Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-11-03, 18:21   #1
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard Problem med hastighetstavlor

När man vid tex dubbelspår sätter ut två hastighetstavlor så dyker ju båda upp i körmonitorn. Det gör att det många gånger ser "grötigt" ut. (se bild)

Fråga:
Finns det något sätt att få den ena tavlan att synas i körmonitorn medans den andra inte syns? På dom båda tavlorna skall man dock se siffror samt att båda självklart skall ge hastighetsändring i MSTS. I MSTS skall det alltså se ut som vanligt men en av tavlorna skall "försvinna" i körmonitorn.




Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-03, 20:44   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Jag har också upplevt likadant. Fick lov att ta bort den ena skylten så blev det inte grötigt på monitorn.

MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE"
Totte besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-03, 21:59   #3
sibbmark
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 158
Standard

Jag borde inte svara, jag bygger ju inte rutter, så jag kan inte rutteditorn, men går det inte bara att sätta dit den ena skylten som ett "dumt" objekt? Visserligen kan du inte ha olika hastighet på dom olika spåren då, men det kanske inte var så enkelt ändå?

/Bosse
sibbmark besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-03, 22:19   #4
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev sibbmark

Jag borde inte svara, jag bygger ju inte rutter, så jag kan inte rutteditorn, men går det inte bara att sätta dit den ena skylten som ett "dumt" objekt? Visserligen kan du inte ha olika hastighet på dom olika spåren då, men det kanske inte var så enkelt ändå?

/Bosse
Nej, det går inte att göra så, jag har provat. Tavlorna är ju "tomma" från början. När man sätter dit dom skriver man även i vad dom skall visa. Hade man tavlor med "förtryckta" siffror skulle det kanske gå, om dom inte var gjorda för att visa hastighet, utan som du menar, "dumma" objekt.


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-04, 16:12   #5
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Man kan kryssa i att hastighetstavlan skall agera kilometertavla och då tror jag att sth 120 (i detta fall kommer upp på höger och vänster sida om kömonitorn istället för brevid varandra.

Å andra sidan så skall man kunna köra linjen utan att körmonitorn är på. Först då fungerar alla signaler och tavlor som de skall.

/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-04, 17:25   #6
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pursche

Man kan kryssa i att hastighetstavlan skall agera kilometertavla och då tror jag att sth 120 (i detta fall kommer upp på höger och vänster sida om kömonitorn istället för brevid varandra.
Jag har testat det men det funkar inte, åtminstone inte med dom svenska tavlorna. Fyller man i att den skall visa som kilometertavla så skall ändå någon hastighet vara ifylld. Och då är problemet tyvärr detsamma. Jag löste det iofs lite temporärt innan jag ev löser det genom att glesa ut avståndet mellan siffrorna i körmonitorn!




Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-07, 18:17   #7
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Jag fick precis svar från killen som gjort LGVMed, Luc. I LGVMed är det signalerna som ger hastighetsbesked och på dom flesta ställen har han placerat signaler under spåren. Dom syns alltså inte när man kör tåget, förutom som gröna signaler i körmonitorn. Då får man bara ett hastighetsbesked i körmonitorn. Hastighetstavlorna i LGVMed är vanliga 3D-objekt som endast ger visuella hastighetsbesked i MSTS.

Jag nöjer mig med att jag glesat ut avståndet mellan hastighetsbeskeden i körmonitorn. Då slipper man iaf att det grötar ihop sig.


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-07, 08:10   #8
PeterL
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 26
Standard

Man kan placera tavlorna framför eller bakom "klumparna" i spåret:



Dra tavlan så långt längs med spåret att det röda strecket slutar
redan vid det närmaste spåret.

mvh. Peter Lindqvist
PeterL besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-07, 12:36   #9
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev PeterL

Man kan placera tavlorna framför eller bakom "klumparna" i spåret:



Dra tavlan så långt längs med spåret att det röda strecket slutar
redan vid det närmaste spåret.

mvh. Peter Lindqvist
Ja, det där funkade ju klockrent! []

Det krävs dock lite trixande efterssom den färgade "kuben" alltid vill följa med tavlan. Men med lite övning så är jag övertygad om skall det nog gå smidigare.

Det där tipset är ju verkligen guld värt Peter. Jag tror att det är fler än jag som retat mig på att det många gånger blir för grötigt i Körmonitorn.

Tack för hjälpen Peter!


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-08, 10:29   #10
PeterL
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 26
Standard

Å andra sidan hittade jag just detta på KMJ 3:

Så det kanske inte alltid fungerar. Men just där ska dom ju nå båda spåren förstås.

Här gör det nog viss nytta:

Också KMJ 3.

mvh. Peter Lindqvist
PeterL besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Problem med fil Mulle Trainz - Allmänt om Trainz 2 2004-06-29 00:08
Mer problem med TSM Joel 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 3 2004-02-08 18:23
Simulator Problem gsmalbin MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 4 2002-09-18 21:12
Sjukt skumt problem Southpole Trainz - Allmänt om Trainz 4 2002-08-14 07:59
Problem med Trainz och gamla \Custom-mappen agdor Trainz - Allmänt om Trainz 1 2002-07-16 23:20



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009