Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-18, 21:16   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard T43 - En möjlighet.

Hallå!


Som vissa av er kanske redan sett så efterlyste jag ritningar på T43 loket för ett par dagar sedan, i brist på detaljbilder har jag under dagen bara hunnit dra upp dom grundläggande formerna för loket men hoppas snart på att kunna komma igång med detaljringen. Om någon sitter på bilder med detaljerna som finns på T43 loken skulle jag vara tacksam om dom kunde skicka ett PM till mig.

Jag är medveten om att hörnen inte existerar ännu, arbetar fram en smidig lösning för det.

Om ni ser något som ser konstigt ut så säg gärna till för man blir lite blind själv när man sitter med det.

två bilder på T43:an.





Det kommer ta ett tag att få modellen färdig, men jag har som mål att den ska vara så detaljerad som jag kan göra den, så jag kommer ta den tiden jag känner att jag behöver ha för att få den färdig.
/Marcus

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2010-02-18 klockan 21:18.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 21:28   #2
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

de enda grejerna jag kan finna är detaljer som solskydds taket osv men grundformerna är i mina ögon lika iaf jag tycker du gör rätt ta dig tid att göra det fullt ut. Man känner sig alltid nöjdare med slutresultatet om man lämnar det ifrån sig "så som man tänkt sig det" än "så som det blev" jag gör samma med de sakerna jag målar ...förutom de gånger jag inser att modellen inte passar in på de sakerna jag vill måla dem till men det är en annan historia keep up the good work
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 21:30   #3
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Jo du ser rätt, men det är för att solskydden på dom andra fönstrerna inte är färdigställda ännu blev inte helt nöjd med formen på det ute på hörnet så jag måste lista ut hur jag ska göra där.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 21:31   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Snyggt!
Vad kör du för program?

Mitt förslag till hörnen är att du tar vertecieskanten som du har och sedan gör du en vad man i gMax kallade lathe, (Blender: spin) så att du snurrar 90* och på så sätt gör ett fjärdedels halvklot. Rotationspunkten ska vara den övre vertexen. Sedan får du ta bort lite vertecies på de övre vertexraderna eftersom det är en mycket kortare sträcka "runt hörnet" där uppe, alltså behöver man inte lika många vertecies där som där nere där det är längre.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 21:35   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Slängde ihop dom enkla formerna i Sketchup, just för att programmet är så simpelt, detaljering ska skötas i Maya för att Maya är bättre för det ändamålet, lättare att hålla polygon antalet nere, jag vet att många antagligen inte tycker att det är den bästa idén att göra på det sättet, men jag upplever det som simplare att få in ritningen i sketchup och göra kroppen där, för att sedan föra över modellen till Maya och sköta slutarbetet där.

Jag gör det som känns lättast för tillfället
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 21:47   #6
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

bara att köra på det som funkar bäst för dig men t 43:an är ett lok som ju är vanligt i Sverige och jag tror att om du lyckas med detta så fint som jag tror du kommer göra så kommer det nog bli en populär nedladning
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 21:50   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Trevligt Marcus.

Har slängt upp några bilder på henne i denna tråd, men dom har du kanske redan sett.

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25756

Slänger upp några nya i denna tråd och hoppas att det är OK för dig.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg HPIM6382.jpg (282.5 KB, 705 visningar)
Filtyp: jpg IMG_1378.jpg (296.7 KB, 720 visningar)
Filtyp: jpg IMG_1379.jpg (294.5 KB, 708 visningar)
Filtyp: jpg IMG_1382.jpg (291.6 KB, 720 visningar)
Filtyp: jpg IMG_1383.jpg (301.0 KB, 713 visningar)
Filtyp: jpg T43 242. 2003-06-23. Jordbro industriområde. 01..JPG (59.3 KB, 671 visningar)
Filtyp: jpg T43 242. 2003-06-23. Jordbro industriområde. 03..JPG (69.9 KB, 635 visningar)
Filtyp: jpg T43 242. 2003-06-23. Jordbro industriområde. 05..JPG (100.2 KB, 616 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 21:54   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Lite mera.
Kanske du hittar någon detalj att ta vara på.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 21:59   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Några sämre bilder från hytten också. Om du skulle få för dig, att göra en hytt till henne.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 22:00   #10
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Man tackar Bengan! Dom bilderna är av stor användning, dom visar många olika detaljer som man missar på en del andra bilder!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 22:01   #11
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Två bilder till.

Nu tar jag det lugnt och överlåter tråden till dig själv ett tag.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 22:13   #12
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Jaha ja! vad trevlig med lite hytt bilder! alltid välkommet! Man tackar!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 22:32   #13
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Kul med T43, gillar verkligen det loket, trots att det egentligen är "för nytt" för mig. Men, ingen regel utan undantag...

Lite tips från en som inte kan få färdigt så mycket, men tycker desto mer... Ta en extra koll på din "bottenplatta" eller egentligen gångbordet. Jag upplever den som väldigt för tjock jämfört med verkligheten och är det så, så kommer det obönhörligen slå på totala utseendet. Jag rekommenderar dig även att försöka få tag på bra ritningar, så du kan få huvudmåtten rätt, inklusive sådana här delar som faktiskt syns ganska väl. Det är få som klarar av att syfta mått bara på utseende och riktigt tokigt kan det bli om man syftar mått i relation till nått som redan är syftat en gång. Det kommer se fel ut, men är svårt att direkt säga vad som är fel. De mått man behöver uppskatta ska vara sådana som man inte kommer utnyttja som referens för annat mått.

För att fortsätta messerschmitta lite, tänk igenom polygonbudgeten ordentligt. Ställ det i proportion till hur väl en del syns och hur "ofta" den finns på modellen. Exempelvis så betyder antal sidor och konstruktion på hjul mycket på det totala antalet polygoner, medan att ha 6 sidor på en avrundning på korgen istället för 4 inverkar bara marginellt på det totala antalet polygoner, men betyder mycket för utseendet. Kosta gärna på dig polygoner där det är värt. Stora svepande ytor, så som rundningarna på motorhuven kommer se mycket finare ut om du tillåter lite fler polygoner där, men kommer inte dra så mycket på den totala polygonbudgeten.

Lycka till med modellerandet!



PS

Bengan, suveräna bilder. Som vanligt.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2010-02-18 klockan 22:35.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 22:56   #14
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Tackar för tipsen Mazz! Ska tänka på detta när jag bygger.


anledningen till att gångbordet är så tjock just nu är för att ritningen jag bygger ifrån har en kjol med så jag har modellerat ut ifrån det, och själv tycker jag att den kanske ser en aningens tunn ut för det, men har fortfarande inte bestämt mig för vilken version jag ska bygga, eller ifall jag ska ta båda. mycket att fundera på



Edit: satt och pysslade med hålen som var vid dörrarna och tycker själv att jag lyckats relativt bra med att täcka dom.


Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2010-02-18 klockan 23:09.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 20:22   #15
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Under dagen har jag inte hunnit med för mycket, det ända man egentligen märker när man kollar på modellen är ju att jag nu lyckas få till rundningen som nu ser på bilden, nu måste jag bara försöka applicera samma lösning till hörnen så..


Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2010-02-19 klockan 20:28.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009