Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-09, 19:10   #166
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Eric B Visa inlägg
Hm, inte för att vara petig med att använda ett kontokort som inte är ditt eget, är något som en säljare kan neka köp till då det egentligen inte är tillåtet. Ha det i åtanke nästa gång. Skaffa elektronkort är mitt råd, ifall du inte är kreditvärdig än p.g.a ålder

För att ta ett exempel, sitter det en resenär på Uppsalapendeln och vill betala med kort måste denne legitimera sig, stämmer inte kortuppgifterna överrens med personen i fråga har jag full rätt, och ska neka köp vid tillfälle även om användaren har tillstånd. Det är först vid användning av pinkod som man kan förvänta sig att kortinnehavaren har tillstånd att använda kortet.
Jag utgår från att samma gäller för Visa Electron som för Maestro, och i så fall kan du inte använda det på nätet. Går endast att använda i en uppkopplad kortterminal.
Det är det som är kruxet...
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 20:09   #167
Robert
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 389
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
Jag utgår från att samma gäller för Visa Electron som för Maestro, och i så fall kan du inte använda det på nätet. Går endast att använda i en uppkopplad kortterminal.
Det är det som är kruxet...
Mitt electronkort går att betala med på dom flesta hemsidor. SJ's hemsida är nog den enda sidan jag har stött på där det inte går..
Robert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 22:15   #168
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Om Visa Ung är ett electronkort så förstår jag varför det ej går att använda på Internet.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 22:24   #169
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
Mitt electronkort går att betala med på dom flesta hemsidor. SJ's hemsida är nog den enda sidan jag har stött på där det inte går..
Ser man på...
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 18:38   #170
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Hårddisken på Datorn är trasig så nu måste jag köpa en ny, och installera om allt jag hade på den, ganska så förbannad om jag ska vara ärlig, då jag hade 3 skolarbeten på den som jag inte hunnit skriva ut ännu... *bankar huvudet i bordet*
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 18:42   #171
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
...då jag hade 3 skolarbeten på den som jag inte hunnit skriva ut ännu... *bankar huvudet i bordet*
Det är riktigt jobbigt. Lider med dig!
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 11:06   #172
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Efter fyra veckor kommer man hem till sin älskade dator och vad händer? Ett par timmar senare blir skärmen blå och den går inte att återstarta... Skönt att ha så gott som allting sparat på en extern hårddisk.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 19:13   #173
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Unhappy

Hej


Min nya 1.5 Tb hårddisk har kraschat. Förlorar typ 500 Gb data...
I går kväll så satte min externa Laciedisk 250 Gb sina sista potatisar, den låter som en diseltraktor och datorn hittar den inte längre!!!!
Där for 200 Gb "görviktiga" backuppfiler.....
Va ska man göra, slita sitt hår

__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 17:44   #174
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Jag har tre prov denna vecka
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 19:23   #175
Eric B
Tidigare ssg
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Stockholm Söderort, Stockholms Län
Inlägg: 603
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
Mitt electronkort går att betala med på dom flesta hemsidor. SJ's hemsida är nog den enda sidan jag har stött på där det inte går..
Hm, olika för olika banker. Men ifall du kan handla med ditt electron över nätet så går banken isåfall i godo för att du har teckning på kontot och då är det ditt ansvar att pengarna finns från kontot direkt vid registeringen vid kortköpet. Ett electron/maestro kort kräver onlineuppkoppling med banken för att fungera då pengarna dras/reserveras direkt vid köp. Eftersom att köp med Electron är en riskaffär för många handlare så har både bank och handel begränsat möjligheterna.

Finns två typer av personer med Electron/Maestrokort. Ungdomar är normalt den största skaran. Ännu ej kreditvärdiga men har konto och pengar på detta men kan ännu ej då de ej fyllt 18 få VISA eller MasterCard. Helt normalt enligt mig. Lite problem när det skall köpas biljett ombord på tågen dock för det går inte, då får man vackert hosta upp kontanter eller kliva av och köpa biljett till nästa tåg.

Kategori nummer 2. Personer, ej ungdomar som har denna korttyp är oftast inte kreditvärdiga p.g.a tidigare betalningsanmärkningar/skulder eller andra ekonomiska problem. Då höjs ett varningens finger.

Visa Ung är ett Electronkort vad jag vet. Enligt svensk lag (kan ha fel) får inte icke myndiga personer handla med kredit eller ingå sådana avtal.
__________________
http://puggen.deviantart.com/
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 19:34   #176
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Eluttaget funkar inte här på min X2. Snart är batteriet slut....
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 20:17   #177
Eric B
Tidigare ssg
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Stockholm Söderort, Stockholms Län
Inlägg: 603
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
Eluttaget funkar inte här på min X2. Snart är batteriet slut....
Gäller det just enbart ditt eluttag? Annars brukar hela ena sidan drabbas, då är det någon säkring, likriktare eller vad det nu heter bland all el apperatur i tåget som sagt ifrån
__________________
http://puggen.deviantart.com/
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 18:56   #178
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Sätt dig in i följande scenario.

Du lägger 3000 kronor på en riktigt bra musikspelare, en iPod Classic. Eftersom du vet att hörlurarna som följer med är skräp, så går du till närmsta Kjell & Company-butik och inhandlar första bästa in-ear-hörlurar. Ett par från Philips för ca 300:-
När du till slut fått upp den välsvetsade plastförpackningen med de eftertraktade hörlurarna, provar du dem och inser att de inte går att lyssna på musik i. Bas saknas helt och hållet, mellanregister finns och diskanten distar utan att du vrider upp volymen särskilt mycket. Du kommer hem, lägger undan ditt värdelösa köp (som inte längre går att reklamera) och plockar fram hörlurarna du fick med när du köpte din Walkmanmobil från Sony Ericsson (som inte dög för fem öre för att lyssna på musik i) och känner dig tillfredsställd. Hörlurarna ger ett bra ljud och du kan njuta av musik på promenaden till och från jobbet.
Efter ett par månader börjar kontakten på lurarna glappa, och du blir tvungen att kassera dem. Du rotar fram dina gamla Koss Spark Plug och provar. Resultatet visar sig vara uselt. Förvisso bra basgång och hörlurarna sitter bra i öronen, men de glömde visst diskanten när de tillverkade dem. Diskant saknas helt och allt du hör är en dov diffus musik.

Nu är du riktigt desperat och plockar fram de hörlurarna som du vet är skräp, men som tyvärr är det enda som återstår. Alltså de som levererades med din iPod. Du packar upp dem ur sin plastförpackning och sätter dem i öronen. Resultatet är allt annat än oväntat. De trillar ur så fort du tagit bort handen och rör på huvudet. Du ger dem en chans och tar med dem på promenaden till/från jobbet, med resultatet att du inte ens tänker på vilken musik du hör, då du lägger all fokus på att få lurarna att sitta kvar i öronen.

Du kommer hem frustrerad och har två frågor ekandes i huvudet;

1: Varför, varför och varför följer det inte med ett par användbara hörlurar när du lägger 3000 på en musikspelare?

2: Var får man tag på ett par hörlurar under 500 spänn, som de facto går att använda?
Jag begär inte glimrande kristallklart ljud och hörlurar i titan. Det enda jag begär är ett par hörlurar som sitter kvar i öronen och som ger en någorlunda acceptabel ljudkvalitet.

Någon som kan komma till undsättning?
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 19:31   #179
Eric B
Tidigare ssg
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Stockholm Söderort, Stockholms Län
Inlägg: 603
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
Sätt dig in i följande scenario.

Du lägger 3000 kronor på en riktigt bra musikspelare, en iPod Classic. Eftersom du vet att hörlurarna som följer med är skräp, så går du till närmsta Kjell & Company-butik och inhandlar första bästa in-ear-hörlurar. Ett par från Philips för ca 300:-
När du till slut fått upp den välsvetsade plastförpackningen med de eftertraktade hörlurarna, provar du dem och inser att de inte går att lyssna på musik i. Bas saknas helt och hållet, mellanregister finns och diskanten distar utan att du vrider upp volymen särskilt mycket. Du kommer hem, lägger undan ditt värdelösa köp (som inte längre går att reklamera) och plockar fram hörlurarna du fick med när du köpte din Walkmanmobil från Sony Ericsson (som inte dög för fem öre för att lyssna på musik i) och känner dig tillfredsställd. Hörlurarna ger ett bra ljud och du kan njuta av musik på promenaden till och från jobbet.
Efter ett par månader börjar kontakten på lurarna glappa, och du blir tvungen att kassera dem. Du rotar fram dina gamla Koss Spark Plug och provar. Resultatet visar sig vara uselt. Förvisso bra basgång och hörlurarna sitter bra i öronen, men de glömde visst diskanten när de tillverkade dem. Diskant saknas helt och allt du hör är en dov diffus musik.

Nu är du riktigt desperat och plockar fram de hörlurarna som du vet är skräp, men som tyvärr är det enda som återstår. Alltså de som levererades med din iPod. Du packar upp dem ur sin plastförpackning och sätter dem i öronen. Resultatet är allt annat än oväntat. De trillar ur så fort du tagit bort handen och rör på huvudet. Du ger dem en chans och tar med dem på promenaden till/från jobbet, med resultatet att du inte ens tänker på vilken musik du hör, då du lägger all fokus på att få lurarna att sitta kvar i öronen.

Du kommer hem frustrerad och har två frågor ekandes i huvudet;

1: Varför, varför och varför följer det inte med ett par användbara hörlurar när du lägger 3000 på en musikspelare?

2: Var får man tag på ett par hörlurar under 500 spänn, som de facto går att använda?
Jag begär inte glimrande kristallklart ljud och hörlurar i titan. Det enda jag begär är ett par hörlurar som sitter kvar i öronen och som ger en någorlunda acceptabel ljudkvalitet.

Någon som kan komma till undsättning?

Creative EP630 är riktigt bra in ear hörlurar. Kör med dessa, har gjort i det i över ett år, helnöjd. Grym bas, diskant och mellanregister till ett bra pris. Finns på TM

Kan ha kommet en efterträdare till dessa dock, förmodligen ännu bättre
__________________
http://puggen.deviantart.com/
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 19:40   #180
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg

1: Varför, varför och varför följer det inte med ett par användbara hörlurar när du lägger 3000 på en musikspelare?
Därför att Apple är och förblir Apple. Snålare än snåla smålänningar!
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009