Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-13, 11:09   #1
Nightflight
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Söderköping
Inlägg: 15
Standard DevTools

Hej,

Jag har problem med installationen av DevTools. Första gången ändrade jag den föreslagna installationsmappen, men då saknades en fil vid programstart.
Då avinstallerade jag programmet varefter jag installerade det igen, men denna gång i den föreslagna mappen med undantag för att jag ändrade partitionen från C: till H: (en extern hårddisk).

Då startar DevTools utan att någon fil saknas, men vad som sker är att Rail Simulator startas och när det är klart kan jag inte upptäcka något som tyder på att DevTools har medfört någon skillnad.
Vad skall normalt ske?

Kan det ha någon betydelse att Rail Simulator inte ligger under mappen Program utan direkt under roten på H: (dvs H:\Rail Simulator\DevTools)?

/Nightflight
Nightflight besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-01-13, 12:05   #2
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hallå!
Det borde inte spela någon roll att RS inte är installerat under Program på C:.
Själv har jag det installerat på D:

När du har installerat DevTools så kommer du att få några nya kataloger i startmenyn (Rail Simulator Developer Tools 1.0 & Rail Simulator Packager Manager). I den första mappen finns en genväg som heter Rail Simulator Developer Edition. På så sätt kan du se att DevTools är installerat. Det finns säkert andra sätt också.

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-13, 13:15   #3
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Likt Mats har jag installerat det på D:, min ligger direkt i rooten på "D:\Rail Simulator".
När du kör Rail Simulator syns ingen skillnad med eller utan Dev Tools.
Däremot har du lite nya grejor i menyn som Mats påpekar, den kanske viktigaste för oss utvecklare är Asset Editor där du hanterar alla blueprints.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 23:18   #4
Nightflight
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Söderköping
Inlägg: 15
Standard Fortfarande problem

Hej igen,

Trots att jag avinstallerat Rail Sim och installerat om det på C:\Program\Rail Simulator\ helt enligt programmets egen önskan och därefter installerat DevTools i samma mapp som Rail Sim så blir effekten densamma, dvs ingen alls. Jag undrar:

1. Kan någon av Er ta en screen print och lägga in här så att jag kan se hur DevTools skall visa sig?

2. I anvisningarna talas om att gå över i windowed mode. Hur gör man det när Rail Sim alltid körs i full screen mode?

/Nightflight
Nightflight besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 23:23   #5
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Tänk på att du inte kan köra devtools i fullskärm utan det är först när man kör i fönster-läge som man ser själva devtool.

Tryck på options och se till att Full Screen inte är ikryssat
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (28.7 KB, 150 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (22.9 KB, 150 visningar)
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2008-01-17 klockan 23:25.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-18, 13:53   #6
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Och det vi pratar om är när du startar genom att välja "Asset Editor" från startmenyns Rail Simulator mapp.
När du startar den vanliga Rail Simulator så syns ingen skillnad.
Det du får med DevTools är Asset Editor, en del små kringverktyg såsom ToAce för att konvertera texturer och program för att se en del loggar när man utvecklar signalskript och liknande.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 11:06   #7
Nightflight
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Söderköping
Inlägg: 15
Standard Tack för info

Ja, nu får jag det att fungera.
Knepet var att ändra upplösningen så att det blir möjligt att öppna Asset Editor fönstret med en lägre upplösning än den valda för skrivbordet. Jag hade för låg upplösning på skrivbordet. Har nu ökat den till 1280x1024 och nu fungerar det!

/Nightflight
Nightflight besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009