Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-20, 18:56   #31
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Det ena utesluter inte det andra. Jag säger inte att det är fel på signalerna i MSTS. Alla ovanstående nämnda simulatorer kan simulera tågtrafik. Jag har haft MSTS och sedermera RW, sen begynnelsen också. Men när det gäller att sätta upp scenarier där signaler, klarerare och tågförare ska samarbeta, då är Trainz bäst. Inte minst för att det är mycket enklare i Trainz, att skapa scenarier. Och att samma scenario kan simulera alla tåg som finns med i scenariot. T.ex. om man har gjort en session där 10 tåg ingår, så kan man köra vilket som helst, manuellt, medan de övriga tågen körs med autopilot. Och detta att utan att behöva ändra i scenariot.
Ja, det där är trevliga möjligheter, som i vart fall jag strävar efter. MSTS är ju låst vid att inte kunna hoppa över till annan fordonsrörelse. Och, precis som du säger, det ena utesluter inte det andra.

Nu kommer jag avslöja en del av min okunnighet här, men om man som användare skulle vilja bara lägga in en svensk rutt i Trainz och kunna göra detta med ovanstående förutsättningar, vad finns det för rutter då? Ja, ungefär som trådskaparen ställt frågan då kan man väl säga.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 19:14   #32
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Bilder och videoklipp vore mycket intressant!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 20:12   #33
yaaman42
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 12
Standard

Var kan jag ladda upp dem?
yaaman42 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 20:38   #34
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av marmar Visa inlägg
Skulle vara intressant om du visade bilderna och videoklippen!
Jag vet inte vem du citerar men jag misstänker att det är mig du avser. Så fort jag försöker komma med något konstruktivt svar, som berör alla simulatorer, så trampar jag alltid på "MSTS-maffians" tår.
Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Bilder och videoklipp vore mycket intressant!
Det finns inga videoklipp, mig veterligen, på svenska banor på det jag beskriver ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Ja, det där är trevliga möjligheter, som i vart fall jag strävar efter. MSTS är ju låst vid att inte kunna hoppa över till annan fordonsrörelse. Och, precis som du säger, det ena utesluter inte det andra.

Nu kommer jag avslöja en del av min okunnighet här, men om man som användare skulle vilja bara lägga in en svensk rutt i Trainz och kunna göra detta med ovanstående förutsättningar, vad finns det för rutter då? Ja, ungefär som trådskaparen ställt frågan då kan man väl säga.
Mazz, du är inte alls okunnig när det gäller det här. Ironin kryper fram. Men du har förbannat rätt i att det inte finns några svenska rutter i Trainz som fixar detta. Det finns många fler utbud i MSTS och RW.

Det byggs mycket i Trainz, VÄLDIGT MYCKET, men när det gäller rutter/banor så ligger alla hemma hos sina respektive skapare. Dom flesta byggare är tydligen nöjda med att skapa sina egna rutter (vilket är mycket stimulerande isig). Sen har jag sett en tendens att skapa allt på en gång (trainz syndrom?), Stockholm-Malmö-Köpenhamn..., vilket mynnar i att det aldrig blir färdigt. Vi saknar verkligen rutter i Trainz. Dom som finns att ladda hem på forumet är ofta bara 10-tals mil spår och/eller banor som långt ifrån är färdiga när det bl.a. gäller signalering. Upphovsmannen laddar ofta upp en bana (om den ens är värd att kallas bana) med motiveringen att du får bygga vidare själv.

Så för min del (jag bygger inte banor själv) så är jag fortfarande fast vid BHJ, som är en utmärkt bana. Tänk vad mycket man göra med en bana som bara är lite över 10 km lång, men den har ju nästan allt. Jag har modifierat denna bana med nya signaler och skapat scenarion, som jag kommer att dela med mig av.

Det blev lite OT med detta inlägg, men ändå inte kanske. Jag måste ju få en chans att motivera det jag påstår.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 20:49   #35
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Min önskan om bilder och videoklipp gällde yaaman42:s inlägg tidigare i tråden angående Järnvägsskolans simulator. Antar att marmar syftade på samma.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 21:22   #36
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av yaaman42 Visa inlägg
Var kan jag ladda upp dem?
Youtube kanske? Vill också se din a videoklipp.
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 21:24   #37
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Bilder går att ladda upp direkt på forumet. Men gör en ny tråd!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 14:16   #38
yaaman42
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 12
Standard Laddar upp...

Jag försöker göra ett web-album med bilderna och videoklippen, så länkar jag till det här istället. Var lite bökigt att ladda upp fler än två bilder.
yaaman42 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 14:35   #39
yaaman42
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 12
Standard Hoppas detta fungerar

https://picasaweb.google.com/1006984...eat=directlink

Lycka till.
yaaman42 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 14:55   #40
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Skulle inte direkt ha något emot att leka lite i dendär... Det är inget som finns tillgängligt för allmänheten alls?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 16:41   #41
yaaman42
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 12
Standard Simulatorn...

(Tänkte just fråga om länken fungerade, men det gjorde den tydligen.)

Nä, det är enbart för skolans elever, dvs mig... :-)

Måste säga att den är mycket verklighetstrogen. Förutom att instrument och reglage är 100% äkta, så gör hydrauliken körkänslan mycket äkta.

Senast redigerad av yaaman42 den 2011-08-21 klockan 16:43.
yaaman42 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 17:13   #42
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Ser att det är riktig film istället för en "vanlig" simulator i "vindrutan". Vilka linjer simuleras? Är det Rc6 man kör? Såg så ut iaf...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 17:38   #43
yaaman42
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 12
Standard Simulatorn

Ja, man har smällt upp en HD-kamera på ett RC-lok och sedan kört sträckan Helsingborg C-Åstorp. Sen lägger datorn på signalbilder som simuleras och alla ATC-baliser på vägen. Det är tyvärr den enda sträckan som finns, men den är lagom lång, och har alla delmoment som behövs, inklusive stationsbygget för Maria Station, som inte var klart när banan filmades.

Signalbilderna är så trovärdigt gjorda att jag var tvungen att titta extra noga för att se att de inte var de "äkta".

Och ja, det är ett RC6. Dock är videoklippet när jag kör på bangården ett RC3 tror jag, eller rättare sagt RM-versionen med några extra ton bly.
yaaman42 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 17:41   #44
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Jo, det syns på hytten. Rc6 ser ju betydligt modernare ut och har digital hastighetsmätare (vissa lokindivider).
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 18:54   #45
yaaman42
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 12
Standard Simulatorn

Ja, kul var det i alla fall. Men som min lärare sa, man kan träna en apa att köra tåg. Men att bromsa, det är en annan sak.

Tydligen så skall vi bli rejält torterade i simulatorn när vi gräver ner oss i ATC lite mer.
yaaman42 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009