-29, 05:08   #19
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Kort uppdatering:
Jag har delat upp rutten i två delar. Bensland och Carlsland, vilka tillsammans bildade en STOR rutt - är nu två separata länder.
Får se om detta hjälper, eftersom antalet triggers nu blir färre då landet är uppdelat i två separata rutter.

Ang. triggers.
Svar på frågan, om det behövs så många: Svaret är att det blir många därför att de är inbyggda i vägskydden respektive signalerna (semaforer). De går inte att ta bort utan att bryta funktionerna.

Ang försök med min frus dator.
Det skar sig då hon har en "svag" laptop.

Slutord:
Jag testar vidare, också i "sandlådemodell" för att se om problemet återkommer. Bygger också vidare och hoppas på att det inte återuppstår.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009