Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-01-10, 12:25   #1
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard Vill bygga en liten rutt nu...

Har bestämmt mig för att bygga en liten smalspårig rutt nu. Det har inte fungerat något vidare tidigare, men jag ska försöka igen.
Men de objekt som redan finns till MSTS är ju inte så roliga, så om jag vill låna lite svenska objekt från VHJ och KMJ( för det får jag väll?) hur gör jag då? Är det bara att kopiera shapes, textures mapparna från VHJ och KMJ och klistra in i min rutts mapp?
Vilket spår är det jag ska använda för att spårvidden ska passa med missan loket och Tp loket bl.a.? Är det N1 spåren?

Mvh Fredrik
fregge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-10, 12:58   #2
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard

En annan fråga, har börjat byggt lite nu, men jag hittar ingen dynamisk spårbit för smalspår?? hur fasen gör jag då? det går ju inte att få ihop skarven utan en sån bit..

fregge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-10, 13:11   #3
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Om du ska släppa rutten så får du INTE ta objekt från KMJ eller någon annan rutt!

Men ska du ha den själv så är det bara att kopiera shape och textures mapparna![8D]

Glöm inte att öppna REF filen från den rutten och kopiera allt innehåll med STATIC framför!(det är några stycken saker i början som inte ska vara med...)

Sen så borde det vara klart...

Byggare på BSJ Broby Starebo smalspårsrutt
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-10, 15:20   #4
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard

OK. Jag byggde lite nyss, men tyvärr fanns det ju ingen dynamiskt rälsbit (eller?) så jag fick ta den vanliga dynamiska biten, och det blev ju inte så snyggt.
Provade att göra ett rundgångsspår och det funkade bra.
Sen tog jag bort det och byggde en spiral av räls upp i luften som jag tänkte åka upp på och titta på utsikten, men då gick det inte att stara MSTS. Kommer inte in i Editorn heller, så det blir väll och ta bort greningebanan...
fregge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-10, 19:26   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hej Fregge!

Jag misstänker att du är i Greninge syd och grejar???? Tänk på att det är ganska mycket objekt där och att det finns en limit. När du når den kraschar det!

Om man ändrar spåren på en rutt, bör man först ta bort allt som hör med spåren att göra, t.ex. signaler, övergångar m.m. Annars kan man få fina krascher, man behöver inte få det. Men man kan få det!

Sen är det backup som gäller. Ta det regelbundet på rutten ni jobbar med. Och ta gärna en innan ni sätter igång också....


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-11, 22:18   #6
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard

Hm, förstår inte riktigt hur man "tar" objekt från andra rutter och flyttar till min. Förstår hur man kopierar filerna, men det jag ska ändra i ref filen förstår jag inte...

fregge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-11, 22:19   #7
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard

Hm jag kanske förstår förresten. ska testa lite....
fregge besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nån som vill hjälpa en liten kille med en hemsida? DJ Clinton Virtuella Tågbolag 8 2004-04-11 13:53
Någon som vill bygga en sådan här? LLJ 3D-design - Trainz 2 2003-11-19 16:26
Tänkte bygga en liten egen rutt... fregge Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 10 2003-10-06 17:16
T46 [Någon som vill bygga den?] purre57 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 1 2003-03-11 15:46
Ingen?! [...som vill bygga BVE-rutter] imported_n/a Off-topic 1 2002-10-30 15:06



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009