Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-17, 07:05   #1
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard Bara en fundering angående RS

Hej
Nu när man kan köpa RW med 40 procent billigare pris
http://store.steampowered.com/app/24010/

Finns det någon anledning att lägga ner arbete på att få en 3D modell att fungera i RS.
Bara en fundering
För mig känns RS (KRS) som en betaversion som inte är värd att jobba på mer.
Hellre då att man bygger till MSTS, men det är väl uteslutet efter vad jag förstår...
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 13:32   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Jo, det ligger nått i vad du säger. Men som i mitt fall, att använda en shader som stöds av både RS/RW och om den RW-unika shadern inte tillför nått väsentligt, så blir ju valet att göra modellen så den fungerar i båda. Men skulle det vara en tyngre vinst som gör att modellen bara fungerar i RW så blir det ju förmodligen så.

Angående MSTS så är ett bekymmer att MSTS inte klarar av rektangulära texturer, vilket jag t.ex. använder för långa personvagnar. (1024 x 512 eller 2048 x 1024, har inte bestämt mig än)

Open Rail kan ju mycket väl förändra behovet, lyckas dom med sin road-map så är ju det en lika intressant simulator som Trainz och RW.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 20:08   #3
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Håller med Mazz, så länge det inte tillför något väsentligt tycker jag att man bör fortsätta stödja även RS då en fil fungerar i båda.
Det finns ju fortfarande användare som kör RS och inte har hostat upp slantarna för att gå över till RW.
Ska man bekosta det med fickpengar som ska räcka till många saker har jag förståelse för det och vill inte lämna dessa bakom oss på perrongen.

Att bygga till MSTS är rent modellmässigt väldigt likt RS/RW då man bygger vagnar och lok med likadan struktur, endast lite olika namn på delar.
Min ambition har varit att stödja båda men jag inser att det inte håller då jag inte hinner med allt jag vill ens till RS/RW.
Problemet är inte själva modellen utan alla skript och filer runt omkring som ska göras i ordning och inte minst testas och finliras innan man kan få ut sakerna.
Har inte orken att traggla allt först i RS/RW och sedan börja om igen i MSTS också.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 20:17   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg


Min ambition har varit att stödja båda men jag inser att det inte håller då jag inte hinner med allt jag vill ens till RS/RW.
Problemet är inte själva modellen utan alla skript och filer runt omkring som ska göras i ordning och inte minst testas och finliras innan man kan få ut sakerna.
Har inte orken att traggla allt först i RS/RW och sedan börja om igen i MSTS också.

Precis!

det här är ju en av de stora skälen varför samarbete mellan 3D-konstruktörerna är så bra, för att även om man vill bygga till fler simulatorer, så är det svårt nog att hinna med bara en... I alla fall sagt från min egen horisont, då det finns annat att göra också... Till o med annat än tågande...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009