Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-09, 23:22   #16
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Vad är det för fel med riktiga banor i england och tyskland då? Bara upplägget blir som MSTS med aktiviteter (eller i alla fall möjlighet till det) så är det lugnt!
__________________
Med vänliga Hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-10, 09:45   #17
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj
för att göra er besvikna så är det troligaste att det inte är ifrån spelet. "Wallpapers" (bakgrundsbilder) som kommer ut på spelets hemsida brukar alltid (med fåtalet undantag) vara gjorda utan spelet, så det är alltså ett företag som har gjort dessa

för att ta ett exempel (från trainz)
kolla på denna bild http://www.auran.com/trainz/wallpape...ass43_1024.jpg, ser det ut så i spelet? nej men det liknar nästans spelet förutom vissa detaljer, så det är mycket möjligt att man har haft en bild att utgått ifrån, men sedan "hottat" upp den.

men det kan annars bli trevligt med fler tågsimulatorer (så länge de liknar trainz/msts dvs. du kan bygga eget på ett ganska enkelt sätt, köra som du vill, mm)

EA har ingen som helst information om spelet på deras hemsidor iaf... så det återsår att se...

edit:

hittade ett pressmeddelande (http://www.kuju.com/news/news_railsi...t_230605.htm):
"RAIL SIMULATOR* will offer the opportunity for players to take charge of steam, diesel and electric trains on real routes in the UK and Germany. Challenging and fun gameplay will even enable players to design their own ideal journey routes."
* working title only

Så nu vet man var det handlar om, ett spel med riktiga banor i England och Tyskland
Vet inte hur man kan bli besviken på nått som inte än är beskrivet hur det kommer att bli... Eller har du mer information än vad vi andra har? Det är klart att det kan vara en rendering... eller det kan vara från spelet... Vi vet inte... Så, spekulera kan man göra (med nöje. dessutom...) men, knappast bli besviken än... Snarare ganska trevligt att Kuju fortfarande är kvar i branschen!

vad du menar med att ett företag gjort bilden förstår jag inte alls... Ja, att Kuju är ett företag förstår jag, men hur menar du?

Rutter från England och Tyskland... Ja, vad hade du väntat dig, Stockholm - Göteborg?? De landspecifika rutterna och signalsystemen får nog freeware-rörelsen ta hand om, jag är glad att det är tänkt att finnas med några rutter med överhuvudtaget. Det går ju alltid o försvenska...

den som lever får se...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-10, 11:02   #18
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

nä, jag ville inte ha stockholm göteborg, utan hela stambanan :P

tror det skulle vara lite roligare om dom tex kunde sammanfogad de större stäckorna i europa, tex. london > paris > berlin > osv.

att ett utomstående företag gjort bilden.

menade att wallpapers är oftast modiferde bilder som företaget (som utveklar spelet) vill skryta med medans screeshots är bilder direkt ifrån spelet
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-11, 11:35   #19
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Hej!
Att banorna som ska vara med är från Tyskland och England gör väl inget. Som sagt bara det funkar liknande som Msts så blir det nog kalas.

Wallpapers brukar väl vara tillfixade av företaget som gör spelet.
Lite konstigt om dom måste anlita ett annat företag för att få en fin wallpaper.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-18, 17:43   #20
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Jobba i England?

http://forums.uktrainsim.com/viewtopic.php?t=43748

Kuju är ute på forumet och söker kandidat för att jobba med den nya simulatorn. Kanske inte så många här i Sverige som kanske kvalificerar sig, med tanke på behoven att kunna tysk och engelsk järnvägsverklighet...

Men, iallafall skoj att läsa in sig mellan raderna i kravbilden på en sån här tjänst. Nog tycker jag det ser ut som om Kuju satsar ordentligt på att det här ska bli en bra simulator ändå.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-26, 09:52   #21
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Lite om hur Kuju:s simulator finansieras, för den som är intresserad av det:


http://www.gamasutra.com/php-bin/new...php?story=6015


Intressant då, om jag tolkar det rätt, är att EA alltså inte har så stor ägande-del i simulatorn, eftersomn den finansieras från annat håll, utan EA är allierad för distrubitionen. Kanske ger det då dämpande effekt av de negativa sidor som berörts tidigare när EA varit involverad.

I så fall, ganska smart modell, till nytta för oss användare...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2005-07-26 klockan 09:57.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-26, 13:24   #22
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Helt klart är det ju intressant med lite konkurrans till Trainz, som väl får anses vara herren på täppan just nu. Då menar jag alltså om man skall köpa nytt spel som fortfarande utvecklas officiellt, MSTS ingår inte där

Auran behöver ta sig i kragen innom en del områden som grafikmotorn och AI/signalsystem. Hade hoppats att åtminstone signalsystemet skulle funka bättre i TRS2006 med riktig blocksäkerhet som klarar dubbelriktad trafik men hittills finns det inget nämnt om detta.
Kanske konkurrenter som Kujo kan få lite fart på Auran.

Aurans styrka är dock den stora communityn som producerar mängder av objekt för alla tänkbara länder! Blir nog svårt för en uppstickare att slå det.

EDIT: Kollar man på http://www.auran.com/TRS2006/index.php under Community/ TPS Interviews så står det att STW skall intervjuas. Väntar med spänning!
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-07-26 klockan 13:41.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-26, 13:54   #23
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Konkurrans är alltid hälsosamt, särskilt för oss konsumenter...

Angående Aurans styrka relativt "uppstickare" tror jag dock inte att det är ett väldigt stort argument, då vi redan vet att TMTS kommer att använda den gigantiska bas av objekt som är skapade för MSTS världen över. Jag skulle bli synnerligen förvånad om inte Kujus simulator också kommer att få "ärva" det materialet. Det är ju ändå Kuju som uppfunnit formaten...

Sedan får man väl ändå säga att MSTS i användarleden fortfarande är konkurrant till Trainz, hur mycket man än ogillar det... (?) Det är ju inte bara "religon" som gör att MSTS fortfarande har mängder med utövare, även här i Sverige och trots sin ålder. Fortsättning på nya moderna plattformar med befintligt material från MSTS är ju också en stor anledning, vid sidan av det som MSTS redan erbjuder.

Ville bara försiktigtvis nämna denna dimensionen, utan att för den skull dra igång nån Trainz - MSTS -diskussion. Det finns annan tråd för det, den här t.ex:

http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=9386
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-26, 13:59   #24
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Ajaja, det tänkte jag inte på

Hmm, kan ju bli intressant framöver då om Kujo visar sig ha modernare motor och dessutom stödja MSTS...

Får erkänna att jag aldrig spelat MSTS.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-08-07, 11:59   #25
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Nytt screenshot!


Här:
http://forums.uktrainsim.com/viewtopic.php?t=44333


__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-08-07, 15:18   #26
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard Wow

Hej!

Var ute och tittade på den länken som Mazz la ut

Nu måste jag tjata lite mer på regeringen så att jag kan köpa en ny dator...

Den som jag har nu kommer alfrig att räcka till allt det nya som kommer nu...

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-08-07, 17:26   #27
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Var ett ruskigt snyggt screenshot!

Blir det liknande grafik även i simulatorn, så är denna ett måste att köpa. Och då är frågan vad system-kraven kommer bli????

Vill inte heller dra igång nått MSTS vs Trainz, men att MSTS inte skulle vara nån konkurrent till Trainz för att det inte utvecklas officiellt????? Va är det för snack!? MSTS utvecklas vidare av användarna nu (som det gjorts hela tiden!) och det kommer fler och bättre saker hela tiden...

Ja, om du inte räknar med MSTS, så är det klart att Trainz är herre på täppan. Vad skulle annars vara det? Men hur blir det när Rail Simulator och TMTS kommer tror du? TMTS kommer kunna använda det som gjorts till MSTS och man kan gissa att det kommer fungera på samma sätt till Rail Simulator också!?

Nej, sluta upp att jämföra MSTS och Trainz. Dom är väldigt olika och båda har för- och nack-delar!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-08-07, 17:44   #28
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Min personliga uppfattning är att systemkraven inte kommer att bli hysteriska... Av den enkla anledningen att man måste affärsmässigt addressera de datorer som mest finns ute... Visserligen kommer dessa att uppgraderas, men spel säljer ju absolut mest sin första levnadsperiod, så då måste en "standard-dator" vid den tidpunkten fixa spelet. Vill man köra max-at, går det säkert åt bättre don, men så är det ju alltid...

Betänk att MSTS inte drar någon större nytta av ett vassare grafikkort än Ti4600, som jag har upplevt det iallafall. En ny simulator kommer garanterat att utnyttja tillgänglig kraft och möjligheter som finns i dagens grafikkort, till förmån för att totala systemkravet blir rimligt.

Betänk även att Kuju nu är inne på 3:e generationens simulator... Den 2:a generationen fick vi visserligen inte uppleva, men att det gett massor med gott "know-how" för Kuju är det ingen tvekan om... Skulle jag vara Kuju, så skulle jag dessutom vara revansch-sugen... MSTS finns ju en o annan bugg i och outnyttjade features... När sedan Pyttemjuk drog sig ur MSTS2 uppstod självklart funderingar, Kuju vad sysslar dom med egentligen... Oavsett vad orsaken va till MSTS2:s nedläggning, så va det ju ett nederlag för Kuju... Nu har dom visat att dom är med i leken igen och kanske gör anspråk på att vara herre på täppan oxå... det ger sig...

Dom har nu också en helt annan inställning till "nördfolket" som vistas i världens olika forum... Värdefull informationskälla, som dom den här gången utnyttjar... På uktrainsim fanns t.ex en poll från kuju som undrade av 3 alternativ vilken rutt som skulle vara intresantast att ha med som default-rutt... snyggt...

Mazz, som sitter o helg-spekulerar...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-08-07, 21:04   #29
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Hehe, jag kan riktigt se framför mig de oändliga diskussioner som nu kommer på Aurans forum om screenshoten ovan är "äkta" eller inte

En del Trainz religösa har väldigt svårt att inse att TRS grafikmotor börjar bli väldigt gammal
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-08-07, 21:19   #30
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Hehe, jag kan riktigt se framför mig de oändliga diskussioner som nu kommer på Aurans forum om screenshoten ovan är "äkta" eller inte

En del Trainz religösa har väldigt svårt att inse att TRS grafikmotor börjar bli väldigt gammal
hur va det nu....

Handlade den här tråden om Trainz eller nått annat?


Den diskussionen huruvida det är "äkta screenshot" vara eller inte vara, lär väl florera på fler ställen än i Trainz forum...

Huruvida Trainz grafikmotor är gammal eller inte har väl ingen mer än du själv tagit upp i denna tråd...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009