Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-11, 17:47   #91
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Oj! Det är ju en riktigt bra bit du har byggt, och det ser verkligen skitbra ut. Helt fantastiskt verkligen, ser fram emot detta
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-11, 20:49   #92
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Instämmer! Otroligt fint!

Hur många kilometer är det mellan Riksgränsen och Kiruna och hur lång sträcka har du hyfsat färdigt i nuläget? Jag misstänker att jag ligger i lä där med min WNJ-rutt, särskilt om man räknar med hur mycket mer du byggt på bredden också! Snyggt med "riktiga" berg i bakgrunden, det ger verkligen ett helt annat djup jämfört med backdrops.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-11, 23:54   #93
Otto
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 57
Standard

Du Rely, det är ju som riktiga foton överallt!!! Saknar ord för att beskriva hur snyggt det är gjort.
Ska bli intressant att se hur Tornehamn ser ut, för under min tid på ABB har jag levererat högspänningsställverk till en transformatorstation där, men själv inte varit där.
Hoppas du får tid över, så sträckan till Kiruna också blir klar.
Den här vill man ju bara ha.

//Otto
Otto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-12, 13:08   #94
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Oj! Det är ju en riktigt bra bit du har byggt, och det ser verkligen skitbra ut. Helt fantastiskt verkligen, ser fram emot detta
Tack Jockes! jag är ungefär halvvägs till Riksgränsen nu. Finns dock en del ställen som jag i ett senare skede ska gå tillbaka till och "fixa lite" innan jag släpper denna del av rutten.

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Instämmer! Otroligt fint!

Hur många kilometer är det mellan Riksgränsen och Kiruna och hur lång sträcka har du hyfsat färdigt i nuläget? Jag misstänker att jag ligger i lä där med min WNJ-rutt, särskilt om man räknar med hur mycket mer du byggt på bredden också! Snyggt med "riktiga" berg i bakgrunden, det ger verkligen ett helt annat djup jämfört med backdrops.
Nu minns jag inte exakt men har för mig att det är ca 110 km mellan Riksgränsen och Kiruna. Jag har ca 24 km som jag skulle klassa som färdigt och ett par kilometer som jag måste gå tillbaka till och fixa lite på. Dock ligger allt spår fram till "kanten" i Norge, fast bortom Bjørnfjell har jag inte lagt ner så mycket tid på att få en "realistisk" spårgeometri. Jag sparar det jobbet till någon annan som kanske vill fortsätta mot Narvik någon dag.
Ingen skugga över WNJ-rutten! Då den ligger i ett plattare landskap behöver man inte ha så mycket på bredden, jag har spenderat många timmar i din rutt med dels ånglokskörning och för att studera hur du byggt. Mycket lärorikt

Citat:
Ursprungligen postat av Otto Visa inlägg
Du Rely, det är ju som riktiga foton överallt!!! Saknar ord för att beskriva hur snyggt det är gjort.
Ska bli intressant att se hur Tornehamn ser ut, för under min tid på ABB har jag levererat högspänningsställverk till en transformatorstation där, men själv inte varit där.
Hoppas du får tid över, så sträckan till Kiruna också blir klar.
Den här vill man ju bara ha.

//Otto
Tack för vänliga ord! Jag har inkluderat något som ska likna lite "högspänningsprylar" vid Tornehamn. Dock är ju inte rutten en 100% avspegling av verkligheten, utan "min" version av rutten där jag tagit en del friheter och anpassat den för de begränsningar jag upplever i Trainz.
När jag är klar med delen mellan Abiso Östra och Riksgränsen planerar jag att släppa den delen av rutten och hoppas att den ska hjälpa till att väcka lite mer liv åt Trainz igen. Därefter vill jag börja bygga mot Kiruna och släppa den delen i ett förmodligen mycket senare skede.

_____________
Nu står kopparåsen klar och resan (med brunlok) bär av mot Låktatjokka och Vassijaure.
Dock återstår att bygga klart landskapet mellan Kopparåsen och Björkliden, finns en hel del att göra.
Jag har dessutom börjat bygga lite på området runt stationen i Vassijaure, som är en av mina favoritstationer längs hela Malmbanan. Avsaknaden av ett snyggt stationshus gör sig väldigt påmind just här.. Jag håller på att undersöka en lösning för stationshusen men det finns mycket osäkerheter bakom det.. Så om någon har lite tid över och vill bygga lite hus för banan kommer jag inte tacka nej! Det behöver inte ens vara en 1:1 modell av stationshuset utan bara något som liknar det mer och som kan återanvändas i t.ex. Abisko och Torneträsk.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2021-03-11 160942.jpg (287.1 KB, 174 visningar)
Filtyp: jpg 2021-03-11 161156.jpg (288.8 KB, 173 visningar)
Filtyp: jpg 2021-03-12 110609.jpg (204.7 KB, 174 visningar)
Filtyp: jpg 2021-03-12 110651.jpg (264.5 KB, 173 visningar)
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-17, 01:36   #95
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Tillbaka på ruttens hittills ena ändstation, Abisko Östra.
newS, har importerat det stationshus han byggt för sin version av Malmbanan i TS till Trainz. Jag är mycket tacksam för det arbete han lagt ner på detta och ser fram mot vad det kan leda till framöver.

Detta lyfter rutten till en högre nivå av realism!
___________
English: Back to the current most southern station Abisko Östra Ive built the landscape for. newS has kindly imported the building he made for his version of Malmbanan for TS into Trainz. Im very thankful for his help and all the work he is putting into this and Im looking forward to what may come out of this in the future.

This brings the realism of the route to the next level!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2021-03-17 000846.jpg (270.6 KB, 149 visningar)
Filtyp: jpg 2021-03-17 001048.jpg (212.2 KB, 149 visningar)
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-17, 03:31   #96
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Håller med alla. Ser verkligen snyggt ut.
Nej flera
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-17, 06:30   #97
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Härligt att höra. Att samarbetet mellan dom olika simulatorerna fungerar.

Lyfter på hatten och bugar, till newS för detta.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2021-03-17 klockan 07:48. Anledning: Rättstavning
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-17, 11:51   #98
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Härligt att höra. Att samarbetet mellan dom olika simulatorerna fungerar.

Lyfter på hatten och bugar, till newS för detta.
Ah, så du kör även också TS2021.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 02:33   #99
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Fantastiskt arbete av newS!
Fler bilder på stationshus, denna gång från Vassijaure och Björkliden. Även stationshuset i Narvik och Torneträsk står på plats i väntan på att "rallarna" ska komma dit.
________________
English: Fantastic work from newS!
More screenshots of station buildings, this time from Vassijaure and Björkliden. The buildings in Narvik and Torneträsk has been put in the right spot aswell, now waiting for the track crew to arrive with some track.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2021-03-17 231242.jpg (112.0 KB, 131 visningar)
Filtyp: jpg 2021-03-17 231359.jpg (261.8 KB, 131 visningar)
Filtyp: jpg 2021-03-17 231520.jpg (257.7 KB, 133 visningar)
Filtyp: jpg 2021-03-17 231559.jpg (287.0 KB, 132 visningar)
Filtyp: jpg 2021-03-17 231652.jpg (285.0 KB, 131 visningar)
Filtyp: jpg 2021-03-17 231743.jpg (258.3 KB, 130 visningar)
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 20:24   #100
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Nu är jag drygt 3/5 klar med delmål 1 som är Abisko Östra - Riksgränsen. Väl i mål ska jag undersöka möjligheten att släppa den som rutt. Men som jag nämnt tidigare är inte banan särskilt lång eller avancerad. Dvs, möjligheterna att göra intressanta scenarios är ganska begränsade. Skulle jag däremot bygga lite längre, med fler driftplatser och kanske även Kiruna eller Narvik kan man göra långa svåra scenarios med många möten eller scenarios med växling i antingen Kiruna eller Narvik.. (Eller kanske båda en dag...?)

Men tillbaka till där jag står nu.. När jag är klar med delmål 1 ska jag inleda nästa etapp och då funderar jag på om man ska ha siktet söderut eller norrut. Bygga till Kiruna eller Narvik (Med svensk signalering).. Det finns för och nackdelar med båda. Jag är mycket kluven om vilken riktning rutten ska fortsätta i.. Vad tycker ni skulle vara roligast att köra på? Delmål 3 blir att bygga den del jag inte bygger i delmål 2. Rutten kommer om allt går som jag vill släppas i tre etapper eller versioner kanske man ska kalla det.
__________________

Lite bilder på Riksgränsen i ett mycket tidigt skede.. Givetvis är det newS som gjort sakerna som jag placerat ut vid Riksgränsen.

Även Tornehamn har fått en "makeover"

Sedan håller jag på att experimenterar med bergigt landskap vid Vassijaure. Norr om Vassijaure ändrar sig landskapet ganska mycket från ganska tät fjällbjörk till ett bergigt landskap med ganska glest växande buskar och träd.. Jag har experimenterat mycket med hur man ska återskapa detta i Trainz men lyckas inte riktigt.. Har ni något tips? Obs, det jag gjort syns på bilden tagen i Vassijaure.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2021-03-18 183335.jpg (72.6 KB, 125 visningar)
Filtyp: jpg 2021-03-18 183353.jpg (84.8 KB, 121 visningar)
Filtyp: jpg 2021-03-18 183418.jpg (108.6 KB, 126 visningar)
Filtyp: jpg 2021-03-18 183539.jpg (70.0 KB, 123 visningar)
Filtyp: jpg 2021-03-18 184203.jpg (126.5 KB, 124 visningar)
Filtyp: jpg 2021-03-18 183955.jpg (207.3 KB, 125 visningar)
Filtyp: jpg 2021-03-18 183750.jpg (195.3 KB, 125 visningar)
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 20:38   #101
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Stum av beundran...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 15:27   #102
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Några tips har jag tyvärr intem tycker dock det ser väldigt bra ut på bilderna, men jäklar, vilken skillnad det blev med riktiga stationshus! Hur snyggt som helst, man ser lättare var man är med dessa

Vart som är "roligast" att köra är nog hugget som stucket, men jag TROR Narvik är roligare mål, då sträckan Riksgränsen - Narvik tycker jag är den häftigaste delen av sträckan!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 18:46   #103
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Är nog inne på samma spår som Jocke.

Narvik.

Dels p.g.a. att man måste kämpa sig upp och ner, från lite mer än 500 meters höjd till havsnivån. Sen att hamnen finns där, som ger en massa olika alternativ. Sträckan mot Kiruna, där kan en portal läggas så länge.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 19:18   #104
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Kul att du och newS fick till (vad det verkar som) ett enkelt sätt att konvertera objekt! Bara av ren nyfikenhet, får man fråga hur ni går till väga?

Fantastiska landskap i övrigt och kul att få se lite "bakom kulisserna" under byggets gång!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-20, 03:36   #105
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Jaa, vad ska man säga som inte redan är sagt??
Det blir bara bättre och bättre i alla fall, kommer inte på nån roligare kommentar än så just nu, och kul med newS inblandning också .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009