Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-26, 11:11   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Ny Autopilot - betatest.

Jag behöver hjälp med att testa en ny autopilot för att avlasta mig lite, när jag håller på med att sammanställa signalskript och klarerare. Autopiloten (AP) är inte beroende av de svenska signalerna och klarerare, men den kan utnyttja vissa funktioner där, om dom är installerade. Det är därför AP ska testas innan signaler och klarerare installeras, så jag kan få reda på om någonting behöver förändras.

Jag kommer att ladda upp hela paketet under dagen till "Downloads". Alla kan testa, med det är väl framförallt ni som håller på med, och har erfarenhet av AI-trafik som kan hjälpa mig med att förfina egenskaperna. Kom med förslag och synpunkter - och rapprtera fel, i den här tråden.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-01-21 klockan 18:08.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 12:50   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Då angriper jag dig direkt med frågor

Den första hör väl minst hit egentligen, men i alla fall, vilka av alla dina underbara script är det som man ska ha kvar nu? Tar detta script bort/ersätter något gammalt?
Kanske en ny tråd (klistrad) tråd med alla dina script med en kort beskrivning så man vet vilka som används till vad

Då till mitt "problem" (två olika med typ samma resultat), olika max hastigheter till samma lok:
Om jag nu har två RC lok kopplade till ett gäng passagerarvagnar (ena loket åker bara för det ska åt samma håll). Då är hastigheten en. Sen kommer tåget fram till sin slutstation och då kopplas loken i sär och det främre åker till ett par godsvagnar. Det bakre åker iväg och ställer upp sig på nått sidospår och nattar sig.
Godsvagnsloket har nu kopplat på sig lite vagnar och borde ha en helt annan max hastighet om jag inte missminner mig.

tar ett malmtåg, där är hastigheterna olika beroende på om vagnarna är lastade eller ej.

Så min fråga är väl om det är görbart att samma lok kan byta maxhastighet på sig själv eller om det finns nått sidorscript som sätter en maxhastighet på en viss typ av vagnar
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 14:15   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Bra frågor Leoj!

1. Det här är helt nya skript, med nya kuid'er, så de ska inte störa något "gammalt". Det är ingenting som skrivs över. Och den enda "gamla" asset som AP kräver är STL Sound Library. Jag kommer med en lista längre fram med vad som ska tas bort, när du och andra berörda får det nya signalbiblioteket.

2. Bl.a. max hastighet för ett lok kan ändras hur många gånger som helst i en och samma session via "Dispatcher Schedule Setup", som kommer senare. Det kommer också att finnas en aktiv klarerare i Driver, där du kan styra och ställa hur du vill, om du tar på dig rollen som tkl.

Det som ställs in i MSL Autopilot Setup är bara grundinställningar (default) och dom är underordnade klarerarens order. Men har man ingen klarerare, som du inte har än, eller om man inte vill ha någon, så kan man använda AP kommandots grundfunktioner ändå på ett enkelt sätt.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 14:16   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Svenolov, jag ser fram emot att börja titta på beta versionen när den kommer upp. Men redan efter att ha läst igenom instruktionerna har jag några funderingar.

Troligen kommer en hel del att missas i testningen och komma upp först när samspelet med övriga delar klarnar.

1. Vad är orsaken till att valet av Autopath funktionen görs per lok? Borde det inte vara bättre att ha det som ett val för alla tåg? Varför vill man ha den här inställningen olika för olika fordon?

2. Det finns två korrigeringsparametrar "Slowdonw ... meters before a target trackside" och "Set throttle offset to .... when shunting". Skulle det vara svår att hämta defaultvärdet för dessa från loket, dvs när man skapar modellen så sätter man dessa någonstans så att de sedan kan hämtas upp av scriptet om de råkar vara satta på just det loket. Naturligtvis skall man behålla möjligheten att ändra dem här men det spar alltid några klick när man sätter upp en bana.

Ps. Du får säga till ifall jag kommer med allt för mycket konstiga klago och önskemål.....
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 14:44   #5
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Svenolov.

Jag ser fram emot att prova detta.
Eftersom jag inte använder några svenska signaler på banan jag håller på med.

Min fråga är.
Har jag förstått din instruktion rätt. Att man måste lägga in dom tåg man tänker använda i MSL Autopilot Setup.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 14:58   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Bear, du har också bra frågor och synpunkter, som vanligt.

Kravet jag ställde på AP var att den skulle kunna ersätta alla nuvarande AI-kommondon och att den skulle kunna användas generellt till alla lok utan specalknep. Det kravet har jag uppnått med grundversionen, tror jag.

Den här testen är ingenting annat än en test att ovanstående krav håller. Testen omfattas av hur AP kör och backar, autopath funktion, samt funktionen autopilot/manuell förare. AP ska i nuläget endast ses som en mer avancerad "Navigate To..."

Autopath har sina begränsningar och är avsedd endast för växling kortare sträckor. När det gäller övriga tågvägar och blocksträckor så måste dom definitionerna ingå i klarerarens order.

Jag säger det igen. AP kommer att kunna snappa upp mycket mer automatiskt från signalsystem, klarerare och lok. Men den får aldrig bli beroende av detta.

I ett senare skede kommer den alltså att kunna kommunicera med tkl, och utföra dennes order.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-12-26 klockan 15:04.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 15:00   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av baloo406 Visa inlägg
Svenolov.

Jag ser fram emot att prova detta.
Eftersom jag inte använder några svenska signaler på banan jag håller på med.

Min fråga är.
Har jag förstått din instruktion rätt. Att man måste lägga in dom tåg man tänker använda i MSL Autopilot Setup.
Ja, alla lok som ska använda AP måste läggas in i Setup.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 15:13   #8
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Ja, alla lok som ska använda AP måste läggas in i Setup.
Tackar för svaret
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 16:10   #9
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
...
1. Vad är orsaken till att valet av Autopath funktionen görs per lok? Borde det inte vara bättre att ha det som ett val för alla tåg? Varför vill man ha den här inställningen olika för olika fordon?
...
Bear, ett förtydligande. Om man skulle ha Autopath aktiv för alla lok så missar man funktionen Drive To Signal, vilken är ett mycket bra alternativ till Drive To Trackmark. Man skulle kunna tänka sig, som alternativ, ett menyval till för AP som bara hanterar rangering/växling. Ska fundera på det.

Svårigheten med körkommandon är att man bara har en meny där man väljer alla optioner. När det blir många inställningar som ska göras så blir det svårt och oöverskådligt med en meny. T.ex. om man behöver ett numeriskt värde så måste man skapa en lista med förvalda värden, istället för att bara skriva in värdet i en dialogruta. I dagsläget går det inte med enkla medel att låta en dialogruta poppa upp i stället för menyn.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 17:19   #10
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard Inga fel

Har installerat den nu. Och det var inga fel efter installation. TS 2009 SP4
v3.3 build 44653

Nu skall det testas.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 20:32   #11
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jag har ganska mycket problem med autopiloten, dvs det mesta går åt helsike. Dock har jag inte lyckats få så bra kläm på problemen att jag kan ge dig en vettig felbeskrivning, det upplevs närmast som slumpmässiga problem än så länge.

Jag kör TRS2010 och build 44088 och kör i DCC mode om det gör någon skillnad.

Men vi kan börja med det jag har fått lite kläm på så här långt. Dessa är körda med Autopath aktiverat och bara ett lok på banan.

1. När man kör i "växlingsläge och ger en medväxel som målpunkt" Dvs en växel man kommer in i ifrån den sidan där det finns två spår, motsatsen kallas motväxel. Vid en sådan manöver kommer växeln att inte läggas om utan loket spårar ur sådär en gång på tre.

2. Om det bortom medväxeln enligt ovan finns en stopbock som nästa object, även om det är hundratals meter bort så kommer tåget inte att röra sig om växeln ligger mot tåget, annars stannar den mitt i växeln om det inte spårat ur, dvs så fort den får syn på stoppbocken på samma spår och man får felmedelandet "DRIVERNAME is waitning for clearance"

Koppling av vagnar och körning på lagda tågvägar verkar fungera relativt bra så när som att AP verkar hänga sig eller ta lång tid på sig ibland, återställning med F9 - F9 dvs slå av och på AP verkar hjälpa.

Jag får återkomma om användargränssnitts frågorna enligt ovan när jag har funderat lite mera på saken.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 21:12   #12
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Vid passage av motväxel skulle nog tåget behöva dra fram lite längre för att hamna hinderfritt.... Som det är nu så verkar det vara samma avstånd oavsett vilken sida av växeln man står på.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 21:12   #13
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Bear,
nr 2 är ett fall som jag har missat (spåret tar slut efter stoppbocken/signalen). Så det är ett klockrent fel som ska åtgärdas.

Nr 1. Några frågor här. Hur ser det ut efter denna växel? Hur många och vilka trackside objekt finns det innan nästa växel? Men det märkliga här är att tåget spårar ur. Ett tåg ska väl aldrig spåra ur när det kommer från det hållet, oavsett hur växeln ligger?

Tack för benämningarna medväxel och motväxel!
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 21:16   #14
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Vid passage av motväxel skulle nog tåget behöva dra fram lite längre för att hamna hinderfritt.... Som det är nu så verkar det vara samma avstånd oavsett vilken sida av växeln man står på.
Noterats. Jag ska justera det.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 21:27   #15
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Nr 1. Några frågor här. Hur ser det ut efter denna växel? Hur många och vilka trackside objekt finns det innan nästa växel? Men det märkliga här är att tåget spårar ur. Ett tåg ska väl aldrig spåra ur när det kommer från det hållet, oavsett hur växeln ligger?

Nu är jag lite osäker, men jag tror att jag har fått den att kliva ur när medväxeln följs av en motväxel alterntivt en stoppbock och spårslut. Eventuellt har jag lite överdrivet tvära växlar på min testbana så det är möjligt att det hjälper till att trigga problemet, jag har för mig att det går att få till det även när man kör manuellt men definitivt inte varje gång.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009