Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-09, 23:32   #16
Alexander_A
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Hässleholm
Inlägg: 66
Standard

Awesome! Ser fram emot fler bilder från södra stambanan och dess stationer. Vad kul att du satsar just på den sträckan! :-D

Super

Gällande hur mycket spår man kan lägga, vet jag inte säkert om det finns en maxgräns. Jag har inte heller hittat någon information om att det skulle finnas. Men jag byggde en rutt i RW2 som var betydligt längre än sträckan (Malmö-Älmhult) i detta fallet och fungerade finfint. Någon krash emellanåt (som dock visade sig bero på signalerna, har upplevt det i RW3 också), men inga större bekymmer.
Alexander_A besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 23:34   #17
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Snyggt jobbat! Vi får se om vi möts (med Jönköpingsbanan) i Nässjö framöver...

Jag ser att du har tyska stoppbockar. Varför inte använda svensk track rule?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 23:41   #18
McDOZ
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 147
Standard

Vad Coolt! En Göinge i forumet.
Jag bor i Malmö och åkte ofta po loket med min far, så jag har rätt så god bankännedom.
Men Hässleholm stationsområde är lite knepigt, med växlar inne mellan perongerna.
Du kanske har lite assets som skulle passa till sträckan.
Jag har själv nyss börjat med Blender för att göra egna byggnader, men det kommer nog att ta hela sommaren i husvagnen innan jag lyckats åstadkomma något användbart i det programmet.

Mvh // Gert@Malmö
McDOZ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 23:50   #19
McDOZ
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 147
Standard

Haj HGV!

Jag kör med "SE Wire Track rule". men jag gillar inte de två stoppbockarna som finns där.
Jag kan tänka mig att dra räls till Alvesta, där bytte lokförarna lok förritiden.
Farsgubben sov ofta över i Alvesta, dessutom så har jag en jättefin modell av Alvesta som någon duktig 3D artist härifrån forumet har gjort.

Med ICE3 kör jag mellan Hässleholm och Malmö på 19 minuter.
Men då har jag fått rättat ut några snäva kurvor.

Betyder HGV herrgårdsvagn? -

Mvh // Gert
McDOZ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 00:42   #20
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Men det är ju så dom flesta svenska stoppbockar ser ut, oavsett om du gillar det eller inte.

Hgv är en trafikplatssignatur.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 00:46   #21
McDOZ
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 147
Standard

OK HGV

Jag använder ju SADs räls.
Kan jag assigna de svenska stoppbockarna automatiskt till SADs räls nånstans då?

//Gert
McDOZ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 00:52   #22
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av McDOZ Visa inlägg
OK HGV

Jag använder ju SADs räls.
Kan jag assigna de svenska stoppbockarna automatiskt till SADs räls nånstans då?

//Gert
Använd den senaste svenska track rule http://www.e-buzz.se/forum/showpost....1&postcount=21 , så får du automatiskt dom svenska stoppbockarna utsatta!

Har dock fått nått problem med texturen, när man gör växlar. Ska göra en egen tråd om det...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2012-05-10 klockan 00:54.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 00:52   #23
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

KMW kan nog svara på detta bättre, men det är väl SAD:s räls som är även i SE Wire Track Rule?

Annars om du vill ha de svenska stoppbockarna men annan räls kan du ju alltid byta rälstyp precis innan stoppbocken.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 01:23   #24
McDOZ
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 147
Standard

Jag använder KMWs trackrules 65Kb fil. Dock ingen versionsindikering?
Bifogar en pic av de räler som min trackrule erbjuder.
SE Concrete, SE Concrete Rusty, SE Concrete New O.S.V.
Den rälen som ligger längs till vänster med vita tyska stoppbockar är den jag använder.

När nu HGV påpekade mina tyska stoppbockar blev jag själv uppmärksammad på detta mitt misstag.
Nu lyser de vita bockarna i mina ögon överallt. Jag har haft större problem med RW än de vita stoppbockarna, men nu ser jag dom överallt.
MEN de på bilden de så kallade svenska bockarna är ju inte mycket bättre.
Möjligen de gamla rostiga, men de passar ju inte till betongslipers rälerna?

Mvh // Gert@Malmö
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Räls.jpg (274.3 KB, 353 visningar)
McDOZ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 01:29   #25
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Okej, jag tror jag hänger med. Du vill ha SAD:s spår (med lite mer ballast än de varianter som finns att välja mellan i SE Wire Track Rule). Men jag förstår inte vad problemet är med de gula stoppbockarna? Det är ju så dom flesta svenska stoppbockar ser ut. Eller tycker du inte att modellen duger?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 01:51   #26
McDOZ
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 147
Standard

De ser ofärdiga ut?
Ser Svenska stoppbockar verkligen ut så? Beiga. Modellen är det inget fel på, men färgen.
McDOZ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 07:48   #27
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av McDOZ Visa inlägg
De ser ofärdiga ut?
Ser Svenska stoppbockar verkligen ut så? Beiga. Modellen är det inget fel på, men färgen.
Texturen kan nog snyggas till om KMW eller någon annan duktig modellerare får bra bilder på en stoppbock Dock har jag inget emot färgen som den är nu!

För övrigt är det lätt att byta ut stoppbockarna i efterhand, bara att lägga en kort kort spårsnutt i slutet med swe trackrule, så blir stoppbocken rätt!
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 09:37   #28
Alexander_A
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Hässleholm
Inlägg: 66
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av McDOZ Visa inlägg
Vad Coolt! En Göinge i forumet.
Jag bor i Malmö och åkte ofta po loket med min far, så jag har rätt så god bankännedom.
Men Hässleholm stationsområde är lite knepigt, med växlar inne mellan perongerna.
Du kanske har lite assets som skulle passa till sträckan.
Jag har själv nyss börjat med Blender för att göra egna byggnader, men det kommer nog att ta hela sommaren i husvagnen innan jag lyckats åstadkomma något användbart i det programmet.

Mvh // Gert@Malmö
Jag ska se vad jag kan hitta.Jag har byggt Hässleholm tidigare i RW med gott resultat, så en del passande filer har jag. Återkommer om dem. Men som du säger, den är kladdig. Bla. också för mixen av slipers. Nu är många av spåren utbytta till nya i betong, samtidigt som det finns dem i trä på vissa spår. Jag känner till en person som byggt hela Hässleholms stationshus m.m så jag ska se om jag inte kan få tag i hans modell och tillåtelse att exportera den till RW. Kan inte lova att det går, men ska iallafall fråga.
Alexander_A besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 11:50   #29
McDOZ
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 147
Standard

Det låter hoppfullt AA!

Byggnaderna är viktiga för realismen men sen kommer ogräset på banvallen som god 2:a.
Jag har nyligen själv gett mig in på Blender, för Engelska och Tyska byggnader stämmer inte så bra in på Svenska rutter.

Jag såg en tråd här på forumet i våras när jag själv var ny till tågsim, någon som byggde Hässleholm men gav upp på grund av att plattformarna smalnade av,
var det du? Jag hittar inte den tråden längre.

Tacksam för alla bidrag, kan också tänka mig att dela med mig av rutten innan den blir färdig, till seriösa bidragsgivare.

Jag förstår nu att rutter aldrig blir färdiga, precis som modelltågsbanor.
Men Va F....n gör det, bara man kan köra.

Mvh // Gert@Malmö
McDOZ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 12:15   #30
McDOZ
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 147
Standard

Postar några bilder till för att visa lite ogräs!

Bild 1: Uppspåren vid Lundavägen med ramperna till Kontinentalbanan (Trelleborg) Tung godstågstrafik.
Bild 2: Ogräsvy vid Rosengård (Kontinentalbanan) där Reepalau planerar en ny hållplats.
Bild 3: Hyllie underground station som är sista anhalten på Södra Stambanan innan Kastrup.
Plattformar och luftledningar stämmer inte här, för det är helt nya prylar man använder. Högertrafik råder och Danska signaler.
Några kilomet längre ut innan brofästet finns en anläggning som ändrar strömmen till 25 Kilovolt ifrån svenska 16KV (tror jag)
Så tågen som skall köra över bron är specialbyggda för att klara bägge spänningarna, On The Fly. Några X2000 är ombyggda för just detta.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg SS_Uppspåren vid Lundavägens ramper.jpg (199.8 KB, 344 visningar)
Filtyp: jpg SS_Ogräs vid Rosengård.jpg (199.5 KB, 344 visningar)
Filtyp: jpg SS_Hyllie Station.jpg (178.8 KB, 344 visningar)
McDOZ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
rw-rutter

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009