Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-17, 16:27   #46
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Tack Bengan!
Den felaktiga filen måste ruttskaparen Korvtiger fixa.
Rutten borde funka ändå, du kan få någon enstaka marktextur som saknas, och tyvärr kan inte korvtiger göra något åt nåt som en tredje person skapat. Rutten är gjord för T:ANE, och det kan vara vissa objekt som tyvärr strular ändå.

Men kolla vad som är error på det objektet och så ska jag se om jag har nåt tips på hur du kan fixa't.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 17:35   #47
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Rutten borde funka ändå, du kan få någon enstaka marktextur som saknas, och tyvärr kan inte korvtiger göra något åt nåt som en tredje person skapat. Rutten är gjord för T:ANE, och det kan vara vissa objekt som tyvärr strular ändå.

Men kolla vad som är error på det objektet och så ska jag se om jag har nåt tips på hur du kan fixa't.
Har du inte Wnj-bana?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg fel9.jpg (51.6 KB, 60 visningar)
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 17:52   #48
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Testa att markera den filen som är "faulty", högerklicka och välj "Revert to original" från menyn.

Eftersom det är "Payware" fil så bör den inte stå som Modified" utan som "Installed", vilket det gör hos mig, visserligen i T:ANE men borde inte vara någon skillnad mellan versionerna. Utav de drygt 4000 filer som är "Payware" hos mig finns det ingen som har status som "Modified".

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 21:10   #49
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Att den är modified hos mig, beror nog på att jag har öppnat upp den och försökt öppna texturefilerna med PEVSoft Images2TGA. Då jag har samma felmeddelande som Totte. Tror att det inte går att öppna upp dom p.g.a. att det är Payware eller så har jag ett för gammalt PEVSoft Images2TGA som inte klarar av dom.

Har kört Revert to original på den och inte vanliga submit.

Totte och Otto, med fler. Ni kan byta ut den kuiden mot en som har en likvärdig marktexture. Kör Show In Explorer på WNJ - Westergötland Nerikes Jernvägar och öppna upp configen. Skrolla ner till kuid-table 554 och byt kuidnr till likvärdig texture t.ex. denna på medskickad bild. Spara och kör sedan Submits Edit.

Ni kommer ändå få ett rött utropstecken på själva banan, då MSL Trafikplatser 3.31.b1 är faulty.

.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (293.0 KB, 54 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 13:41   #50
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Tack Bengan!
Nu installerar jag tågen.
Hos BB:s kuidlistan finns inte fyra st. kuid.
<kuid:67375:1028>
<kuid:67375:100015>
<kuid:67375:100004>
<kuid:67375:1025>
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 14:42   #51
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Tack Bengan!
Nu installerar jag tågen.
Hos BB:s kuidlistan finns inte fyra st. kuid.
<kuid:67375:1028>
<kuid:67375:100015>
<kuid:67375:100004>
<kuid:67375:1025>
Finns i kuidlistan, men dom har uppdaterats till kuid2:or.

http://www.banbyggarna.se/stl/kuidlist/kuidlist.html

Edit: Är diverse gods och bagage.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2021-01-18 klockan 14:45.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 15:57   #52
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Några funderingar poppar hos mig, en del dök upp redan tidigare när jag har läst inläggen i tråden!

Ett par av de filer som Totte efterfrågar är ju Payware, ska dessa verkligen delas ut till användare som tydligen inte ska ha tillgång till dessa?

En del andra filer ingår (built in) i T:ANE, och även i TRS19 enl. Jocke, varför finns de inte hos Totte i så fall? Beror det på att han har Steam-versionen?

Built in:
<kuid2:523:1142:2> Plant Shrub 01
<kuid2:523:1326:2> Rock Quartzite 01
<kuid2:565830:100004:1> Stone Group 1 Single
<kuid2:565830:100005:1> Stone Group 2
<kuid2:565830:100008:1> Stone Group 4
<kuid:565830:100175> (TS12) GrassLong Ground
<kuid2:151900:100211:2> Lever invisible

Payware (Payware Route dependent):
<kuid:565830:100216> (TS12) RockyCoal Ground - (Kickstarter County, Canadian Rocky mountains - Columbia..).
<kuid:1854:53456> VR Timber Bridge 15ft Doubletrack Deck - (Healesville - 1913-1920)

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Att den är modified hos mig, beror nog på att jag har öppnat upp den och försökt öppna texturefilerna med PEVSoft Images2TGA. Då jag har samma felmeddelande som Totte. Tror att det inte går att öppna upp dom p.g.a. att det är Payware eller så har jag ett för gammalt PEVSoft Images2TGA som inte klarar av dom..

Har kört Revert to original på den och inte vanliga submit.
Jag har testat att förändra samma fil som hänvisas till i inläggen, dock har jag inte tillgång till samma program som Bengan, men det spelar ingen roll!
Vad jag än försöker göra, ändra i config-filen, lägga till en fil osv så går det inte. När "Submit" används får jag ett felmeddelande med "Not authorized to submit changes...", vilket ju är som det ska vara eftersom det är en fil som är Payware, och därmed inte ska kunna ändras av någon annan än av skaparen.
Vid kommandona "Revert to original" och "Revert unsubmitted edits" återgick filen alltid till "Installed, Payware" för mig!

Val som inte ska gå att göra ska inte finnas som alternativ i menyn (vilket även gäller "Edit" via "Open" i kontextmenyn), dålig programmering hos N3V/Auran.

Hur Bengan har lyckats få filen att bli "Modified" är konstigt, kanske är någon förändring hos TRS19?

En fil som är "Modified" visar samtliga editeringsval som finns, om en motsvarande Payware-fil visar samma sak vet jag inte eftersom jag inte kan få fram det beteendet.
Men om man öppnar filen med "Open for editing" då visas i alla fall "Revert to original", kanske kan det vara värt att se om filen återgår till sin korrekta status med det kommandot om filen är öppen? Jag vill i alla fall veta svaret på den frågan

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Totte och Otto, med fler. Ni kan byta ut den kuiden mot en som har en likvärdig marktexture. Kör Show In Explorer på WNJ - Westergötland Nerikes Jernvägar och öppna upp configen. Skrolla ner till kuid-table 554 och byt kuidnr till likvärdig texture t.ex. denna på medskickad bild. Spara och kör sedan Submits Edit.
.
Jag förstår vitsen med förslaget. Problemet med att byta ut en fil som krånglar är ju att det inte löser problemet med filen och därför blir ju filen lika obrukbar som innan.
Varför fungerar det hos vissa och inte hos andra? Beror det på att det är T:ANE eller TRS19?

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 11:31   #53
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Det är riktigt att jag hämtade Trainz19 från Steam. Konstigt att olika Trainz-versioner inte kommer överens, så många av vissa filer slutar att fungera.
Installationer ska vara enkla som möjligt. Inte hålla på bolla med filer och mappar. Hu va jobbigt. Jag har inte börjat att köra tåg än p.g.a. mappat och filer.
TS21 är enklare installationer och fungerar bra.
MSTS/OpenRails är också enkelt.

Senast redigerad av Totte den 2021-01-19 klockan 11:34.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 11:59   #54
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Det är riktigt att jag hämtade Trainz19 från Steam. Konstigt att olika Trainz-versioner inte kommer överens, så många av vissa filer slutar att fungera.
Installationer ska vara enkla som möjligt. Inte hålla på bolla med filer och mappar. Hu va jobbigt. Jag har inte börjat att köra tåg än p.g.a. mappat och filer.
TS21 är enklare installationer och fungerar bra.
MSTS/OpenRails är också enkelt.
Nja, nog är Trainz lätt det med, det handlar om vad man är van med! Jag tycker Train Simulator är skitkomplicerat att fixa addons till, särskilt när det behövs dittan och dattan från nån Payware-sida för att få nåt enstaka objekt till en rutt eller lok, där det i Trainz bara är att ta bort eller byta det objektet som saknas så funkar det med stor sannolikhet

Men som blomsson säger så är det nåt skumt med objekten, om de står som "Payware" men även som "Modified"... Prova ta bort det som felar, och se om det finns på Download Station (DLS).
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009