Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-21, 14:54   #631
Hamp3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
Standard

Det är verkligen mycket stiligt!
__________________
//Hamp3

SJ InterCity (X31K)
Hamp3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-21, 18:29   #632
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Mycket fint. Längtar till release!
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-21, 18:40   #633
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Va roligt att du lyckas så bra!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-21, 22:06   #634
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Äntligen överkommit animeringsproblemen. Skapade ett enkelt vindkraftverk för att testa nyfunnen kunskap, och minsann funkar det direkt!
Härlig känsla, och så fick man en trevlig vindsnurra på köpet.

Efter en kort stund, under en testtur för att kalibrera den nu perfekta hastighetsmätaren (woho!) frågar jag mig...varför Railworks inte har fler animerade objekt vid sidan av spåret?
Att se ett par snurrande vindkraftverk i horisonten lyfter känslan markant

250*250 Diffus @~ 300 Polys
65.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-22, 09:50   #635
Hamp3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
Standard

Kul att höra!

Perfekt med vindkraftverken, äntligen kan sträckan Hässleholm-Kristianstad byggas!
__________________
//Hamp3

SJ InterCity (X31K)
Hamp3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-22, 10:17   #636
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Hässleholm-Kristianstad vore guld

Tror du att du kommer släppa vindkraftverken?
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-22, 10:48   #637
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Snyggt med vindkraften. Jag har redan hämtat dem länge sen (kommer inte ihåg varifrån). Dina är mycket snyggare! Det är väl de små variant du gjorde?
Kan du inte göra ännu större och längre vingar?
Ursäkta att jag tog på din tråd.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg vind.jpg (89.0 KB, 190 visningar)

Senast redigerad av Totte den 2014-07-22 klockan 10:50.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-22, 11:53   #638
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Ja det kan jag. Tror dessa är 50m höga. Kan dubbla det till 100? Vet inte riktigt hur stora de är faktiskt
Kanske maskinhuset kan bli lite finare men jaja ^^.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-22, 13:54   #639
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Ja det kan jag. Tror dessa är 50m höga. Kan dubbla det till 100? Vet inte riktigt hur stora de är faktiskt
Kanske maskinhuset kan bli lite finare men jaja ^^.
Det verkar finnas olika höjder på dom, men runt 100 meter (navhöjd) för dom största. Kolla denna sida: http://www.nordiskvindkraft.se/se/pr...cted/ytterberg

Och ja, det vore underbart med animerade objekt. Väderkvarnar, båtar, slussar, reklamskyltar, broar (broöppning) m.m.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-22, 20:33   #640
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Lägesrapport!!

Hytt. Inte superolikt det jag visat innan, men nu sitter samtliga instrumetnålar på plats och fungerar.
Det är lite svårt att se dragkrafts och spänningsnålarna och kommer sannolikt göra dem en gnutta större.
Fler knappar och rattar är klara. Notera ex att hyttbelysningen är påslagen
(Insåg precis att jag glömt tutan...)

Vindrutetorkare är animerade och funkar fint, men lite kinkiga att få igång rätt tillsammans med vädereffekterna.

Mycket skriptande, uppemåt 500 rader för hela tåget. Det är riktigt skönt att ha kommit underfund med kodmaskineriet.
Detsamma gäller animationerna. Detta bidrar naturligtvis till en kraftigt minskad konsumtion av kaffe och Ibuprofen

Körkontrollern fungerar utmärk med mjuka steg med delay både upp och ner. Dynamisk broms fullt implementerad och slås på som förväntat när kontrollern dras bakåt.
Ryckningar är så gott som obefintligt. Tågbromsen är felkalibrerad i nuläget men funkar annars som förväntat. Allt är skriptat.

Samtliga kontroller är färgkodade i sina steg i HUD:en vilket gör att man enkelt kan köra med den "lilla" HUD:en utan att "gissa" vart spakarna befinner sig.
Ex, "Throttle"-elementet visar bokstaven D och lägen när den dras bakåt.
Detta tycker jag RW är generellt dålig på, ty stora HUD:en tar upp för stor ytan av skärmen och då ser man sällan instrumenten.
Bilden nedan blev något stökig, men "it makes lots of sense" när man kör

Exteriört är tåget på god väg att färdigställas med modern målning såsom på ett par smådetaljer på manövervagnen och motorvagnen. Även litterat skall dit på samtliga vagnar.
Jobbar på en metod att ange vagnnummer och stolsnummer utan att exportera separata modeller.
Kommer sannolikt att skippa destinationen på infotavlorna på dörrarna och bara ange "Vagn X".

Lagom smutsigt. Försökt göra det så "likartat skitigt" andra lok i RW
Lät mig inspireras på Lund C av diverse X2 tåg som rullade förbi.
Specular maps har implementerats överallt som tydligt ses i de nedre bilderna.

Likt ett riktigt X2 ändras...ja, färgen om man nu kan kalla det för det...med vinkel mot solen.
Märkt att X2or kan vara väldigt mörka och väldigt ljusa bara man ser det från olika vinklar.
RW är RW, och det är svårt att få till det med nuvarande grafikmotor.
Jag vet inte, det känns som när jag hittade ett okej blänk i plåten har tåget fått en känsla av tyngd och dimension, ni vet...
Kommer jobba lite mer på boggierna som är omålade.

De digitala siffrorna i hytten under hastighetsmätaren och på ATC'n vet jag hur jag skall göra...men det är extremt mycket jobb verkar det som.
Måste undersöka detta mer för den metod jag provade innan var inte hållbar i längden.
Här kan tilläggas att det är grymt störigt att man inte kan stänga av/på noder i hytt/passengerview (jag hoppas att jag har fel, men UKTS sade samma sak).
För att få det att fungera måste man ta en fruktansvärt lång omväg via engine blueprintet.
Om det var 1 sådan totalt, inga bekymmer. Men eftersom båda hytternas 3st digitala "sifferområden" måste göras separat, blir det 6st totlalt.
Det är groteskt mycket jobb. Måste finna en annan lösning.

Tåglutning. Här är det bara en sak som ställer till det, och det är att jag inte lyckas uppdatera
"lutningsanimationen" via skript. Själva lutningsmaskineriet fungerar annars...men behöver mycket finlir.
Har massvis med exempelkod och ruvar vidare på det.

Och sen vart det ju det här med ljud...
Jag har ljud men inte helt listat ut än hur det fungerar, men det kommer!
Kommer vara fantastiskt att höra loket vråla till när man lämnar station

Kul att det går framåt! Trodde aldrig jag skulle komma såhär långt.
Jösses...


__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 09:41   #641
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Samtliga kontroller är färgkodade i sina steg i HUD:en vilket gör att man enkelt kan köra med den "lilla" HUD:en utan att "gissa" vart spakarna befinner sig.
Ex, "Throttle"-elementet visar bokstaven D och lägen när den dras bakåt.
Detta tycker jag RW är generellt dålig på, ty stora HUD:en tar upp för stor ytan av skärmen och då ser man sällan instrumenten.
Bilden nedan blev något stökig, men "it makes lots of sense" när man kör
Jag kör alltid med liten HUD och ser inga problem med att ha som dom flesta andra lok, dvs angivet i procent hur mycket pådrag man har. Utan att ha testat den version du har nu känns det spontant att det blir lite för mycket info. Sätt "AnalogInputSensitivity" och "DigitalInputSensitivity" till 0.1 så blir dom inte lika känsliga. Det är ett värde jag personligen gillar så att ett lätt tryck på tangentbord/xbox-controller inte ökar tex 6% utan en procent i taget.

Jag har aldrig behovet av att visuellt se var en spak befinner sig då procenten på den lilla (och stora) ger bra visuell vägledning.

Skicka mig gärna en beta så kan jag testa det och se om jag ändrar åsikt!
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 10:43   #642
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Javisst, testa här: Direct link
72.jpg

Tänk på att manövervagnens hytt är gammal och inte representativ på något sätt. Kör från motorvagnen.
Som vanligt, Quickdrive är bästa sättet att testa, och loket finns längst ner i listan.

OBS - Tryckluftsbromsarna är är inte färdiga och bromsar väääääääldigt hårt

Kontroller som inte är standard:
L/Shift L - Strålkastare (Gå längst ner för att se slutljusanimationen)
I - Toggle Cablight
M - Mirrors

Övriga som vanligt
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 11:33   #643
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Tack, den skall jag testa direkt!
__________________

Mvh, Roger

Senast redigerad av Rogge den 2014-07-23 klockan 11:35.
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 14:35   #644
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Jag tycker att allt ser riktigt bra ut men har lite åsikter:
  • Färgerna på gaspådraget/dynamisk broms i HUD:en är helt okej, men jag föredrar att man kan gasa 0-100 då pådraget i verkligheten är steglöst och att det inte bara har sex stycken lägen. Om du behåller det skulle jag helst se att dom heter V1, V2, V3, V4, V5 samt V6. Nu är det bara det första läget som heter V1 medans det andra heter bara 2 osv.
  • G på bromsen bör kanske bytas ut mot B. (Broms, Brake)
  • Kör man från motorvagnen och snurrar runt för att se hur det ser ut bakom förarstolen så ser man rätt genom loket, rätt ut i naturen.
  • Det är en liten svart kant runt hyttfönstren som jag gissar skall vara solid. Nu ser man att det läcker genom hela svarta kanten och man ser naturen/kontaktledningar genom den hela svarta kanten.
  • Jag skulle helst se att hyttfönstren är klara. Nu påminner dom om tex ICE 3 där det ser disigt ut genom fönstren. Det är som en blåaktig hinna på fönstren.
  • Ljusen är kungliga, man kan välja mellan halvljus eller helljus. Jag ser dock inga animerade bakljus. Jag ser inga bakljus alls, dom lyser alltså inte.
  • Varför slår man inte på ljusen med samma kommando som i alla andra lok, dvs H? Min röst går till att använda H som redan är standard.
  • Oavsett gaspådrag drabbas man av Wheelslip De Luxe när man kommit upp i ca 140 Km/h. Under denna wheelslip accelererar loket brutalt snabbt upp till ca 185 Km/h. Jag lyckades gasa från 140 till 185 när pådraget stod på V1 på bara några sekunder. Man får även anmärkning i slutet att passagerarnas komfort inte var den bästa. (Eller om det berodde på bromsarna som tar väldigt hårt?)
  • Jag tycker att hytten rycker för mycket under färd, dvs under normal färd när man inte har wheelslip. Man åker framåt och tillbaks väldigt ofta under färd trots att gaspådraget är detsamma och när man inte bromsar. Släpp tex gaspådraget från V1 till 0 när du ligger i ca 180 Km/h så rycker hytten till som om man hade kört på något. Gunga i sidled är ok, men gunga fram och tillbaks under färd är jobbigt.
  • Jag gjorde en enkel aktivitet på London - Peterborough där jag körde från London till Peterborough och stannade vid två stationer. Jag tyckte att tidtabellen helt plötsligt vart väldigt generös. Vid varje station var man flera minuter tidig vilket sällan brukar vara fallet. När man skulle lämna en station vid tex 20:16:00 så brukar man i vanlig fall bli i vägsläppt nästan direkt på sekunden, men nu blev jag i vägsläppt ca en minut senare vid varje stopp. Jag hade gjort ett timetable scenario vilket jag alltid gör. Jag vet inte om det har att göra med att dörrarnas stängnings-bla-bla-script kanske inte är klart? Jag plockade upp passagerare från fyra stationer.
När det kommer till ljud så är mitt tips att kolla på ljudet till Class 395-motorvagnen som medföljer rutten London Faversham High Speed. Mycket bra ljud tycker jag!



I övrigt ser allting jättebra ut!
__________________

Mvh, Roger

Senast redigerad av Rogge den 2014-07-23 klockan 14:36.
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 15:04   #645
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Oj, ja det vart jösses vad den drog på efter 140!! Det är nytt, det hände inte igår. Skall undersöka det.

Säker på att gasen är steglös? Är den det bakåt också? Om så är det fördelaktigt för skriptningens skull
Är bromsen steglös den med?

Baksidan är borta avsiktligt för att hitta "knappar" som ploppar till origo när animeringar är brutna
Alltså i testsyfte.

Fönstren har jag inte gjort vid än, både dem och bistrons skall göras om till riktiga fönster med riktiga texturer samt med vädereffekter

Slutljusen funkar endast på motorvagnen, och åter i testsyfte om du drar spaken längst ner bör du se dem tändas på motorvagnen?
Manövervagnen är "stendöd" på alla håll och kanter.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009