Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-13, 22:27   #1
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard Gemensamt projekt - Ostkustbanan

Ok. Eftersom det fanns intresse på att göra en svensk verklig rutt, där flera personer på forumet hjälps åt att bygga en bana som alla som vill får ta del av.

Därför behövs hjälp från alla olika sorters personer på detta forumet som kan hjälpa till.

Eftersom alla som vill får ta del av rutten när den är klar, så skulle jag verkligen uppskatta om vi som ska bygga själva rutten får hjälp av 3D-byggare som kan bygga lite små objekt som behövs.

Jag tänkte att en person kan lägga hela rutten (Stockholm - Uppsala) i DEM. Sedan skickar denna person rutten vidare till nästa person som lägger spår och plattformar samt gantrys för hela rutten.

Sedan går rutten vidare till en miljöbyggare som gör miljön för hela eller en del av rutten.

Och till sist så läggs alla signaler och skyltar ut. Och efter detta får någon betatesta rutten och göra ev ändringar.

Men som sagt vilka kan tänka sig att hjälpa till, och med vad? Låter detta som ett rimligt projekt.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 12:25   #2
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Beroende på tid och underlag kan jag tänka mig hjälpa till med 3D-grejer.
Har ju massor med olika små projekt på gång och söker inte direkt ytterligare
saker att splittra min uppmärksamhet på men stöttar gärna ett sådant initiativ.

/anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 12:57   #3
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Jag tycker det låter som en bra ide. Jag vill gärna vara med!
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 13:20   #4
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Lightbulb

Ursäkta om jag trampar på någon nu..

Men varför fulkusten, fler har väl att relatera till VSB istället?

Ostkustbanan har väl dessutom redan blivit avbildad i TRS ellerhur?

Sikta på VSB istället, det tycker iaf jag låter som en bra idé har ju sett genom åren hur många som frågat efter den rutten och tror att intresset för VSB är minst sagt större än Ostkustbanan.

Det är lite av mina tankar det, ta inte illa upp vi har ju alla delade åsikter
__________________
Mvh
Erik.H
Erik.H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 13:33   #5
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

VSB=Västra Stambanan? Anledningen att Ostkustbanan valdes var att den är en ganska kort strecka. Jag är gärna med som miljöbyggare när jag får tag på RW.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 13:48   #6
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Ja, som bönan sa så är VSB på tok för lång, skulle ta flera år att bygga. Men Ostkustbanan Stockholm - Uppsala och sedan ev vidare till Gävle är en lagom lång sträcka med varierad trafik
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 14:33   #7
Wasso
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 584
Skicka ett meddelande via Skype™ till Wasso
Standard

Låter kul! Vill gärna vara med!
__________________
Mvh Wasso
Wasso besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 14:55   #8
Kenny
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 62
Standard

Jag röstar också på ostkustbanan. Men de lär ju bli en hel del arbete med spåren runt Stockholm C, vi har ju Tomteboda och alla möjliga bangårdar!

Jag har dock lite fullt upp av min egen bana just nu, men skulle väl kunna hjälpa till med något om det krisar.
Kenny besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 14:57   #9
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Precis, det kommer bli ett stort arbete för personen som ska lägga spåren..

Men om vi har DEM data (och markers också??) så underlättar det ju iaf rätt rejält.

@Erik.H

Denna bana är inte till trainz, utan till Railworks, så det spelar ju ingen roll om den är gjort till TRS För t.ex jag har bara RW och MSTS
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!

Senast redigerad av Micke.L den 2010-02-14 klockan 14:58.
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 15:32   #10
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Och i TRS är det i princip en fantasirutt.
/Skaparen
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 18:03   #11
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Thumbs up

Jag ska fortsätta att driva det lite te ^^

Jo, jag vet att VSB är rätt lång. Men med ett stort engagemang och hjärta och stort deltagarantal så tror jag att det är görbart.

Att se till att många vill vara med och bidra är ju självklart en svårt sak att avgöra men jag tror att om vi alla lägger manken till så kan detta verkligen fungera. Jag menar att det är självklart roligare för hela forumet och resten av världen om vi satsar rejält och slår allas förväntningar än att ha något som är ihopbyggt på bara några månader och som kanske är lite halvhjärtat.

Se bara på tex Totte som håller på med Trollhättanrutten, han har väl hållt på i snart 7 år och bara visar framfötterna när det gäller ruttbygge, dessutom i MSTS som har faror som lurar runt varje hörn.

RW har ju inte funnits till så länge, så visst är objekten till antalet färre, men dom växer ju självklart hela tiden och visst vore det roligt med många fler hus och pinaler att sätta in i nya rutter i RW?

Nu kan vi ju leka med tanken att kanske minst 10 personer sätter sig ned i en konferans över msn och brainstormar och får till en bra och hållbar plan över säg 2-5år och över den tiden går över steg för steg vad som kan göras och planera därefter. Självklart görs ju detta på fritid och många av oss här har antingen studier/jobb att ta hand om också, så att tidsramen borde inte kännas helt fel, enligt mig.

Nu tänker ni säker "2-5år?! Då har jag ju hunnit att gå i graven." Nu ska vi inte säga att det tar kanske så lång tid men det är ändå realistiskt.

Med dessa få ord vill jag säga: Vem vill göra RW-historia?
__________________
Mvh
Erik.H
Erik.H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 19:34   #12
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Vilken bana det än blir, så får man ta det i etapper. Men om ni tar Ostkustbanan ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Ostkustbanan ), Stockholm - Sundsvall, så är en bra början Stockholm - Uppsala.

Självklart bör DEM data och markers (eller RW Decal) användas för exakt spårläggning. Tycker dock att terrängen bör "ploppas fram" allt eftersom man lägger spår. Dessutom tror jag på fler spårläggare/rallare. Jag tror att en kan bli less efter ett tag!?

Man bör absolut först fråga alla inblandade vad dom vill göra, lägga spår, sätta ut objekt, sätta ut signaler/skyltar o.s.v. Sen tar man reda på vilka dagar i veckan dom kan arbeta på rutten. Sen gör man ett bygg-schema.

Då kan det se ut nått liknande:

Måndag: Micke L. lägger spår, Stockholm C...
Tisdag: Bönan sätter ut vägar och objekt...
Onsdag: Bombardier Train lägger spår till Arlanda...
Torsdag: Wasso sätter ut vägar och objekt...
o.s.v.

Kan nån fler gånger, så kan man peta in denna person fler gånger. Man bör också ha i tanken att nån kan bli sjuk eller ska åka bort, då bör någon kunna kunna bygga i dennes ställe. Rutten kan låta antingen mailas mellan varann eller skickas över messenger.

Jag hoppas verkligen det blir nått av detta, lycka till!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 20:03   #13
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Vilken bana det blir bryr jag mig inte så mycket om, utan tänkte snarare gå in mer på hur man måste göra för att detta ska fungera.
Ett lätt sätt att få folk att tröttna är bristen på struktur och ett schema att bygga efter, om alla har lite press på sig så är det alltid lättare att komma igång, då andra är beroende på din insats.
Som Pierre nämnde så är ett arbetsschema där viss person gör sin arbetsuppgift och sedan skickar vidare rutten till den som sak jobba på den nästa gång ett smart sätt. Dock kanske man ska dra ut på det lite så man jobbar 1gång/2v på rutten (beroende på hur många det blir som bygger).
Börjar man i Stockholm blir det till en början ganska mycket spårläggning som kanske bara ska göras av 2personer. Då kan det vara smart att de som ska jobba vidare har kollat upp vad som ska göras när de får rutten.
För att runda av med; bygg rutten i sektioner, Stockholm C klart till så stor del som möjligt, Karlberg - Solna, osv. För att sedan gå tillbaka och putsa upp längs hela linjen.

Lite av mina tankar på projektet.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 21:39   #14
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Precis, man måste göra ett ordentligt schema.

Men jag tycker att samma person måste lägga alla spår vid stockholm, men sen kan en annan lägga spår vid tomteboda. Bara så att det blir rätt.

Och allt arbete måste göras noggrant, för det är inge kul om vissa delar är väldigt ordentligt gjorda sen kommer en del som är väldigt slarvigt gjord.

Men jag tycker det är viktigare med detaljer där det är lägre STH. Om det är ute på en sträcka med två spår och 160 i STH så tycker inte jag att det behöver vara lika detaljerat som en station med 40 STH.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 21:07   #15
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Men vi kanske ska börja..?

Finns det någon som kan tänka sig att lägga ut DEM data som täcker Stockholm - Uppsala?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009