Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-26, 22:51   #46
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Smile

Tack för snälla kommentarer!

Jag tycker det är mycket lättare med landskapet än med t.ex. rules och scripts för man ser ju direkt vad som händer och kan lätt korrigera de värsta felen. Sen vill man ju ändå på sikt försöka lära sig lite om allt och då är ju detta forum suveränt. Det hade inte alls varit samma sak att bara sitta ensam på sin kammare och inte kunna få ta del av alla andras kunskaper.

Mvh,
Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 18:15   #47
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Rutten blir l-å-n-g-s-a-m-t allt större, den är nu cirka 5 gånger större än BHJ som från början var tänkt som huvudbana med bara ett par nya anslutningsspår till lite industrier och annat.

Nu har jag en rutt med BHJ i centrum omgiven av kust med djuphamn, stora slättmarker som också innefattar mycket odlad areal, mindre byar och stationssamhällen, industriområden och djupa skogar.

Det finns inget som jag tycker är tråkigare än helt platta landskap med platta banor, ofta dessutom med klonade och masskopierade baseboards. Därför är alla objekt utsatta individuellt och höjdskillnaden på banan är ungefär 60 meter. Många industrier och lastställen ligger nere i dalgångarna, så det är ganska mäktiga motlut som måste övervinnas på sina ställen efter lastning.

Det som saknas nu är en stad med centralstation (gärna säckstation med en större rangerbangård)

Eftersom jag nu tycker att min bana (som fått arbetsnamnet Utopiabanan) snart kan stå på egna ben kommer jag nog att ta bort BHJ och ersätta utrymmet just med stad, centralstation och rangerbangård.

Det har också den fördelen att om banan längre fram blir tillräckligt bra för att kunna laddas upp, så blir det en helt egen skapelse med den frihet det innebär i presentationen (så när som på objekt skapade av andra kreatörer förstås).

Bifogar ett par bilder från pågående bygget av grustaget i Mellanby som bl.a. skall förse en betongfabrik 8 mil bort med material till betongelementfabrikation. Ett par häftiga mobilkranar där skulle inte sitta fel, men jag har inga hittat ännu.

/Håkan
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_001.jpg (41.2 KB, 321 visningar)
Filtyp: jpg Screen_002.jpg (44.3 KB, 319 visningar)
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 21:07   #48
Andreas W
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: ,Västerås, Sweden.
Inlägg: 45
Skicka ett meddelande via ICQ till Andreas W
Standard

En "snygg" mobilkran kan du hitta på DLS om du söker efter "Liebherr".

Andreas
Andreas W besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 21:41   #49
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Talking

Toppen Andreas! Precis vad jag behövde! Trodde inte att det fanns...
Mvh,
Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 23:41   #50
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Ser verkligen bra ut detta och verkar lovande att banan blir så stor!

Trevligt att se andra jobba på när man själv tappat fart, hoppas du får tid/ork att slutföra detta!
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 10:14   #51
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Smile

Tack för positiv uppmuntran Patrik!

Fin tåglogo du lagt in dessutom. Det hör väl inte hemma här i forumet egentligen men du skriver om ork o. energi. Jag har en besvärlig cancer som emellanåt kräver hårda behandlingar och då orkar jag knappt starta datorn ens. Så om det blir lite tyst periodvis från mig så har det en förklaring. Just nu är allt bra och då är detta med banbyggandet en trevlig och avkopplande sysselsättning.

Med vänliga hälsningar,
Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 16:27   #52
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Ligger du mycket på sjukhus?. det vet jag hur det känss.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 16:39   #53
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Tack för positiv uppmuntran Patrik!

Fin tåglogo du lagt in dessutom. Det hör väl inte hemma här i forumet egentligen men du skriver om ork o. energi. Jag har en besvärlig cancer som emellanåt kräver hårda behandlingar och då orkar jag knappt starta datorn ens. Så om det blir lite tyst periodvis från mig så har det en förklaring. Just nu är allt bra och då är detta med banbyggandet en trevlig och avkopplande sysselsättning.

Med vänliga hälsningar,
Håkan
Oj, det där hörs allvarligt Håkan. Hoppas allt ordnar sig!

Vad jag menade med ork för min del var också dels hälsan men även att jag för tillfället blir mest frustrerad av TRS2006 när en del buggar inte låter mig göra det som jag tänkt mig. Så istället för att sitta o reta mig så har jag lagt Trainz till sidan ett tag och hoppas på bättre tider med en patch eller två.

Men det är desto roligare att se andra ånga på
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 17:55   #54
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Jodå Patrik, jag tolkade nog ditt svar så som du tänkt.

Jag ångrar lite att jag tog upp ett ovidkommande ämne som inte hör hemma här, skälet var bara att jag inte ville att någon skulle bli besviken och undra varför jag ibland kanske inte kommer att kunna svara som vanligt på kommentarer och annat.

Jag skulle därför gärna vilja avsluta min utvikning här.

Just nu ångar det på ganska bra med banbyggandet. Det är bara det att man ju hela tiden upptäcker tidigare misstag och slarv och saker som kan förbättras i rutten och som behöver rättas till, så när banan kan bli klar vet man ju inte riktigt...

/Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 16:59   #55
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Rutten är väl körfärdig nu, men det är mycket som man vill förbättra hela tiden och mycket som skall färdigställas. Nya och bättre (?) idéer dyker upp, dessemellan stagnation och idétorka.

Sessionerna går ut mycket på att det är olika trafikföretag som kör passagerartrafik. De har sina slutstationer där ett annat företag också har sina stationer, så att passagerarna får byta tåg om de skall resa vidare. Ibland anländer AI-förarna samtidigt till samma station och då får de ibland spatt och far iväg någon helt annan stans långt borta, innan de vågar sig tillbaka. Mer spännande och oförutsätt än planerat. AI-conceptet verkar ha sina små egenheter...

Själv gillar jag att köra godstrafik och möter då dessa AI-förare. Jag har mest enkelspår därför att jag gillar mötena, antingen man nu får vänta själv eller om AI-föraren lyckats hitta bromsen och snällt väntar.

Rutten är såpass stor att en tågrörelse med lastning och lossning i var ände av banan, med lite möten på olika ställen, oftast tar mellan en och ibland närmare två timmar.

Man får ta fika med sig...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_001.jpg (47.7 KB, 254 visningar)
Filtyp: jpg Screen_002.jpg (32.5 KB, 252 visningar)
Filtyp: jpg Screen_005.jpg (55.8 KB, 251 visningar)
Filtyp: jpg Screen_013.jpg (27.0 KB, 247 visningar)
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 17:44   #56
hauguth
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Rutten är väl körfärdig nu, men det är mycket som man vill förbättra hela tiden och mycket som skall färdigställas. Nya och bättre (?) idéer dyker upp, dessemellan stagnation och idétorka.

Sessionerna går ut mycket på att det är olika trafikföretag som kör passagerartrafik. De har sina slutstationer där ett annat företag också har sina stationer, så att passagerarna får byta tåg om de skall resa vidare. Ibland anländer AI-förarna samtidigt till samma station och då får de ibland spatt och far iväg någon helt annan stans långt borta, innan de vågar sig tillbaka. Mer spännande och oförutsätt än planerat. AI-conceptet verkar ha sina små egenheter...

Själv gillar jag att köra godstrafik och möter då dessa AI-förare. Jag har mest enkelspår därför att jag gillar mötena, antingen man nu får vänta själv eller om AI-föraren lyckats hitta bromsen och snällt väntar.

Rutten är såpass stor att en tågrörelse med lastning och lossning i var ände av banan, med lite möten på olika ställen, oftast tar mellan en och ibland närmare två timmar.

Man får ta fika med sig...
Skitsnygga bilder på din bana!!

Hur gör du vid mötesspår? Lägger du om växlarna själv eller har du gjort regler om gör att hela mötesproceduren sköter växlar och signaler självt?

mvh
__________________
M Hauguth
hauguth besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 18:06   #57
alex
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
Standard

Hej

kan bara säga,super snyggt Håmacon
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 18:23   #58
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Kul att höra!

Hauguth:
Ja, vid mötesspår har jag också haft samma problem som du och inte hittat någon jättebra lösning.

Jag har "löst" det tillsvidare genom att lägga in ett kort säkerhetsspår med stoppbock innan växeln som ansluter till linjen. Då kan AI-föraren få låsa säkerhetsväxeln istället bäst han vill och jag får min växel fri för passage. Det finns säkert en snyggare lösning, men den har jag hittat än.

Håkan

Senast redigerad av Håmacon den 2005-12-09 klockan 21:34.
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 01:01   #59
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Kul att höra!

Hauguth:
Ja, vid mötesspår har jag också haft samma problem som du och inte hittat någon jättebra lösning.

Jag har "löst" det tillsvidare genom att lägga in ett kort säkerhetsspår med stoppbock innan växeln som ansluter till linjen. Då kan AI-föraren få låsa säkerhetsväxeln istället bäst han vill och jag får min växel fri för passage. Det finns säkert en snyggare lösning, men den har jag hittat än.

Håkan
Den "enkla men skitiga" lösningen på enkelspår är att inte ha någon signal alls på enkelspåret. Då kommer alltid AI-förarna att stå o vänta bakom signalen vid växeln innan enkelspåret.

Den lösningen är ju dock inte så kul kanske.

Jag har en lösning med skript med som faktiskt funkar bra, knepet där är att inte använda vanliga AI'n alls utan istället sätta upp allt med PathControl, AutoDrive och ev. PathTrigger för automatisk växling även för manuella tåg. En liten bugg är dock att försignalerna till infartssignaler ute på enkelspåret inte slår om efter ett tåg passerat men det kan jag leva med och är ju bara visuellt.

Gjorde ju en demo-rutt innan jag la trinz till sidan, det jobbiga kvar var bara att skriva en beskrivning för det hela hehe. Får se om jag kan ta mig i kragen en dag.

Det är dock ingen "snabb o enkel lösning" men i slutändan blir körningen desto intressantare.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 10:17   #60
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Tack Patrik för ditt tips!

Det är dit någonstans jag vill komma och eftersom jag insett AI:ns begränsningar vill jag gärna pröva din lösning. Problemet just nu är att jag blir så avtrubbad av pågående medicinsk behandling att jag har lite svårt att ta till mig ny kunskap för tillfället. Jag får hålla nog mig till själva ruttbyggandet ett tag till.

Däremot har jag en annan fråga som kanske är lite enklare att lösa?
Jag har lagt in lastplatserna med de fina trailercontainrarna i rutten (containrarna med hjul), men inte kunnat lasta något.

Behövs det särskilda tågvagnar och var kan man isåfall hitta dem? Är det något annat jag behöver veta för att få till det med lastningen där?

Med vänliga hälsningar,
Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009